Конкурс за годишње награде УНС-а
Конкурс за годишње награде УНС-а
Насловна  |  Деск  |  Акција 2% за медије  |  Медију у блокади убедљиво највише новца на конкурсу у Аранђеловцу
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Акција 2% за медије

07. 11. 2018.

Аутор: Ј. Пешић Извор: УНС

Медију у блокади убедљиво највише новца на конкурсу у Аранђеловцу

Општина Аранђеловац суфинансираће пројекте медијске куће чији је рачун у блокади и листа који учестало крши новинарски кодекс, види се из Решења о расподели новца “пројектима којима се остварује јавни интерес у области јавног информисања“. Због овакве расподеле, али и чињенице да је председник Општина најпре потписао одлуку, а коју је касније поништио, да финансира и пројекат медија који није регистрован, један од учесника конкурса тужио је Oпштинску управу.

За суфинансирање медијских пројеката у Аранђеловцу највише новца, односно 4,9 милиона динара, за два пројекта добила је Радио-телевизија Шумадија, иако је рачун ове медијске куће у блокади од 2016. године.

Осим ових, Општина Аранђеловац суфинансираће и пројекте две продукције који ће бити реализовани у сарадњи са РТВ Шумадијом, а које су на овом конкурсу добиле укупно 100.000 динара.

Дуг РТВ Шумадије је 957.957,25 динара, а ова медијска кућа у принудној наплати је од августа 2016. године, стоји на сајту Народне банке Србије (НБС).

Занимљиво је да у Конкурсу за суфинансирање медијских пројеката у Аранђеловцу, није наведено да подносиоци треба да доставе потврду НБС-а да им рачуни нису у блокади, што иначе стоји у већини локалних медијских конкурса као и у конкурсима МКИ.

У Решењу о расподели новцa у Аранђеловцу,  које је касније поништено наводи се и да је 650.000 динара добио пројекат портала „lepasumadija.rs“ којег нема у Регистру медија. Иначе, на конкурсу новац је добио и лист „Курир“, један од водећих штампаних медија по кршењу новинарског кодекса.

Председник Општине: Техничка грешка, нећемо дати новац медију који није регистрован

Председник Општине Аранђеловац Бојан Радовић рекао је УНС-у да је првим Rешењем о расподели, 650.000 динара било додељено пројекту који је требало да реализује медиј који није регистрован у АПР-у, што је супротно Закону о јавном информисању, „али да је то техничка грешка“.

„Све је транспарентно. Подносилац пројекта ПР-КОН је првим решењем добио новац, али то је техничка грешка. Комисија је опет гледала пројекте и видела је да портал није регистрован. Донео сам ново решење, тако да новац неће добити“, рекао је УНС-у Радовић.

Иако у конкурсу стоји да подносилац пројекта треба да достави и доказ да је медиј са којим конкурише регистрован у АПР-у, стручна служба Општине овај пројекат није дисквалификовала, па је комисија одлучивала и о њему.

У пријави на конкурс грађевинске радње за пројектовање „ПР-КОН“  власнице Ружице Симовић у коју је УНС имао увид, наводи се да ће пројекат „Лепа Шумадија“ бити реализован на порталу www.lepasumadija.rs, који није регистрован, као и у сарадњи са РТВ Шумадија. Међутим, у пријави се даље не наводи како ће пројекат бити реализован у сарадњи овом медијском кућом.

Четири пројекта ће бити реализовано на РТВ Шумадији

Од четири пројекта који су добили пет од укупно осам милиона динара, два је поднела РТВ Шумадија, а два продукције које у пројектној документацији наводе да ће их реализовати у сарадњи са овом медијском кућом.

На питање како коментарише чињеницу да је од девет, четири пројекта одобрено РТВ Шумадији и продукцијама које ће их реализовати у сарадњи са овом медијском кућом, Радовић тврди да је права мера конкурса та „што је од 15 пристиглих пројеката, суфинансирано девет“.

„То што је девет пројеката добило новац показује објективност“, наводи он.

На питање УНС-а да ли зна да је РТВ Шумадија, која је на конкурсу добила највише новца, у блокади, Радовић каже „да зна да су се намучили након приватизације“.

„Људи који раде у РТВ Шумадији су исти који су радили и пре приватизације, са двадесет година искуства. То су људи који су аполитични и нису чланови странака. Њихов програм је 99 одсто културног садржаја“, каже Радовић.

Победник конкурса: Кад будете били нека институција иза државе, можете да истражујете

Директор РТВ Шумадије Владан Аврамовић рекао је УНС-у да „зна да зовемо јер постоји страна која је незадовољна“ расподелом новца на конкурсу у Аранђеловцу, али да када будемо били „нека институција иза државе, можемо да истражујемо“.

 „Ја ћу вам рећи зашто је та страна незадовољна. Они су исекли говор председника Општине на његовом најзначајнијем говору у  мандату. Претпостављам да је ту реч о неслагањима“, рекао је УНС-у Аврамовић.

На питање УНС-а о којој се „страни“ ради, Аврамовић је рекао да „истражимо то“, а да је он „предао конкурсну документацију на време и да има право на новац“.

Подсетимо, РТВ Шумадија приватизована је 2015. године, када ју је купио Саша Јанковић из Аранђеловца за 34.000 евра.

На сајту Агенције за привредне регистре (АПР) сада пише да је законски заступник ове медијске куће Владан Аврамовић, а да 0,25 одсто власништа припада Јанковићу.

Директор РТВ Сунце: Тужили смо Општину

Директор РТВ Сунце Добривоје Марински, чији је пројекат на конкурсу добио 300 хиљада динара, рекао је УНС-у да неће прихватити новац, као и да је тужио Општину због „незаконите“ расподеле новца медијским пројектима“.

„Решењем о расподели новац је добио и медиј који није регистрован. Осим њих, највише новца добио је емитер, који је у блокади и који не плаћа порезе и доприносе држави. Они немају техничке и кадровске капацитете, што је услов конкурса“, наводи Марински и додаје да „сматра да су средства злоупотребљена“.

Иначе, Марински је Управном суду тужио Општину Аранђеловац 12. октобра, а измена Решења о расподели, којим је поништена додела новца медију који није регистрован, донета је 18. октобра.

„Кажњени смо малом расподелом новца, јер отворено критикујемо догађаје и појаве“, рекао је Марински.

С друге стране, председник Општине Бојан Радовић сматра да је до незадовољства Маринског дошло зато што мисли да „само они треба да добију новац“.

„Они мисле да су Н1. Код њих сам гостовао само једном на телевизији у току изборне кампање. Чак ме је једном и њихова новинарка напала. Ето како су они објективни“, наводи Радовић.

Члан комисије у Аранђеловцу: Није било притисака

Један од чланова комисије која је оцењивала медијске пројекте у Аранђеловцу Душан Аничић рекао је УНС-у да “он никога не зна у Аранђеловцу и да су пројекте оцењивали према критеријумима који су прописани законом”.

“Читали смо редом пројекте. Консултовали смо секретара који је био ту, као најупућенијег. Стварно никаквих притисака није било. Председник Општине нас је у току заседања комисије поздравио, али нам ништа осим тога није рекао”, каже УНС-у Аничић.

Осим Аничића, у Аранђеловцу су о додели новца пројектима одлучивали и Емил Милојевић и Драган Марковић, иначе сви представници Клуба новинара Поморавља. Представници овог удружења три године заредом су у Јагодини додељивали новац Коперникусу РТВ Јагодина д.о.о, иако је Државна ревизорска институција у извештају о пословању Града Јагодине у 2016. години навела да ова медијска кућа 3,2 од укупно 7,2 милиона динара колико је добила на конкусу те године, није искористила за „пројектне активности“, о чему је УНС писао.

Занимљиво је да је као пример лоше расподеле новца председник Општине Аранђеловац Бојан Радовић, навео управо Јагодину.

„Видите како су у Јагодини сва средства додељена једном медију. То није случај у Аранђеловцу, зато што су средства расподељена на девет пројеката“, рекао је УНС-у Радовић.

На питање УНС-а да ли зна да су представници истог удружења оцењивали пројекте и у Аранђеловцу, Радовић каже да у Аранђеловцу, за разлику од Јагодине није само један медиј добио новац.

Због расподеле новца у Аранђеловцу рат медијских кућа

Супротстављена мишљења због овогодишње расподеле новца медијима, РТВ Сунце и РТВ Шумадија, износе јавно.

Наиме, медијска кућа РТВ Сунце је након расподеле средстава на Јутјубу објавила видео под називом „Скандалозна расподела средстава медијима у Аранђеловцу“.

„Постављамо питање комисији и председнику Општине на који начин кабловски емитер који је добио највише средстава на конкурсу задовољава критеријуме покривености, утицаја и квалитета програма, а телевизија Сунце једини легални земаљски емитер у Аранђеловцу са регионалном покривеношћу не задовољава наведене критеријуме“, наводи се у овом прилогу.

Након тога је РТВ Шумадија на свом сајту објавила саопштење „поводом полуинформација и инсинуација које се пласирају на РТВ Сунце и друштвеним мрежама“.

„РТВ Шумадија ни претходне године није дизала медијску хајку када је РТВ Сунце редовно добијало више средстава од Општине Аранђеловац, као ни када је Општина Топола средства искључиво и једино додељивала РТВ Сунцу. Толико о фаворизовању“, наводи се у саопштењу РТВ Шумадије.

Као одговор на саопштење, РТВ Сунце је на Јутјубу објавило видео под називом „Ко је украо кошницу“.

„Драге колеге са Радио-телевизије Шумадија срећне вам и берићетне биле паре из општинског буџета и да имате више од тога. Али, било би лепо да своја саопштења пишете сами, а не да их вам пише председник Општине и поред свог посла који мора да обавља. Ми своја саопштења пишемо сами, пуна срца. Браните своје интересе, а не интересе оних који управљају вашим животима и каријерама“, наводи се у прилогу РТВ Сунце.

На конкурсу новац и медију који учестало крши Кодекс новинара

У решењу о расподели новца медијима наводи се и да ће 950 хиљада динара за два пројекта бити додељено и компанији „Адриа Медиа Груп“.

У пријави на конкурс пројекат „Општина Аранђеловац-грађани у фокусу“ ове компаније, у коју је УНС имао увид,  наводи се да ће бити реализован у листу и на порталу „Курира“.

Иначе, лист „Курир“ према мониторингу Савета за штампу у 2017. години имао је 1.016 прекршаја новинарског кодекса.

Подсетимо, у Правилнику за суфинансирање пројеката за остваривање јавног интереса као један од критеријума које комисија приликом одобравања пројекта мора да има у виду јесте да ли је медиј који конкурише у последњих годину дана поштовао етичке и професионалне стандарде.

 

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси