Вести
05. 11. 2025.
Извештавање медија о деци у 2025: Између дечијих права и медијске одговорности
Деца представљају једну од најрањивијих друштвених група, а извештавање о њима једно од најосетљивијих питања у новинарству. Начин на који медији представљају децу и младе оставља дугорочне последице – како на њих саме, тако и на ставове друштва о детињству, одговорности и заштити права детета.
Упркос чињеници да се о овој теми говори деценијама уназад, пракса показује да се професионални и етички стандарди при извештавању о деци и даље свакодневно крше. Деца се најчешће приказују кроз негативне, конфликтне и трауматичне теме, док су њихови успеси и достигнућа готово потпуно занемарени. Осим тога, њихов глас и даље је нечујан или се недовољно чује у већини медија.
Овакво медијско извештавање има изразито негативан утицај на саму децу, али и на перцепцију деце у јавности јер доприноси искривљеној слици о њима у јавном простору и удаљава нас од идеје да су деца такође активни субјекти друштва и носиоци права на мишљење и његово изражавање, а не пасивни објекти туђих одлука.
Када је Центар за професионализацију медија и медијску писменост (ЦЕПРОМ) 2018. године спровео своје прво истраживање извештавања домаћих медија о деци, налази су били забрињавајући. Седам година касније разлога за бригу све је више. То потврђује наш пројекат „Медијска слика деце у Србији 2025.” и управо завршено истоимено истраживање спроведено као део ширег пројекта „Права детета су људска права”, који уз подршку Делегације Европске уније спроводи Ужички центар за права детета (УЦПД).
Циљ пројекта ЦЕПРОМ-а је да допринесе професионалнијем, одговорнијем и етички утемељеном извештавању о деци у домаћим медијима, а први корак у том процесу било је спровођење истраживања о заступљености и начинима представљања деце у најутицајнијим српским медијима. Истраживање је реализовано од 1. јуна до 10. августа 2025. године и обухватило је централне информативне емисије телевизија са националном фреквенцијом (РТС 1, Пинк, Прва, Хаппy и Б92), девет дневних листова (Вечерње новости, Политика, Курир, Ало, Информер, Српски телеграф, Блиц, Нова, Данас) и 20 најпосећенијих портала у Србији. За анализу онлајн медија коришћен је узорак конструисаних десет дана у наведеном периоду мониторинга.
Вођа истраживања био је доц. др Марко Недељковић, а тим за анализу садржаја чинили су Бојан Цвејић и Јелена Гајић. Неки од најбитнијих аспеката који су обухваћени истраживањем били су присуство деце у медијским садржајима, конотација тема која се односе на њих и њихова заступљеност као саговорника, потом поштовање професионалних стандарда и Кодекса новинара и новинарки Србије приликом извештавања о овој друштвеној групи, као простор и време које им се посвећује у медијским садржајима.
Најбитнији резултати истраживања биће објављени у публикацији која ће бити представљена јавности на панел дискусији током новембра 2025. године. Све активности реализоване у оквиру пројекта део су напора да се питање медијског представљања деце додатно осветли у јавности, да се допринесе бољем разумевању значаја ове теме и укаже на последице које неадекватно извештавање може имати на њихов положај у друштву.
Циљ је да се кроз анализу и представљање тренутног стања у медијима, трендова и најчешћих одступања од професионалних стандарда допринесе унапређењу квалитета извештавања, већој заступљености дечијих перспектива, ставова и осећања, а самим тим и заштити права детета у јавном простору.

Коментари (0)
Остави коментарНема коментара.