Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  Koronavirus, pandemija lažnih vesti
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

28. 02. 2020.

Autor: Marko Milojević Izvor: RTS

Koronavirus, pandemija lažnih vesti

Zabrinuti ste zbog koronavirusa i tražite savet od dr Gugla, čime da se lečite, šta kaže stručna javnost. Kakve god ključne reči da ukucate na engleskom dobijate isti odgovor i uglavnom iste adrese. Nema leka, nema vakcine, poručuje Centar za kontrolu širenja zaraze.

Pojava zvaničnih informacija umesto reklama za lekove, prave i kojekakve, namerna je. Gugl, Fejsbuk, Tviter i druge društvene mreže i pretraživači preradili su svoje algoritme tako da favorizuju prave umesto lažnih vesti i korisne informacije umesto reklama.

Ukucate li kao ključne reči "grip" i "lek", na engleskom naravno, sve će biti uobičajeno.

Razlog za ovu promenu je infodemija, pojava s kojom ćemo se sve više suočavati, a koja označava poplavu lažnih i polutačnih vesti i informacija koje mogu da imaju katastrofalne posledice u kriznim situacijama.

Šef programa Svetske zdravstvene organizacije (SZO) za vanredne situacije Majk Rajan smatra da je za infodemiju, kao i za virus, potrebno pronaći vakcinu. Stručnjaci pozivaju na zdrav razum i pranje ruku.

Kako se snaći u "šumi" informacija

Ana Mirković sa Instituta za digitalne komunikacije ne vidi ništa loše i neobično u našoj potrebi da samostalno istražimo ono što nas brine. Problem je "socijalni balon" u koji smo se zatvorili.

"Kako na društvenim mrežama pratimo ljude, organizacije, pokrete koji su bliski našem vrednosnom sistemu, lakše je poverovati u ono što do nas dođe preko 'naših ljudi'. Svaka poruka koja dođe preko nekog koga poznajemo, kome verujemo i sa kim imamo izgrađeni neki lični odnos - ima veću snagu od one koja dolazi putem tradicionalnih medija", kaže Mirkovićeva.

Uvek su nam prihvatljivije informacije koje su u skladu sa našim uverenjima - skeptici onda lako upadnu u stanje panike, dok optimisti vide rešenje problema i pozitivnije gledaju na situaciju, navodi naša sagovornica.

"U vremenu post-istine, ljudima je lakše da usvoje kao apsolutnu istinu ono što je kompatibilno njihovim vrednostima i u skladu sa njihovim emocijama", dodaje Mirkovićeva.

Zato je važno da svi koji su zabrinuti ili uplašeni zbog koronavirusa dobiju tačne informacije iz relevantnih izvora - lakše ćemo se snaći u svemu , ukazuje Mirkovićeva.

Ana Mirković objašnjava da se na društvenim mrežama stalno ažuriraju oglasi, pa leti viđamo oglase za kupaće kostime, a zimi opremu za skijanje. U tome ona ne vidi ništa nelogično.

Zaista nema nelogičnosti, jer se nama plasiraju reklame za one stvari za kojima inače tragamo na internetu, a algoritmi rade svoje.

To što se Fejsbuk, koji živi od oglasa, odrekao nesumnjivo lepog kolača za raznorazne lekovite ili "lekovite" preparate za koronavirus, a ima ih i dalje protiv prehlade, kašlja, gripa, proširenih vena, najbolje govori o ozbiljnosti situacije.

Ali, i o mogućnosti da se iz nekih centara utiče na ono što na internetu vidimo verujući da se slobodno krećemo i istražujemo.

Infodemija se, dakle, može staviti pod kontrolu, što otvara pitanje da li je stalno pod kontrolom.

 

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi