Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Политичари креирају лажне вести и тако заобилазе посреднике – новинаре
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

26. 02. 2020.

Аутор: В. Маричић Извор: Данас

Конференција „Лажне вести и избори у региону“ коју је организовао BBC news на српском

Политичари креирају лажне вести и тако заобилазе посреднике – новинаре

Неретко имамо проблем са политичарима који производе лажне вести, са циљем да се домогну власти, узврате критичарима, или да би креирали одређени имиџ.

То раде преко друштвених мрежа, како би заобишли посреднике – новинаре, који проверавају информације, истакнуто је на панелу „Лажне вести и избори у региону“ који је организовао “BBC news на српском”.

Говорећи о Фејсбук и Твитер посту Хашима Тачија, у којима је објавио да је Јамајка признала Косово, главни уредник листа Коха Агрон Бајрами истакао је да је у том случају најпроблематичнија била временска разлика.

„Контактирали смо медије у Кингстону, као и Министарство спољних послова Јамајке. Међутим, све се десило касно, па смо пренели тврдње председника, а већ следећег дана прича је прописно урађена. У овом случају не верујем да је чак и Тачи знао да је то fake news, јер се на крају крајева осрамотио. Можда ће нам некад Викиликс открити шта је било посреди“, рекао је Бајрами.

У одређеним околностима треба објаснити процесе којима се бавите, поготово ако приче на којима редакција ради могу да узнемире јавност, као нпр. информација да поједини запослени у косовском Телекому имају плату од 12.000 евра, сматра уредник Кохе.

„У случају Јамајке смо морали другачије да известимо читаоце, тј. како се десило да је Тачи објавио ту информацију. За неке приче је потребно време да би се испричале до краја, а ми морамо да објављујемо сваког дана. Некад су приче које објављујемо најбоља верзија истине коју можемо да добијемо у том тренутку, а истина некад не буде откивена годинама. То је реалност са којом се суочавамо“, закључио је Бајрами.

Вилдана Селимбеговић, главна уредница сарајевског Ослобођења, осврнула се на вест о смрти Ратка Младића која је недавно одјекнула у региону.

„За нас кажу да смо медиј у којем можете да прочитате шта на исту тему кажу Бошњаци, Хрвати и Срби. Кад сви гањању брзину, ми инсистирамо на томе да вест буде тачна. Кад је први портал објавио да је Младић умро, та вест је обишла цео регион у наредних пет минута. За то време ми смо проверили информацију на четири најважнија места и први објавили да је она лажна“, рекла је уредница.

На питање модератора, новинара ББЦ-ја, Александра Миладиновића, да ли јој је жао кликова, Селимбеговићева је одговорила одрично, истичући да јој је много важније да Ослобођење сачува архаични, антифашистички имиџ.

„Антифашизам је борба против лажних вести“, закључила је уредница Ослобођења.

Коментаришући ситуацију у којој је кабинет Мила Ђукановића на Твитеру оптужио црногорске Вијести за сензационалистички текст под насловом „Мило би цркву под Ватиканом“, Маријана Бојанић, извршна директорка Вијести Гроуп, духовито је констатовала да јој је драго што је председник коначно открио Твитер.

„Последњи смо објавили ту анализу и пренели је аутентично, а тражили смо од кабинета да се очитује поводом ње. Како није било одговора, на крају смо је и ми пренели, и онда су се сетили да кажу да је то лажна вест и да је Вијести креирају. Било је важно таргетирати Вијести, а не друге медије“, објаснила је извршна директорка Вијести.

Оно што је карактеристично за Црну Гору, кад су ванредне ситуације, нама гледаност, посећеност портала и читаност новине расте, али се истовремено појачава и притисак на нас – од физичких напада, покушаја убистава, напада на имовину, све софистициранијих сајбер напада на портал и економских на наш систем, додала је Бојанић.

„Ђукановић не може да подрије наш кредибилитет. Портал Вијести је најчитанији у земљи, дупло више од осталих, а немамо жутих вести, извештаје из ријалитија и са естраде, све оно што доноси кликове“, закључила је извршна уредница Вијести.

Сарадња са ББЦ на пројекту „Мој свет“

Уредници Ослобођења, Кохе и Вијести искористили су прилику да на почетку панела захвале ББЦ на сарадњи коју су успоставили у оквиру пројекта „Мој свет“. Реч је о револуционарној глобалној емисији за младу публику, која објашњава приче које стоје иза вести и пружа им чињенице и информације како би се сами определили за важна питања.

Лажне вести и избори у Великој Британији

На панелу који је одржан раније на исту тему „лажних вести и избора у Великој Британији“ Франческа Ансворт, директорка BBC news, рекла је како су јој последњи избори били најтежи у читавој каријери.

„Била је потпуно другачија атмосфера. Јавност је била јако поларизована због Брегзита. И то је утицало на изборе, породице су биле подељене, и десница и левица су имале јаке подељене ставове. Друштвене мреже су такође одиграле своју улогу, контролисале су наративе којих је ББЦ постао жртва. Нисмо се давили у мору лажних вести, већ глупости, које су подстакли политичари. И једни и други су говорили да је ББЦ пристрасан“, изјавила је Франческа Ансворт.

Ана Шулц, научна сарадница Ројтерсовог института за студије новинарства, представила је резултате истраживања о конзумирању вести током избора, истичући да је 72 одсто људи имало приступ барем једном информативном порталу, што значи да 25 одсто уопште није конзумирало никакве вести током периода од шест недеља.

Млађи су вести читали око осам минута, док су старији за њих издвајали око 16 минута. Резултати су показали и да су млађи више онлајн, али да не обраћају превише пажње на вести.

Филипа Томас, водитељка BBC news, рекла је да је лепо бити новинар, али и да су ово јако тешка времена за професију.

„Никад ми није говорено шта треба да пишем, и шта треба да се налази у мојим извештајима. Данас се суочавамо са великим изазовом да оно што радимо учинимо шерабилним, атрактивнијим“, рекла је Томас, парафразирајући цитат Џорџа Орвела да „ако слобода ишта значи, онда је то могућност да кажемо људима оно што не желе да чују“.

У том контексту, Франческа Ансворт је објаснила и да су некад знали да људима који гледају серије на ББЦ или слушају радио убаце кратке пакете вести између, али да сад то нису у могућности.

„Они данас морају да траже вести, али то не раде, зато морамо јако да се потрудимо да их нађемо и да им представимо те вести. Зато узимамо новац од грађана, да бисмо их информисали. И морамо да радимо много озбиљније него некад“, закључила је.

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси