Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Избори долазе: Никад брже расписани медијски конкурси широм Србије
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

27. 01. 2020.

Аутор: Марија Обреновић Извор: Цензоловка

Избори долазе: Никад брже расписани медијски конкурси широм Србије

У градовима и оштинама власт се само у изборној години напрасно сете шта им је законска обавеза - да на време распишу конкурсе за пројектно суфинансирања медијских садржаја

Градови и општине пожурили су овог јануара да што пре распишу конкурсе за суфинансирање медијских садржаја и новац намењен информисању грађана поделе пре локалних избора. Годинама раније конкурси су расписивани углавном на пролеће или, у не тако занемарљивом броју случајева, и касније, па чак и пред сам крај године.

До краја јануара прошле године, медијске конкурсе је расписало тридесетак градова и општина, док је за првих двадесетак дана 2020. године тај број чак троструко већи.

И Светозар Раковић, генерални секретар Независног удружења новинара Србије, који је већ година ангажован на мониторингу локалних конкурса за јавно информисање, сматра да за напрасну агилност градова и општина постоји само један разлог – предстојећи избори.

– Навала конкурса не представља бољи ангажман локалних управа, већ реализацију политичког налога не би ли медији који су у спрези са властима добили новац за кампању. Исту ситуацију имали смо и пре четири године (изборна година прим. аут) када је две трећине конкурса било расписано почетком године.

У Војводини никада овако рано није расписан покрајински конкурс. Министарство културе и информисања је годинама обећавало да ће расписати конкурс у децембру, а први пут је то учинило сада.

– Пожурило се да се награде подобни медији, а на штету оних медија који ће током кампање извештавати избалансирано, и на штету јавног интереса уосталом, пошто је јасно да ће највећи део новца добит медији који служе за пропаганду актуелне власти, сматра Раковић.

Пословнична војвођанска брзина

По ажурности да се новац медијима расподели што пре предњачи Војводина. Прошле године у јануару само једна војвођанска општина је расписала конкурс, Бачка Топола. У јануару 2018. године, поред Бачке Тополе, конкурс је расписала и Кикинда.

Ове године од 45 војвођанских градова општина, закључно са 23. јануаром јавне позиве медијима упутило је 37 градова и општина.

И Покрајински секретаријат за културу и јавно информисање ове године поранио је са конкурсом расписавши га 17. јануара. Прошле године је конкурс за суфинансирање медијских садржаја расписан у марту, а 2018. у фебруару.

Слободан Крајиновић, директор медијске куће 021 из Новог Сада, сматра да је расписивање конкурса у јануару или у децембру за наредну годину добра пракса, јер је до сада док се све процедуре заврше остајало мало времена за реализацију пројеката.

Крајиновић, међутим, нема дилему да су ове године конкурси рано расписани само због најављених избора.

– Очигледно је да је то сада учињено због избора, који су најављени за пролеће, али би било добро да се оваква пракса расписивања конкурса настави. На жалост, сумњам да ће се то заиста и десити, каже Крајиновић.

Централна Србија не заостаје

Последњих дана захуктавају се конкурси и у Централној Србији. Расписали су их и поједни градови и општине који су претходних година са објављивањем јавних позива медијима да конкуришу за буџетска средства отезали до лета.

Међу њима су, на пример, градови Бор и Лозница (2019. конкурс објављен у мају), Смедерево, Ужице и Краљево (2019. у априлу), општине Велика Плана (2019. у јуну), Рашка, Смедеревска Паланка и Прибој (2019. у априлу)…

Стојан Марковић, члан Управног одбора Локал преса, подсећа да су медијска и новинарска удружења годинама безуспешно тражила да се конкурси расписују раније.

– Већ неколико година медијска и новинарска удружења захтевају да конкурси за суфинансирање производње медијских садржаја од јавног интереса буду благовремено, на почетку године, расписани на свим нивоима. То је и законска обавеза, а и од интереса је за медијску продукцију и континуитет у јавном информисању за које грађани имају оправдани интерес.

Последње три године власт на свим нивоима била је и глува и слепа на све те захтеве, а сада кад смо ушли у изборну годину као да су се сви по хоризонтали и вертикали власти сетили шта им је законска обавеза.

Наравно да је добро и за грађане и за нас у медијима, да власт одговорно ради свој посао, само би још боље било да власт тако ради због јавног интереса, а не због предизборне кампање, каже Марковић.

Министарство потеже најбрже

Истина, када је рано расписивање конкурса у питању, „ногу је повукло“ Министарство културе и информисања. Конкурсе за суфинасирање јавног интереса у јавном информисању објавило је још у децембру. Први пут се тако догодило да конкурс за наредну годину буде расписан крајем претходне.

Додуше, ту могућност људи из Министарства најављивали су ранијих година. Било је чак и чврстих обечања да ће конкурс за 2019. бити расписан у децембру 2018. године, односно чим се усвоји нови Правилник о суфинансирању пројектата за остваривање јавног интереса у области јавног информисања. Нови Правилник није усвојен а конкурс је 2019. године расписан тек средином априла.

Александар Гајовић, државни секретар Министарства културе и информисања још у октобру прошле године је најавио да ће за 2020. годину конкурс бити расписан у децембру.

– Моја идеја, и министар Владан Вукосављевић је прихватио ту идеју, је да одмах по усвајању буџета за 2020. годину распишемо конкурс, што значи да ће то бити крајем новембра или почетком децембра за наредну годину. Из простог разлога, пре свега јер је изборна година, да не бисмо ушли у замку избора па да не можемо да доносимо правовремене и добре одлуке, изјавио је у октобру Гајовић за Пулсонлајн.

У појединим случајевима, градови и општине одлучили су да законски рок за објављивање решења о расподели средстава скрате са 90 на 30 дана или 60 дана.

Неки су и када је износ средстава која се расподељују на конкурсу решили да “одреше кесу”. Тако је, на пример, град Ужице ове године за суфинансирање медијских садржаја определио 17 милиона динара (13 милиона 2019. године), Краљево  23 милиона (19 милиона 2019. године), Суботица нешто више од 39 милиона (37 милиона 2019.), Шабац 36 милиона (32 милиона 2019.)…

Општина Мионица, која лане није ни расписивала конкурс, сада је већ објавила јавни позив на коме је за медијске садржаје одређено два милиона динара.

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси