Насловна  |  Актуелно  |  2% за медије  |  Суботица: Медији Владана Стефановића и Јожефа Пинтера добили највише новца на конкурсу
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

2% за медије

24. 07. 2019.

Аутор: Наталија Јаковљевић Извор: VOICE

Суботица: Медији Владана Стефановића и Јожефа Пинтера добили највише новца на конкурсу

Готово половину средстава на овогодишњем конкурсу за медије, од укупно 37,1 милион динара, добили су медији блиски властима, у власништву Владана Стефановића (ВТВ) и Јожефа Пинтера (Yu Eco RTV).

На трећем месту је Фондација Панонија, са укупно 3,8 милиона динара, чији је оснивач Национални савет Мађара, у којем апсолутно доминира коалициони партнер Српске напредне странке, Савез војвођанских Мађара (СВМ).

Занимљив сегмент овогодишњег медијског конкурса, осим већ очекиваних “срећних добитника”, свакако је чињеница да нико од суботичких локалних медија није објавио вест о додели средстава.

На званичном сајту града Суботице 5. априла је објављен позив за учешће на конкурсу за суфинансирање пројеката производње медијских садржаја из области јавног информисања у 2019. години. Решења о додели средстава медијима донето је 11. јуна, а Комисија је подржала 41 пројекат, у укупном износу од 37,1 милион динара, док је 16 пројеката одбијено.

О додели новца грађана одлучивала је трочлана Комисија: Ивица Шмит, независни медијски стручњак; Биљана Селаковић, Друштво новинара Војводине (ДНВ); Радојица Мали, РАБ Србија.

Ове године су највише средстава добили медији у власништву породице Владана Стефановића, ВТВ Д.О.О. Суботица (4,5 милиона динара), Радио Суботица (2 милиона динара), Магазин Дани (2,4 милиона динара), и Плеј (1,2 милиона динара).

Друго место по висини добијених средстава припало је RTV Yu Eco(укупно 7,5 милиона динара), медију Јожефа Пинтера и предузетничкој фирми која је основана свега 10 дана пре расписивања медијског конкурса, Горан Половина ПР Еко Медија Суботица (1,6 милиона динара), иначе, особе, како је наведено и на сајту Yu Eca, која је у овом медију задужена за техничко вођство.

Такође, занимљиво је и да је Буњевачка матица, за пројекат Буњевци – градоначелници Суботице, чији је заступник Вељко Војнић, иначе, заменик председника Скупштине града Суботице (СНС), добио 100.000 динара, док је исти износ додељен и Инфо ИТ Медији из Београда за пројекат, Суботица – процват Палића и нова радна места, која припада Инсајдер тиму, медију таблоида Информер, према налазима Савета за штампу једног од рекордера по броју кршења Кодекса новинара Србије. И неизоставни привезак сваке власти је Мирко Бајић, одборник Скупштине града Суботице који не припада ни једној одборничкој групи а чији син, Борис Бајић, годинама уназад на медијским конкурсима добија средства за Буњевачки медија центар и Буњевачки омладински центар (укупно 750.000 динара).

Владан Стефановић је одавно познат широј јавности по контроверзним приватизацијама локалних медија у Војводини и – према наводима медија – блискости са СНС-ом, као и по учешћу у спорним комисијама за медијске пројекте, док је у предизборном периоду, 2017. године на ТВ Суботици интензивирана промоција истакнутих чланова Српске напредне странке на свим нивоима власти.

Милионски износи медијима наклоњеним властима

С обзиром да је Суботица вишенационална средина, годинама уназад је пракса да се “испоштују” све националне заједнице и да сви добију део колача на градским конкурсима у области медија и културе. Готово се увек исти медији појављују на листи добитника, само зависи који медиј колико новца добија, то јест колико је њихов власник близак владајућим структурама.

Приметно је да медији блиски СВМ-у, који извештавају на мађарском језику, у последње две-три године добијају мање новца на конкурсу, због финанансијске подршке која долази из Мађарске, од владе Виктора Орбана.

Саговорници VOICE-а кажу да је суштина медијских конкурса да се “свима запуше уста” и да се вишемилионски јавни новац прелије у подобне медије који су наклоњени властима.

Новинар Цензоловке Денис Колунџија изјавио је за VOICE да последњих година медији у власништву породице Стефановић добијају највеће, вишемилионске износе на конкурсу за локалне медије.

Он је рекао да је суштина медијских конкурса да се јавни новац прелије у подобне медије, те да је то заједничко за целу Војводину и да је немогуће пронаћи медиј који није наклоњен властима, који није идеолошки опредељен, да не извештава за власт, а да добија значајна средства.

“Милионске износе добијају медији који су отворено прорежимски или продукције које ће тај садржај да пласирају у неком таквом медију. Што је већи град, све су већи износи. Суботица са 37 милиона спада у већи, солидни буџет”, казао је Колунџија.

Новинар Балканске истраживачке мреже (БИРН) Слободан Георгиев рекао је за ВОИЦЕ да су конкурси на локалном нивоу организовани тако да се постигну два циља: “Један да се свима запуше уста јер се као свима даје новац, колико год да је у питању, а други, важнији, да се својим медијма, медијма који су под контролом режима, да гро новца”.

“Тиме се постиже да нико о томе не говори јер су као сви понешто добили, а, са друге стране, награђују се fake news медији или се једноставно кроз конкурс опере неки новац тако што награђени медиј врати део за страначке потребе”, казао је Георгиев.

Колунџија сматра да у већини локалних самоуправа нема неких драстичних промена и да овогодишњи конкурс личи на прошлогодишњи.

“Ако имате људе са лошим намерама, сваки закон ће бити девалвиран. То се неће променити у будућности јер не видим спремност да се ова област доведе у ред. Као кладионица, зна се који ће медији добити новац, само је питање износа”, рекао је Колунџија.

И према речима Георгиева, Суботица у том погледу није изузетак јер је ово принцип по ком раде скоро све локалне самоуправе.

“Овако накарадно схваћено финансирање садржаја од јавног интереса доводи до обесмишљавања рада медија и код грађана производи утисак да су сви исти, да је све то исто и да правих медија, оних који раде у јавном интересу, и нема”, казао је Георгијев.

Када је реч о медијским комисија које одлучују о додели средстава медијима, Колунџија сматра да увек исти медији добијају највеће износе.

“У случају VTV ComNet, пракса је да његове локалне станице добијају паре. Он је раније био члан и других комисија по Војводини, чини ми се да му сад враћају ту услугу. Чудно би било да нема користи од тога и то је неко правило у Војводини и у Србији”, казао је Колунџија.

Према његовим речима, неће се суштински ништа променити ни са будућом медијском стратегијом јер се на конкурсима награђују медији који су отворено за власт и који су некритични према локалним властима.

“То правило важи за све локалне конкурсе. На тај начин се јавним средствима помаже њихов рад и то им је нека награда”, сматра Колунџија.

Најзанимљивији сегмент конкурса је незванично признање и саме комисије да немају надлежност да проверавају правдање пројеката које медији доставе, рекао је Колунџија и додао да локална самоуправа нема људе који ће детаљно прочешљати на који начин се троши новац грађана.

“Многи пројекти се аплоудују на сајтове медија у једном дану, а не континуирано, само да се на тај начин испуне сви услови конкурса. То је пуко задовољавање форме, са обележеним линковима, али се нико не удубљује у њихов садржај”, казао је Колунџија.

Он сматра да је озбиљна мањкавост ових конкурса чињеница да се не зна шта ови медији заправо објављују и на шта то личи, као и да су многи раније већ указивали на то.

“Где је јавни интерес када су у питању сви ови пројекти? То се не зна. Конкурси су само механизам да легално, законски финансирамо медије који то ’заслужују’ и који су ‘оправдали’ поверење”, казао је Колунџија.

Слободан Георгиев сматра да медији не би требало да пристају на мрвице са стола власти него да свим силама раде на томе да оспоре резултате конкурса и да упорно показују да власт не финансира садржај у јавном интересу него да дели новац својим чаушима.

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси