Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Оливера Милош Тодоровић за Компас: Победила сам Пинк, крађа се не толерише
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

18. 04. 2024.

Аутор: Влада Живановић Извор: Компас

Оливера Милош Тодоровић за Компас: Победила сам Пинк, крађа се не толерише

Редитељки и новинарки Оливери Милош Тодоровић требало је више од две деценије да добије судски спор против телевизије Пинк.

Оливера Милош Тодоровић је као ауторка емисије „СОФА“, први пут емитоване у септембру 2001. године на Студију Б, тужила компанију Жељка Митровића након што су се на Пинку у априлу 2003. емитовале три емисије „Ивана, драго ми је“.

У тужби је било наведено да је „Пинк Медиа Гроуп“ плагирала визуелни идентиет телевизијског серијала „СОФА“, а правда је стигла 21 годину касније.

Оливера Милош Тодоровић у разговору за Компас истиче да није очекивала да ће се „ћерати“ две деценије против компаније Жељка Митровића, али да ни једног тренутка није помишљала да одустане, чак и када су прошли сви рокови за адекватну надокнаду штете, односно када је потенцијална судска победа постала само питање морала и етике.

Улазак у ринг није било питање избора

Како гледате на задовољење правде после две деценије и шта сада за вас представља ова пресуда?

Победила сам! Ово је још један успешно завршен пројекат који се одужио на 21. годину. Поступак по мојој тужби је покренут 1. августа 2003. за плагирање визуелног идентитета ТВ емисије СОФА, против „Пинк Интернатионал Цомпанy“, а ради заштите ауторског права. С обзиром да се ради о решавању старог предмета, Закон квалификује овај случај као хитан, а судијама налаже убрзање и окончање поступка. Спор је трајао 21. годину.

Улазак у ринг није било питање избора, већ моја једина могућност, веровање у правду и истину како сам научена. После 21. године, у данашњем систему, те речи не значе ништа! Управо због тога, била сам спремна и на другачије разрешење поступка. Све процесне радње тужени Пинк је предузимао у циљу одуговлачења поступка, у чему га суд није спречавао. Правда би била да судског спора није ни било.

Све време, тужени Пинк је предмет спора покушавао да сведе на комад намештаја, да обесмисли постојање тужбе за крађу визуелног идентитета емисја СОФА који обухвата још елемената које је Пинк неовлашћено преузео и прерадио, користећи препознатљив бренд већ испробаног формата.

Серијал „СОФА“ се појавио на ТВ станицама у време када је била врло скромна медијска понуда телевизија и кабловских оператера у Србији, па је сличност била још очигледнија.

Пресуда за повреду мог ауторског права је потврда да се крађа, у овом случају, не толерише.

РЕМ није прошао испит

Да ли мислите да би и ову пресуду сада и РЕМ требало да узме у обзир и преиспита одлуку о последњој додели националних фреквенција?

Поводом “случаја СОФА”, Пинк је сазвао конференцију за медије, предмет спора је проучаван на Правном факултету на предмету интелектуалне својине и анализиран од стране многих адвоката. Премијерно емитовање Софе је било на ТВ Студио Б 2001. године, а када је 2003. „СОФА“ почела да се репризира на нешто гледанијој телевизији ТВ Б92, на ТВ ПИНК почиње премијера серијала „Ивана, драго ми је“.

То је време када ТВ Пинк учвршћује своју монополску позицију на српском телевизијском тржишту па је самим тим учињена штета и укупна одговорност ове телевизије за евидентни плагијат и његово емитовање још много већа. Ако РЕМ тада није прошао испит, већ је ПИНК-у доделио националну фреквенцију, да ли ви, онда, мислите да има смисла да ову пресуду РЕМ узме у обзир?

Да ли сте се икад запитали шта вам је ово требало и да ли бисте данас поново ушли у сличан спор?

У мом речнику не постоји реч одустајање. Живот је борба, непристајање. То је и ствар карактера. Доследност у концепту живота и рада. Такви су, углавном, и моји пријатељи. Неке ће ова пресуда да охрабри, а неки ће се питати да ли се исплати бити Дон Кихот? Да ли у друштву које промовише „вредности“ кроз деструкцију и медијско естрадни простор, добри и праведни могу да померају свет?

Постављање „немогућих циљева“

Шта се у вашем животу променило за ових 20 година колико сте чекали на пресуду?

Цео живот је пројекат. Све ове године сам, поред свог адвоката Небојше Ђокића, присуствовала свим рочиштима, одржаним и неодржаним, а било их је око 75. „Чешљала“ сам законе, саветовала се са пријатељима. Промењено је пет судија који су се, сваки пут, испочетка, упознавали са предметом.

Онда је уследила реорганизација судова, па је предмет мало залутао, па је дошло до обуставе рада адвоката. Два пута сам добијала накнаду за повреду права на суђење у разумном року. Виши суд је донео међупресуду, а Апелациони је потврдио 2014. да је Пинк повредио моја морално-имовинска права. Уследила је ревизија од стране Пинка и Врховни касациони суд укида пресуде Апелационог и Вишег суда и предмет враћа првостепеном суду на поновно суђење 2014. године.

Занимљиво је да је прво рочиште, на коме је организовано гледање емисија у судници, одржано 15 година после почетка поступка. Првостепени суд је 2019. поверио вештачење, последње од четири вештачења, комисији вештака са Катедре за филмску и телевизијску режију Факултета драмских уметности у којој су били редитељка Андријана Стојковић и редитељи Дарко Бајић и Срдан Голубовић. Виши суд у Београду доноси пресуду 2023. године да је повређено моје ауторско право, што почетком 2024. године потврђује Апелациони суд.

Имам статус самосталне уметнице Удружења филмских уметника Србије, сама обезбеђујем пројекте и новац за њих. Баш зато је, у постизању “немогућих циљева”, значај подржаних пројеката велики, а опстанак наше екипе, ван екипе, још већи. Кроз медијску продукцију, „СхоцкАРТ“ продукција коју сам основала пре 25 година, жели да осмисли програм који подстиче на размишљање.

Не напушта ме преиспитивање људских права, приступ правди маргинализованих група, посебно жена и деце. Током процеса, родила се и моја ћерка Дуња која је сад студенткиња. Занимају ме вредносна опредељења те  генерације XXИ века, као и њихова жеља да се ангажују, а многи њихови ставови би требало да су препорука за оне који се баве њиховом будућношћу.

СОФА преиспитивала ћутање интелектуалне елите

После првог серијала СОФА који је преиспитивао одговорност и ћутање интелектуалне елите за све што нам се дешавало у Милошевићевом режиму, снимили смо и други серијал који је разрешавао дилему глобализације и очувања српског идентитета, а емисије снимљене 2009. настојале су да утичу на промену традиционалних заблуда дубоко укорењених у наш менталитет, због којих плаћамо велику цену.

 

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси