Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Шта је и како изгледа crowdfunding кампања у медијима у Србији?
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

23. 05. 2019.

Аутор: Crowdfunding.rs Извор: Данас

Шта је и како изгледа crowdfunding кампања у медијима у Србији?

Протеклих година crowdfunding грозница захватила је најразличитије секторе и индустрије на глобалном нивоу, па ни медији нису изузети од овог тренда.

Crowdfunding у медијима сличан је crowdfunding-у за друге пројекте и кампање, али има и неколико својих специфичности. Те специфичности произлазе из саме природе медија, вишедеценијског тренда изградње односа између медија и публике, али и тренда који се огледа у смањењу простора за слободно и самостално новинарство, пише на блогу портала Crowdfunding.rs.

Специфичности медијског crowdfunding-а

Трендови у медијима један су од основних разлога за одлуку медија да спроведе crowdfunding кампању. У односу на обим активности и трошкове, crowdfunding углавном не може да обезбеди 100 одсто годишњег буџета, али може одређени проценат и удео у укупном буџету.

Кроз crowdfunding се смањује и ризик за опстанак или смањење квалитета извештавања, јер се један део средстава надокнађује кроз овај вид финансирања.

Како су новинари често истовремено и јавне личности, важно је да у кампањи буду активни и стану иза кампање коју организује медиј – односно да буду амбасадори самог медија и кампање. Заузврат, новац који долази директно од публике, од читалаца, слушалаца, гледалаца, новац је који омогућава медију да извештава управо о темама и вестима од значаја за публику, без узимања у обзир интереса оглашивача, политичких, економских, друштвених и других притисака, који увек имају тенденцију да утичу на приче које медији објављују.

Једна од главних специфичности медијских crowdfunding кампања огледа се у томе да се већи број кампања одвија на интернет страницама самих медија, а не на посредничким платформама (Indiegogo, Kickstarter, GoFundMe). У том случају, аутор кампање, односно медиј, директно са банком договара постављање система за онлине плаћање, било да су у питању донације или претплате на садржај, а тим самог медија дизајнира и поставља нову подстраницу на својој интернет страници на којој ће стајати све информације о кампањи и на којој ће новац моћи да се уплати директно медију.

Друга специфичност огледа се у директној комуникацији са примарном циљном групом. У односу на већину других аутора кампања, медиј има једну кључну предност – по природи посла ствара садржај намењен публици и има однос са својом публиком и заједницом. Иако такође користи друштвене мреже и друге медије за промоцију своје кампање, медиј има могућност да пласира сав садржај о кампањи својој публици директно, користећи исте алате за комуникацију које иначе користи – вест, извештај, прилог итд.

Трећа специфичност огледа се у трајању кампање. Због тога што својим бацкер-има нуде континуирану вредност и садржај, медијске crowdfunding кампање могу бити континуиране, а не временски ограничене.

Уместо једнократне подршке, медиј се може подржати на дужи временски период – било кроз донацију која се аутоматски обнавља на месечном нивоу, било кроз претплату. Разлика између ове две врсте уплата је разлика између донацијског и наградног crowdfunding-а у медијима.

Медиј који није у прилици да своју континуирану кампању постави на сопственој страници може да искористити платформу Патреон, која креаторима садржаја омогућава управо то – континуирано примање накнаде за свој рад од стране подржавалаца, који се на овој платформи називају патронима.

Медијски crowdfunding у свету

Различити медији у свету користе crowdfunding за прикупљање средстава за свој рад и у томе се углавном користе принципима наградног и донацијског crowdfunding-а.

Наградни crowdfunding функционише кроз систем претплате, односно подржаваоци добијају одређен број претплата и различитих издања. Медији такође остављају опцију донације отвореном – за оне појединце и правна лица који желе да подрже медиј без стварања обавезе да добију садржаје и издања које медиј припрема.

Британски лист Гардијан има две одвојене странице – једну за претплате, другу за донације, а на сличан начин функционишу и „The New York Times”, „National Geographic”, „Washington Post” и други. Медији у свету више се одлучују за систем претплате, односно наградног crowdfunding-а и увек са препоруком за годишњу претплату. За то постоје два кључна разлога:

1. Претплата подразумева плаћање за одређену услугу, вредност коју медиј ствара и тиме јача свест код публике да рад новинара и медија доприноси остварењу једне од кључних вредности друштва и да тај рад треба да буде плаћен.

2. Претплате, нарочито вишемесечне и континуиране, омогућавају медију већи степен стабилности и независности од оглашивача и других извора финансирања.

Медијски crowdfunding у Србији и региону

У Србији нема много примера crowdfunding кампања у медијима, али оне које су реализоване углавном су биле успешне. Постоји неколико разлога за то – crowdfunding је коришћен у ситуацијама у којима је то било решење за ургентан изазов, као нпр. кампања Независног друштва новинара Војводине (НДНВ) – Спасимо Аутономију, 2017. године или стратешки преокрет у раду конкретног медија, као нпр. Аларм, односно кампања коју је покренуо водитељски двојац Дашко и Млађа, 2016. године.

Crowdfunding кампање за сада највише спроводе онлине портали, како би кроз crowdfunding кампању прикупили средства за свој рад. У региону имамо такође успешне примере crowdfunding кампања које су реализоване на платформи Indiegogo, а које су покренуте од стране портала Лупига (децембар 2017. године), Forum.tm (новембар 2016. године) или Радио Студент (новембар 2017. године), који су за своје потребе реализовали временски ограничене кампање како би прикупили новац за деловање медија у одређеном временском периоду.

Независно друштво новинара Војводине (НДНВ) је у мају 2017. године организовало инстант crowdfunding кампању у којој је за недељу дана прикупило нешто више од 400.000 динара, како би се покрили трошкови казни, камате и судски трошкови у случају пресуде против портала Аутономија. Публика и грађани реаговали су на учињену неправду и уплатили потребна средства у веома кратком року. Средства су касније враћена НДНВ-у по пресуди Апелационог суда, о чему је НДНВ правовремено известио јавност. НДНВ се након те кампање охрабрио и почео да спроводи континуирану донацијску кампању на својој платформи у априлу 2019. године, о чему смо већ писали овде.

Дашко и Млађа, некадашњи новинари на „О радију РТВ”, су 2016. године одлучили да покрену кампању на платформи Патреон, на којој је потребно да месечно прикупе 2.000 долара како би емитовали свој садржај. Кампања је континуирана и успешна, јер су слушаоци спремни да на месечном нивоу издвоје одређену своту како би и даље могли да слушају овај радио двојац.

Crowdfunding кампање погодне су за све врсте медија (радио, штампу, ТВ или интернет портале) из једног разлога – постоји конкретан садржај и конкретна вредност коју медиј ствара и који публика препознаје, те crowdfunding има доста потенцијала за различите медије у Србији.

У наредном периоду очекује нас пораст crowdfunding кампања медија у Србији.

 

 

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси