Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Ефектива: РАТЕЛ утврдио незаконито поступање Супернове и Пошта Нета
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

08. 04. 2020.

Извор: Н1

Ефектива: РАТЕЛ утврдио незаконито поступање Супернове и Пошта Нета

Удружење за заштиту потрошача "Ефектива" објавило је на свом сајту да је масовни притисак који су потрошачи, по савету тог удружења, извршили на надлежне државне органе и регулаторна тела, а поводом, како се наводи, нечасног понашања оператора из групације Супернова, почео је да даје резултате, те да се "на удару" нашао и оператор Пошта Нет.

Након мишљења прво Министарства трговине, а недавно и РАТЕЛ-а и Тржишне инспекције, да је поступање оператора из групације Супернова у вези са укидањем великог броја канала из њихове понуде било незаконито, Супернова је почела да одустаје од наплате штете од оних потрошача који су на основу члана 107 Закона о електронским комуникацијама раскинули претплатнички уговор услед битне промене услова под којим су уговор закључили, наводи "Ефектива".

Ових дана, два члана "Ефективе", која су у складу са препорукама тог удружења рекламирала Суперновине фебруарске рачуне за накнаду штете, добила су поруке од Супернове да су усвојени њихови захтеви за корекцију дуговања, и да ће "укупно дуговање бити умањено за износ накнаде штете".

"Ефектива" стога поручује потрошачима да не плаћају "накнаду штете", као и да рачуне у којима се она потражује обавезно рекламирају.

"Ефектива" подсећа да је Телекомова групација Супернова (која обухвата Радијус вектор, Коперникус Тецхнологy и још шест мањих оператора, и има заједничке Опште услове пословања) за Нову годину укинула бројне канале из понуде Јунајтед медија, па је сав терет последица својих неуспелих преговора са овом компанијом "мудро" свалила на потрошаче-претплатнике, који су у складу са законом изјавили или захтевали раскид уговора.

Обавештење које је београдско одељење Тржишне инспекције послало "Ефективи" у вези са извршеном инспекцијском наџору односи се на Радијус вектор и Коперникус Тецхнологy, као чланице Супернове које су, како се наводи, поступале према потрошачима на потпуно идентичан, нечасни начин.

У обавештењу се наводи да су ови оператори "поступили супротно одредбама члана 89 Закона о заштити потрошача јер потрошачима нису дозвољавали да раскину уговор јер исти нису били сагласни са изменом Општих услова уговора у делу који се односи на сецификацију услуга (садржај пакета)". Због констатованих повреда, како се наводи, "биће поднет захтев за покретање прекршајног поступка".

Много конкретнији и прецизнији дао је РАТЕЛ, који је утврдио да је Радијус вектор прекршио члан 107 Закона о електронским комуникацијама и члан 28 Правилника о општим условима за обављање делатности електронских комуникација по режиму општег овлашћења, истиче "Ефектива".

РАТЕЛ је, како се додаје, утврдио да је Радијус вектор оваквим понашањем починио прекршај из члана 138 став 1 тачка 2 Закона о електронским комуникацијама, због чега је, поводом више приговора које су потрошачи упутили, упутио пријаву Министарству трговине, туризма и телекомуникација, и то Сектору за електронске комуникације и поштански саобраћај, Одељењу за планирање, развој и наџор у области електронских комуникација и Групи за инспекцијски наџор у области електронских комуникација – ради даљег надлежног поступања и разматрања основа за предузимање мере у складу са Законом.

"С обзиром на то да се предметна питања односе на права ширег круга лица и заштиту колективног интереса потрошача, предметном пријавом истовремено је сугерисана сарадња наведене инспекције са организационим јединицама министарства чији је делокруг рада првенствено везан за наџор над применом Закона о заштити потрошача", наводи се у одговору РАТЕЛ-а оштећеном претплатнику од 10. марта.

Слично мишљење као за Радијус вектор, РАТЕЛ је дао за Пошту Нет, државног оператора који је такође укинуо потрошачима бројне канале Јунајтед медије из своје основне понуде, а после се, кад су потрошачи раскидали уговоре, заклањао иза својих Општих услова пословања који садрже неправичне уговорне одредбе, и тражио им накнаду штете, додаје "Ефектива".

За Пошту Нет је, како се додаје, такође утврђено да је прекршио члан 107 Закона о електронским комуникацијама и члан 28 Правилника о општим условима за обављање делатности електронских комуникација по режиму општег овлашћења, а РАТЕЛ је, као и у случају Радијус векора, сугерисао "сарадњу инспекције за наџор у области електронских комуникација са организационим јединицама Министарства чији је делокруг рада првенствено везан за наџор над применом одредби Закона о заштити потрошача.“ Одговор РАТЕЛ-а "Ефективи" у вези са Поштом Нет носи датум 10. март 2020.

"Ефектива" истиче и да оно што је заједничко за Радијус вектор (као чланицу Супернове) и Пошту Нет јесте то што је РАТЕЛ утврдио да су ови оператори прекршили члан 107 Закона о електронским комуникацијама тиме што су у својим обавештењима пропустили да информишу потрошаче о њиховом праву да раскину уговор услед битне промене услова под којим су уговор закључили, онда кад је промена извршена на њихову штету, а нарочито кад се та промена тиче спецификације услуге, као и о чињеници да у том случају нису дужни да плате никакве трошкове у вези са раскидом.

Укратко – и групација Супернова и Пошта Нет су сматрали да ће пуким прећуткивањем ове две чињенице убедити потрошаче који хоће да раскину уговор да су они штетници, тј. да су дужници некакве накнаде штете, јер наводно раскидају уговор из неког свог хира или беса, а не зато што су без своје кривице и на своју штету остали без великог броја канала из понуде на основу које су се определили за конкретног оператора односно конкретни пакет, обшњавају из "Ефективе".

При томе, РАТЕЛ је утврдио да Пошта Нет, за разлику од Супернове, јесте благовремено обавестила потрошаче о намери да укине одређене канале, с тим што им је прећутала да имају право на раскид без плаћања трошкова, док је групација Супернова у потпуности погазила своју обавезу да најмање месец дана унапред обавести потрошаче на могућност да ће им канали бити укинути, додаје "Ефектива".

Даље, РАТЕЛ је утврдио да су и Радијус вектор и Пошта Нет прекршили члан 28 Правилника о општим условима за обављање делатности електронских комуникација по режиму општег овлашћења (Службени гласник број 58/2018) којим је поред осталог прописано да обавештење о изменама пружања услуге мора садржати јасну, детаљну и недвосмислену информацију о опису планиране промене и поуку претплатнику да има право на једнострани раскид уговора пре истека периода на који је закључен, без обавезе плаћања трошкова у вези са раскидом у складу са чланом 107 Закона о електронским комуникацијама, као и да то обавештење мора садржати опис услова под којим је уговор закључен, као и податке о томе на који начин се мењају ти услови, тако да поменуте информације буду међусобно упоредиве (табеларни приказ и сл).

РАТЕЛ је оценио да је оператор Радијус вектор – осим што је своје обавештење требало да објави најмање месец дана пре укидања канала заједно са поуком о праву на раскид уговора без трошкова – требало да у тексту обавештења "на јасан, детаљан и недвосмислен начин обједини све информације које се тичу планираних измена услова уговора, тако да то обавештење буде по свом садржају у целости у складу са чланом 107. Закона о електронским комуникацијама и Правилником, укључујући и право претплатника на раскид уговора пре истека периода на који је исти закључен."

Што се Поште Нет тиче, РАТЕЛ је утврдио да обавештење овог оператора од 31.10.2019. године обавестио "садржи само податаку о томе да оператор нема потврду наставка сарадње са групом Јунајтед медија, те да ће од 01.12.2019. године оператор престати са емитовањем ТВ канала који су под заступништвом наведене групе, а који су у оквиру понуде оператора."

"Дакле, да би корисник разумео о којим ТВ каналима се ради, те како ће се то одразити на понуду канала на основу које је закључио претплатнички уговор са оператором, и даље, да ли му је то на корист или није, морао би најпре знати који конкретно канали су под заступништвом групе Јунајтед медија, а то није дужност ниједног корисника да зна", наводи се у допису РАТЕЛ-а "Ефективи" у вези са поступањем оператора Пошта Нет.

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси