Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Пинк и Прасе, или појединац против телевизије
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

23. 09. 2022.

Аутор: Зоран Станојевић Извор: Време

Пинк и Прасе, или појединац против телевизије

Не знам какав је укус бургера Мистер Бист (Мр. Бист), али мора да је барем пристојан, јер се ради о концепту који спасава слабостојеће ресторане у Америци. Мр. Бист (24) је Јутјуб звезда и у неком тренутку је креирао своје бургере, који се могу наручити и платити преко његове апликације (mrbeastburger.com). Праве их ресторани за сада у САД, Великој Британији, Абу Дабију и Дубаију, са којима је направио договор. Идеја је генијална, он брине за глобални маркетинг и продају, док локални ресторани, којима посао слабије иде, праве бургере које достављачи носе крајњим купцима. Свима добро, или барем боље.

Зоран Станојевић (снимак екрана РТС)

Једном приликом је направио поп-ап догађај где је са другарима бесплатно делио бургере, и још плаћао људима по сто долара да их једу. Направила се километарска колона возила, а све што је поделио вратило му се кроз рекламе на Јутјубу. Пре неки дан је отворио сопствени ресторан у шопинг молу у Њу Џерсију и на отварање је дошло више хиљада, можда и која десетина хиљада клијената или пратилаца, назовите их како год хоћете.

Ниједан телевизијски кувар никада није имао овакав хајп, што указује на невероватну снагу интернета када се пажња усмери на једну тачку, односно индивидуу.

Да то није тако само у Америци, имали смо прилике да видимо прошле недеље у Србији. Најпознатији српски јутјубер Богдан Илић, познатији као Бака Прасе, иначе две године старији од Мр. Биста, због свог сукоба са Жељком Митровићем заслужио је да буде тема вечерње емисије у ударном термину на Телевизији Пинк.

Овом приликом нећемо се бавити тиме ко је у праву, какав је садржај емисије и шта је повод за сукоб. Али ово јесте била прва прилика да се телевизија и интернет, односно Јутјуб, одмере у утакмици која је све друго осим пријатељске.

Резултат је следећи. Емисију на Пинку гледало је око 835.000 гледалаца и то је била четврта најгледанија емисија у четвртак, који је био спортски дан. Испред су били кошарка (Србија са Пољском на ЕП) и фудбал (Партизан, Лига конференција). Пинкову емисију је на Јутјубу у прва 24 сата погледало још око 120.000 људи, све укупно нешто мало мање од милион.

С друге стране, у прва 24 сата на Јутјубу је стрим и видео Баке Прасета како гледа емисију на Пинку и даје своје коментаре видело нешто више од милион и сто хиљада људи, грубо речено око 15 одсто више од емисије на Пинку. Притом, и Пинк и Бака Прасе зарадили су неки новац на рекламама, односно од спонзора. О овим бројевима се може дебатовати, то јест о начину како се до њих долази, али то су једини подаци које имамо за упоређивање.

Ово су чињенице, дакле. Одавде анализе могу да меандрирају, како се коме свиђа и шта ко воли да учита.
Рецимо, ради се о различитој публици, Пинкова је свакако старија, што значи да у том броју има више српских гласача него на Јутјубу, ако посматрамо из угла политичког утицаја. Такође, Јутјуб мери гледаоце из целог света, за разлику од гледалаца телевизије, и мери број прегледа, а не појединачне кориснике. Али, у прва 24 сата велика је вероватноћа да је свако погледао тек једанпут са једног уређаја.

Права поука ове приче је да се телевизија сада налази тамо где су новине биле пре петнаестак година, у Србији пре десетак, а то је тренутак када интернет почиње да преовлађује. Ко се у штампи на добар начин и правовремено преоријентисао на онлајн, данас има перспективу. Ко није, полако изумире са публиком која преферира папир. Традиција ту нема никакав утицај, а навике пролазе.

Слично ће бити и са екранима. Телевизија која се сада не прилагођава, полако ће гледати како јој се гледалиште негде одлива а да то нису друге телевизије. То јест, ако не слуша песму, слушаће олују. Да ли ће је слушати на Јутјубу или на Спотифају, е то је већ озбиљно питање.

Коментари (1)

Остави коментар
нед

25.09.

2022.

Rade Tanasković [нерегистровани] у 14:46

meandiranje

Navedene činjenice su uredu. Međutim, "meandiranje" g. Stanojevića je jasno opisan razlog urušavanja profesionalnog novinarstva javnog medijskog servisa, nadam se ne i dalji proces približavanja javnog medijskog servisa niskim ukusima jer im na tom putu ne treba profesija niti stvaralački trud - u bilo kom segmentu proizvodnje programa.

Одговори

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси