Вести
06. 08. 2014.
У току непосредан надзор над провајдерима
Повереник за информације од јавног значаја и заштиту података о личности Родољуб Шабић покренуо је непосредни надзор над тридесетак интернет провајдера како би проверио да ли се подаци о корисницима чувају на законом прописан начин, а уколико то успе то ће бити значајан корак на увођењу реда, сматрају стручњаци.
Шабић је у изјави Танјугу казао да је поступак непосредног надзора над интернет провајдерима друга фаза акције која је покренута још крајем прошле године и која је подразумевала слање упитника којим би се прикупиле информације о стандардима заштите података о личности у интернет комуникацији.
Након прве фазе, која је обухватила 180 провајдера, резултати су, како је навео, били забрињавајући јер су показали да велики број провајдера има озбиљне проблеме са разумевањем и применом елементарних стандарда заштите података о личности.
Он је казао да су најчешћи проблеми на које су наилазили слика и прилика менталитета који је доминантан годинама, не само код провајдера, него генерално у целом друштву у односу на заштиту података о личности.
Највећи број провајдера, њих чак 75 одсто није знао адекватан одговор на питање колико дуго треба да чува податке о комуникацији грађана, податке о томе кад, како, колико дуго и с ким је корисник комуницирао, па су их чували дуже или краће од прописаног рока.
Такође, три четвртине провајдера је одговорило да не мисли да, људи који имају непосредан приступ подацима о комуникацији грађана, треба да поседују неке посебне сертификате о безбедности, а велики број је одговорио да нема никакве посебне механизме којима прати приступ документацији, што су разлози за бригу, навео је Шабић.
"Након тога одлучили смо се и за фазу непосредног надзора, а то је озбиљан и изузетно тежак посао који дуготрајан ангажман", истакао је Шабић додавши да ће цео посао потрајати неколико месеци јер имају скромне кадровске ресурсе.
Број провајдера који су обухваћени непосредним надзором је сужен на тридесетак - углавном су то провајдери који имају највећи број корисника услуга, али и један број субјеката који је својим писаним одговорима скренуо пажњу за себе и указао на потребу да се контролише због могуће неправилности у раду.
Шабић је казао и да до сада нема већих примедби што се тиче сарадње, па је тако и први велики провајдер који је "третиран", а то је Теленор, био изузетно кооперативан - пружили су све потребне информације и омогућили су приступ опреми и подацима.
Председник Друштва за информациону безбедност Србије Зоран Живковић сматра да ће, уколико Повереник заиста и спроведе контролу оператора, то бити значајан помак у увођењу реда у овом домену.
Говорећи о заштити података корисника, Живковић каже да са аспекта постојећих Законских оквира стање није толико алармантно али да је потребан нови закон ради усклађивања са постојећим европским стандардима, али и са новим технологијама и савременим светским искуствима и решењима.
"Међутим, ако посматрамо саму примену закона као и надзор над њим ситуација је изузетно лоша. Слободно се може рећи да се и даље не зна ко кога и зашто прислушкује, а посебно ко све то и на који начин надзире", наводи Живковић у изјави Танјугу.
Како је навео, Србија је до скоро имала само једну инспекторку задужену за контролу примене ЗЕК и она је требала да врши надзор рада оператора по свим питањима - од административних, процедуралних преко контроле рада опреме, легалности уређаја, инсталација, укључујући и канале за полагање телекомуникационих каблова , преко начина коришћења додељених фреквенција, лиценци па све до чланова закона који регулишу питања заштите података о личности.
"По мојим сазнањима, а и по тврдњи самих провајдера од када постоји ЗЕК нико их никада није контролисао по овим питањима, што значи да нико не може да вам гарантује да ваша СМС преписка неће бити предмет забаве запослених или предмет трговине неком таблоиду", навео је Живковић.
Такође, како је казао, технички услови за операторе у складу са међународним стандардима којима могу и морају да створе претпоставке за задржавање и чување података на законски начин представљају велику инвестицију и у овом тренутку само мали број оператора може да тражене услове примени.
Како је речено Танјугу у компанији YUNET, сви оператори који су уписани у Регистар Регулаторне агенције за електронске комуникације и поштанске услуге (РАТЕЛ) били су предмет таквог надзора, а Повереник је и овој компанији доставио упитник на који је одговорено.
По најавама Повереника, то је прва фаза надзора, док по анализирању одговора, следи друга фаза.
Када је реч о временском периоду чувања података, у овој компанији кажу да у потпуности поступају са законским обавезама у вези са роком у ком је дужан да чува задржане податке.
СББ, како је Танјугу речено, такође податке о корисницима чува на законом прописан начин, поштујући предвиђене рокове и процедуре.
Коментари (0)
Остави коментарНема коментара.