Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Начин слушања подкаста у свету измењен у време пандемије, у Србији се публика вишеструко увећала
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

03. 08. 2021.

Аутор: Даница Ђокић Извор: Цензоловка

Начин слушања подкаста у свету измењен у време пандемије, у Србији се публика вишеструко увећала

Према извештају Ројтерсовог института за истраживање новинарства, подкаст је за многе постао обавезни део кућног карантина и почео је да се слуша у кругу породице. У Србији је знатно већи број подкаста и публике која их прати, али оглашивачи и даље не препознају потенцијал овог формата

Више времена проведеног код куће током 2020. године утицало је и на промене животних навика, што је довело и до тога да се додатно повећа слушаност подкаста, формата који је у свету последњих година све популарнији.

Уобичајено време за слушање подкаста пре короне, пре свега у САД, било је оно проведено у путу од куће до посла колима или метроом. То се, међутим, током пандемије променило због новонасталих услова живота, показује 10. годишњи извештај Ројтерсовог института за истраживање новинарства. Овај формат постао је за многе свакодневни део кућног карантина и почео је да се слуша у кругу породице.

Информативне емисије, укључујући и оне о самом вирусу, биле су највише позициониране на листама популарних подкаста.

Овај формат се брзо развија и осваја слушаоце и слушатељке широм света. Ројтерсово истраживање показује да подкасти привлаче млађу публику, што је од посебног интереса за оглашиваче.

Препоруке из њиховог окружења су најважнији фактор за америчку публику при одабиру подкаста. У Европи 39 одсто њих долази до подкаста претражујући интернет.

Иако се број слушалаца у Европи и САД не разликује много, Ројтерсово истраживање показује велике разлике у разумевању подкаста међу људима који у овим деловима света и даље не прате подкасте. Као разлог за то, највећи проценат испитаних у Европи (17%) наводи да не зна шта су заправо подкасти, док је у САД то случај са скоро упола мање људи (9%).


Србија: Велики раст интересовања за подкаст током короне

Подкасти у Србији још увек нису популарни у мери у којој су у свету, али је напредак овог формата уочљив.

У априлу 2020. године на локалној платформи Подцаст.рс налазило се нешто мање од 40 подкаста из Србије. Данас платформа има 227 подкаста из свих земаља бивше Југославије, осим Словеније.

Током последње две године Подцаст.рс бележи константан раст – како броја емисија тако и публике.

„На основу посета сајту, интересовање публике почетком 2021. године порасло је 600 одсто у односу на исти период прошле године”, каже за Цензоловку Владимир Радиновић, оснивач платформе.
Ројтерсов годишњи извештај: Фејсбук мање популаран, али и даље најважнији за ширење вести. Расту Инстаграм и Воцап

Ројтерсово истраживање показује да публику подкаста у свету претежно чине млади људи. У Србији се све још увек заснива само на проценама да подкасте слушају најчешће они који имају између 25 и 44 године.

Ускостручни, специјализовани подкасти, или они у којима се аутор бави темом која га лично интересује, показали су се као успешан модел код нас. Радиновић закључује да сваки подкаст који као циљну групу има људе свих узраста и интересовања, у старту је осуђен на пропаст.

Наш саговорник каже да бројна светска истраживања у протекле две године показују како је производу рекламираном у подкасту склоније 70 одсто слушалаца те емисије у односу на конкурентске производе, јер се реклама аутора подкаста доживљава као „препорука пријатеља”.

Оглашивачи у Србији и даље не препознају овај потенцијал, те се и даље највише рекламирају на Фејсбуку, Инстаграму или Јутјубу.

„Најслушанији и једини финансијски одржив подкаст у Србији је Агеласт”, каже Радиновић и додаје да су дневно-политичке, спортске и предузетничке теме подкаста најпопуларније међу домаћом публиком.

Медији морају да се прилагођавају трендовима

Велике медијске куће у свету увелико раде своје информативне подкаст емисије. Код нас су овај формат популаризовали дневни лист Данас, агенције Бета и ФоНет, има га и Нова.рс… Њихов развој омогућиле су, код једног дела медија, инвестиције Агенције САД за међународни развој (УСАИД).

Њихов пројекат „Одрживи медији” у Србији спроводи организација Ајрекс (ИРЕX). На питање Цензоловке зашто су подршку усмерили баш на развој овог формата, Ајрексов експерт за дигиталне медије Павле Златић одговара:

„Један циљ нам је био да активирамо тај екосистем како би људи почели да слушају и знају шта су подкасти. Други циљ је био да са партнерским медијима радимо на томе да развију своје подкасте у оквирима својих могућности и интересовања.”

Подкаст је за многе постао свакодневни део кућног карантина и почео је да се слуша у кругу породице. Информативне емисије, укључујући и оне о самом вирусу, биле су најпопуларније

Подкаст листа Данас, који је почео да се емитује у априлу 2020. године, сада има и неколико хиљада прегледа по емисији.

Бојан Цвејић, главни и одговорни уредник портала листа Данас, каже за Цензоловку да су емисије, у ствари, надградња писаног садржаја, јер њихови новинари и новинарке говоре о темама о којима су писали или планирају да пишу, и тако публици појашњавају како долазе до информација и шта они о свему мисле.

„Медији данас морају да се прилагођавају потребама публике и новим трендовима, а подкаст је можда најмање захтеван начин”, сматра Цвејић.

На питање Цензоловке да ли би овај формат помогао локалним медијима да се гласније чују теме којима се баве, Павле Златић одговара потврдно. Он каже да не мисли да ће за шест месеци сваки град имати свој слушани локални подкаст, али да је то добра подлога за експериментисање са различитим форматима, различитом дужином трајања, континуитетом…

„Мислим да ће добар део медија да размисли о томе, део тог дела ће нешто и да уради, а само ће део оних који нешто ураде заиста бити успешан у томе”, закључује Златић.

СПОТИФАЈ ВОДЕЋА ПОДКАСТ ПЛАТФОРМА

Пандемија је променила начин дистрибуције подкаста, што је навело ствараоце да се упознају са онлајн платформама за комуникацију. Компанија Епл још од 2012. године има специјализовану апликацију за емитовање подкаста. Годинама је била најпопуларнији емитер овог формата, а данас има преко два милиона емисија и око 28 милиона слушалаца само у САД.

Свест о потенцијалу подкаста нагло је порасла током последњих неколико година, па су и друге платформе почеле интензивније да се боре за слушаоце.

Компанија Спотифај је наводно уложила милион долара како би откупила права за популаран подкаст Џоа Рогана. Данас је Спотифај водећа платформа за емитовање подкаста са 28,2 милиона слушалаца у САД и 2,2 милиона емисија. За њом следе Епл, Амазон и Гугл.

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси