Насловна  |  Деск  |  Акција 2% за медије  |  Медијски конкурси у 2018. години: Много неправилности, споран и конкурс МКИ
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Акција 2% за медије

19. 12. 2018.

Аутор: Ј. Пешић Извор: УНС

Медијски конкурси у 2018. години: Много неправилности, споран и конкурс МКИ

Локалне самоуправе, Министарство културе и информисање (МКИ) и Покрајински секретаријат за културу, јавно информисање и односе с верским заједницима у 2018. години расписали су укупно 161 конкурс за суфинансирање медијских пројеката на којима је додељено 1.343.094.709 динара, према подацима сајтa finansiranjemedija.rs, који је покренуло Удружење новинара Србије (УНС).

УНС је утврдио да ове године 35 општина и Град Крагујевац нису расписали конкурс за суфинансирање медијских пројеката. Иначе, у Србији има 26 градских општина, које немају обавезу расписивања конкурса за суфинансирање медијских пројеката.

У 2018. години 11 локалних самоуправа расписале су конкурсе у два наврата: Алибунар, Чајетина, Ковачица, Кула, Нови Сад, Параћин, Рашка, Сремска Митровица, Тител, Врање и Градска општина Младеновац.

Kонкурс МКИ разочарао новинарска и медијска удружења

Министарство је у фебруару ове године расписало осам конкурса за суфинансирање медијских пројеката за које је определило укупно 262 милиона динара, што је за осам милиона више него 2017. године.  

Необјављивање састава комисије и спорна расподела новца, ове године изазвали су бројна реаговања новинарских и медијских удружења.

Mинистарство је након расписивања конкурса, формирало комисије које су почеле рад, али њихов састав јавно није био објављен. Због тога су Коалиција новинарских и медијских удружења и Асоцијација медија тражили да МКИ објави састав комисија, зато што, према њиховим сазнањима, комисије нису чинили представници репрезентативних новинарских и медијских удружења.

Након тога, Министарство културе је објавило састав, али не и предлагаче изабраних комисија, због чега су Коалиција и Асоцијација повукли своје представнике из свих комисија.

Уследио је састанак у Министарству културе. Међутим, НУНС, Локал Прес, НДНВ, АНЕМ и Асоцијација медија су и након састанка одлучили да не учествују, док су УНС-ови кандидати поштујући договор у МКИ да буде измењен састав комисија, учествовали у њиховом раду.

На конкурсу је од 1.147 пријављених пројеката, новац добило њих 384, односно сваки трећи пројекат.

Након објављеног Решења о расподели, медијима је редитељ и директор агенције „Алтернатива“ Бошко Савковић, у јулу ове године, послао писмо у коме је, између осталог, наведено да је продукција  Г.Ф.Ц. која је на овом конкурсу за пројекат добила 3,7 милиона динара, у пријави на конкурс "искористила референтне филмове и филмске награде" агенције чији је он директор.

На овом конкурсу највише новца, односно 4, 9 милиона динара, добио је и пројекат фирме „Essentis“ која не производи медијске садржаје, нема запослене нити исплаћује хонораре.

Осим ових продукција, УНС је утврдио да агенција за услуге рекламе и маркетинга „RayDream production“ која је на конкурсу добила четири милиона динара, нема доказа да ће пројекат реализовати путем медија, иако је према Правилнику за суфинансирање медијских пројеката била дужна да га достави.

Због овакве расподеле новца, новинарска и медијска удружења послала су писмо министру културе и информисања Владану Вукосављевићу и позвала га да испита да ли су оправдане њихове сумње да је било незаконитости у пријави и реализацији конкурса.

Да би наводи из писма удружења „о потенцијалним недостацима и пропустима при додели средстава на конкурсу“ били проверени, Вукосављевић је медијима у августу ове године рекао да је формирана Радна група МКИ и да ће она сутрадан саопштити закључак.

Међутим, до данас, закључак ове Радне групе није саопштен.

Министарство је у септембру расписало још један конкурс и за њега определило око шест милиона динара. Од укупно пријављених 65, одобрено је 17 пројеката.

Новац на конкурсима медијима који крше Кодекс

Новац на конкурсима у 2018. години добили су и медији који су, према мониторингу Савета за штампу у 2017. години, вишеструко кршили новинарски Кодекс.

Подсетимо, у Правилнику за суфинансирање пројеката за остваривање јавног интереса у области јавног информисања стоји и да је један од критеријума који комисија приликом одобравања пројеката мора да има у виду је и да ли су медију који конкурише у последњих годину дана изречене мере због кршења етичких и професионалних стандарда.

Овим критеријумом се нису водиле све комисије које су оцењивале пројекте у 2018. години, па је у првој половини године листовима „Информер“ и „Српски телеграф“ и порталу srbijadanas.com додељено око 13 милиона динара у 17 локалних самоуправа.

Крајем новембра ове године је и Град Београд  доделио новац таблоидима Ало, Информер и Српски телеграф, који вишеструко крше Кодекс. У Решењу о расподели средстава Града Београда види се и да је Студио Б за три пројекта добио 16, 1 милион, а фирме повезане са овим медијем око 20 милиона од укупно 89.800.000 динара издвојених за пројекте.

Један од чланова комисије у Граду Београду био је и Александар Симић, који је био у сукобу интереса зато што је, иако запослен у Студију Б, оцењивао пројекте и више од трећине укупно расподељеног новца, са осталим члановима комисије, определио медију у ком ради, као и повезаним фирмама.

УНС се због овакве расподеле, одрекао 420.000 динара које је добио на истом конкурсу.

Такође, телевизији Хепи је на конкурсу МКИ у 2018. години додељено два милиона динара, иако је Регулаторно тело за електронске медије (РЕМ) изрекло четири упозорења и једну опомену овој телевизији.

Иако нису правдали пројекте у 2017. годину, у овој години опет добили новац

Поједини медији који су 2017. добили милионске износе на конкурсима, а нису оправдали пројекте, у 2018. години су поново добили новац.

Једина локална самоуправа која је због неправдања пројекта поднела тужбу је Град Смедерево, који је тужио ТВ Смедерево д.о.о.

Ипак, на медијском конкурсу у Смедереву у септембру ове године новац је добио и пројекат који ће бити реализован у сарадњи са овом медијском кућом.

Овој локалној самоуправи и издавач портала ePodunavlje фирма „Open View“ и Балкан продукција такође нису оправдали пројекте који су на конкурсу у 2017. години добили укупно око 12 милиона динара. Ипак, Град Смедерево није тражио повраћај новца овој фирми и продукцији.

Осим у Смедереву, почетком 2018. године пројекти панчевачке фирме „Брифинг Банат“, издавача портала Јужни Банат, Градским управама Панчеву, Пландишту и Опову, правдани су текстовима који нису доступни на овом порталу, а за које су у 2017. години добили око седам милиона динара.  Град Панчево је и ове године порталу Јужни Банат доделио 1,3 милиона динара, иако је пројекат за који је добио средства у 2017. години, а који је требало да буде реализован на овом порталу, правдан линковима који нису доступни.

Исте комисије у спорним расподелама

Коалиција новинарских и медијских удружења (УНС, НУНС, НДНВ, ЛП и АНЕМ), у комисијама за оцењивање пројеката у овој години је имала 144 представника, показују подаци сајта finansiranjemedija.rs. Подсетимо, Коалиција од 2015. године предлаже по три кандидата локалним самоуправама које распишу конкурс.

Иначе, осим представника Коалиције, ове године пројекте су оцењивали представници Клуба новинара Поморавља, Асоцијације електронских медија Војводине (АЕМВ), Нове мреже Србије, Удружења ComNet из Суботице, Удружења спортских новинара из Бeoграда, Друштва новинара Ниша, Професионално удружење новинара Србије (ПРОУНС)...

Подсетимо, представници Клуба новинара Поморавља у 2018. години оцењивали су пројекте у Јагодини и доделили трећу годину за редом сва средства Коперникусу РТВ Јагодина д.о.о. из Јагодине, иако је Државна ревизорска институција у извештају о пословању Града Јагодине у 2016. години навела да ова медијска кућа 3,2 од укупно 7,2 милиона динара колико је добила на конкусу те године, није искористила за „пројектне активности“.

Осим у Јагодини, представници истог удружења оцењивали су пројекте и у Аранђеловацу када су додели новац пројектима медијске куће чији је рачун у блокади, али и у Параћину где су највише новца додели порталу који је регистрован непосредно пре расписивања конкурса.

Представници АЕМВ-а оцењивали су и ове године пројекте, иако је Основни суд у Новом Саду пресудио да је њихова пререгистрација из привредног друштва у удружење незаконита. Иначе, АЕМВ је од 2015. године, као медијско удружење, иако то није било, предлагало чланове у комисије за оцену медијских пројеката.

Подсетимо, у Правилнику за суфинансирање медијских пројеката стоји да право на предлагање чланова комисије имају новинарска и медијска удружења  која су регистрована најмање три године  пре датума расписивања конкурса, и која уз предлог за чланове комисије подносе и доказ о регистрацији.

 

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси