Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Експерти: Спровести Медијску стратегију
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

13. 06. 2014.

Извор: РТВ

Експерти: Спровести Медијску стратегију

Влада Србије и Скупштина Србије морају, без даљег одлагања, да обезбеде пуну примену Медијске стратегије, поручили су данас експерти Медијске опсерваторије за југоистичну Европу у анализи "Интегритет медија је важан".

Експерткиње Јованка Матић и Дубравка Валић Недељковић подсетиле су у анализи да је Влада Србије усвојила Медијску стратегију 2011. године и навеле да готово ништа није урађено на спровођењу те стратегије, иако постоји јасан акциони план за примену одредби из тог документа, који је усвојен након вишегодишње и широке јавне расправе.

Додале су да ново медијско законодавство, које је предвиђено Медијском стратегијом, мора да обезбеди недискриминаторно пословно окружење и једнаке могућности за све медије, затим транспарентно власништво над медијима и спречавање концентрације власништва над медијима.

Потребно је обезбедити неутралност, непристрасност и транспарентност у свим формама државне помоћи медијима, кроз јавне конкурсе под једнаким условима за све медије, и под надзором независних и нестраначких комисија, навеле су експерткиње.

Према њиховим речима, мора се обезбедити финансијска и уредничка независност јавних сервиса, транспарентност њиховог рада, као и финансијска и политичка независност у раду Републичке радиодифузне агенције.

Министарство културе и информисања требало би да обезбеди одговарајуће подзаконске акте у процесу приватизације медија који су још увек у државном власништву и кроз конкретне подстицајне мере охрабрити новинаре да постану власници медија у којима раде, наводи се у анализи.

Оцењује се да новинари немају довољно капацитета да бране професију, чему доприноси и чињеница да не могу да се уједине у одбрани сопствених интереса, као и чињеница да раде у веома лошем економском окружењу.

Јованка Матић и Дубравка Валић Недељковић позвале су Медијску коалицију да иницира оснивање националног синдиката новинара, који неће бити повезан ни са једном постојећом професионалном организацијом, који ће бити слободан од политичких утицаја и посвећен искључиво заштити радних права новинара, кроз преговоре са послодавцима, који ће резултирати колективним гранским уговором.

На дводневној конференцији у Тирани учествују представници медија, новинарских удружења, регулаторних тела, као и медијски стручњаци из Југоисточне Европе и ЕУ. Анализа "Интегритет медија је важан" део је пројекта који спроводи Медијска опсерваторија за југоисточну Европу, уз подршку Европске уније.

Скуп: Новинарство је отето од новинара

Новинарство је отето од новинара, а медији су отети од публике, оценили су данас у Тирани учесници регионалне конференције о интегритету медија у југоисточној Европи и поручили да се таква лоша слика може променити само ако за то постоји воља унутар саме професије.

Медији могу да поврате интегритет само ако постоји консензус око ставе да они имају обавезу да служе јавном интересу и да задоволље комуникацијска права грађана, казали су учесници конференције.

"Медији који не служе јавном интересу, корумпирани су, а корумпирани медији су дубоко недемократски. Али, то није само проблем овог региона, већ би се могло рећи да је то постало глобални проблем, па се морају тражити и глобална решења за њега", оценила је координаторка Медијске опсерваторије за југоисточну Европу Бранкица Петковић.

Према њеним речима, из дана у дан јача притисак на медије и систем корупционашких веза, што блокира и уништава могућност да медији служе јавном интересу, а то веома шкоди демократији.

Учесници скупа су истакли да велике проблеме у функционисању медија представљају неадекватни медијски закони, али и чињеница да се закони који постоје и који су солидно написани, заправо не примењују у пракси.

Велики проблем је и нетранспарентност власништва над медијима, као и директно и индиректно мешање државе у медијско тржиште, али и у рад јавних радио-телевизијских сервиса који нису независни од политичког утицаја.

Учесници скупа су поставили и питање да ли су новинари жртве таквог система или су заправо и они саучесници у уништавању интегритета медија.

Бити новинар данас значи бити друштвено деградиран на слугу бизнисмена, професионално сведен на држача микрофона, а економски сведен на особу без права, са платом која је често нижа од просечне, наведено је у закључцима студије "Медијски интегритет", коју је израдила група аутора која се бави анализом медијске ситуације у југоисточној Европи.

 

Коментари (1)

Остави коментар
пет

13.06.

2014.

Fotoreporter [нерегистровани] у 17:52

Iz preve ruke

Baš me interesuje u kom mediju su radile ove dve "ekspertkinje " (respective subjects), Jovanka Matić i Dubravka Valić Nedeljković. U novinama, na radiju, televiziji, pa i na internet portalu? Znam da su ove dve koleginece, barem što se nauke tiče, zaista respektabilne žene. Apsolutno ne sumnjam u nihovo teoretsko znanje i naravno poštujem to čime se bave, posebno nihov rad, obrazovanje budućih koleginica i kolege.
Međutim...ja gazim vodu i blato, psujem boga i vladu, one teoretišu kako da nam život učine boljim na dvodnevnoj konferenciji u Tirani!
Čisto sumnjam da se koleginica Matić time bavila dok je radila u Informativno-političkom nedeljniku “4 jul”. Verovatno je gacala po drugačijem mulju, dok za Dubravku Valić, barem u brzoj pretazi i prično neozbiljnom istaživanu, ne postoje podaci da je radila u nekoj ozbiljnijoj redakciji.
Nego, da sa manemo začikivanja i pređemo na stvar.
Da, svi u "jednaku tržišnu utakmicu". A onda će ovi sirotani iz preostalih medija u vlasništvu građana, recimo, iz Radio Kragujevca ili jagodinskog Novog puta koji postoji 70 godina, ako ih nasilno ne ugase ili ukinu, biti u prilici da se takmiče sa "nezavisnim" medjijima u privatnom vlasništvu. Da uđu u "jednaku tržišnu utakmicu" sa tabloidima i tabloidnim elektronskim medijima. Da igraju "tržišnu utakmicu" sa Željkom Mitrovićem, Acom Rodićem, Vučkom J. Vučićevićem i sličnim likovima. I sve to u interesu građana i države, a prema nedavno suptilno izrečenoj preporuci "Ma, ne zanima me. Svi u privatni stektor".
Ako je za utehu, čitaoci, slušaoci i gledaoci iz Šumadije i Pomoravlja, ali i drugih krajeva Srbije van Beograda, neće više biti u prilici da ih lokalni izveštači "smaraju" pozorišnim premijerama, promocijama knjiga, razgovorima sa talentovanim učenicima, kradljivcima iz redova vlasti, mukom poljoprivrednika, problemima kišne kanalizacije, aferama u javnim nabavkama, biciklistom koji je krenuo put Hilandara ili redom vožnje regionalnog prevoznika.
Medjutim, građani bi kao kompezaciju, po svoj prilici, dobili nove tržišne sadržaje poput izveštaja sa nastupa golih pevačica u sumnjivim noćnim klubovima ili da, na primer, učestvuju u glasaju tokom izbora za narko dilera nedelje. Da iz dobro obaveštenih izvora bliskih redakciji saznaju ko je sinoć prevario ženu ili ko će, ako ne bude dobar, biti uhapšen ovih dana.
Uostatlom, kome bi u poštenoj "tržišnoj utakmici" siroti regionalni novinari mogli da prodaju gostovanje Tasovca i njegovih filharmoničara. Istina, kada bi se i to preduzeće privatizovalo, pa kad bi Tasa sa družinom tržišno krenuo na svirke po svadbama i splavovima. To bi možda i prošlo. Još da se pobiju u kafani. E, to narod voli!

Izvinjavam se zbog eventualnih grešaka i grubljih kvalifikacija, u afektu...

Одговори

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси