Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Моћ и беда медија
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

20. 05. 2014.

Аутор: Александар Рокнић Извор: Данас

Моћ и беда медија

Као и увек у време великих природних катастрофа и елементарних непогода, од медија се тражи информација више и баш медији играју главну улогу у правовременом информисању становништва о оном што се спрема или се десило.

Било да је реч о земљотресима или елементарним непогодама, попут поплава које су скоро у потпуности уништиле Србију.

Медији се утркују ко ће бити у информативној предности - извештајима са терена, разговорима у студију са одговорним људима из државних структура или стручњацима. Код нас је свеопшта таблоидизација медија, не само штампаних већ и електронских, довела до тога да грађани ретко ком медију верују. Без обзира на то да ли је информација добро и квалитетно проверена. Управо је једна таква информација изазвала протеклих дана у Београду свеопшти хаос.

Један београдски дневник је објавио информацију на свом интернет порталу да је вода из Београдског водовода заражена и да није за пиће. Вест су преузели и други медији и објавили на својим интернет порталима, а скоро истовремено је та информација прострујала и преко друштвених мрежа - Твитера и Фејсбука.
Београђани су у паници опустошили рафове са негазираном флашираном водом. Нису вредели ни демантији Градског штаба, Завода за јавно здравље и Водовода да је вода из чесме у Београду потпуно исправна за употребу. И шта се десило онда?

Тај дневник је након ових демантија само елегантно, као да се ништа није десило, без икаквог даљег објашњења или извињења, вест избрисао са свог портала. И ником ништа! Ништа од одговорности за објављену информацију, размишљања о њеним последицама, утицају на туђи живот и, на крају, о изазивању панике код грађана. Велику улогу у информисању грађана одиграли су радио-аматери, који су послали више од 20.000 радио-порука и учествовали у спасавању унесрећених, обавештавању грађана о опасностима, проналаску угрожених, потреби за људством у угроженим областима, али и друштвене мреже - Твитер и Фејсбук. Управо захваљујући апелима преко Твитера и других друштвених мрежа поједини људи који су остали заробљени у Обреновцу су пронађени и евакуисани, на многа критична места стигли су добровољци, лопате, пумпе и црева за воду, а у прихватне центре и намирнице и одећа. МУП Србије се захвалио корисницима Твитера, јер је захваљујући твитерашима „спасено 2.000 живота“ у поплављеним подручјима. Радио-аматери су први указали да су се у испражњеним градовима - Обреновцу и Баричу, појавиле банде које проваљују у станове и куће и пљачкају их, па се показало да је оправдан страх многих који нису желели да напусте своје домове због могућности да буду опљачкани.

Ипак, први талас пљачке грађани Србије су доживели од трговаца који су подизали цене воде и животних намирница и до три пута, покушавајући да зараде на туђој несрећи. Полиција је поднела 83 кривичне пријаве против трговаца.
Ипак, у Барајеву нису одолели, па су у једној продавници цене пролом воде са 48 динара повисили на 62 динара. Грађани су јављали да су у радњама у Ваљеву цене чизама са 1.700 скочиле на 3.200 динара, док је цена балона воде у Лозници са 60 повећана на 160 динара.

Становници Србије су се показали прилично солидарни и хумани. Већина прихватних центара је затрпана хуманитарном помоћи па су морали и да је одбијају. Надајмо се да ће струковна удружења новинара, када све ово прође, поставити питање улоге медија у ванредној ситуацији и преиспитати одговорност за ширење непроверених информација које су довеле до стварања панике. Ипак, судећи по ранијим искуствима, све ово ће бити јако брзо заборављено. Као, уосталом, и све друге медијско-таблоидне неподопштине.


Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси