Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Градоначелник Крагујевца повећава буџет за медије на 10 милиона. И даље далеко испод потреба медија у тако великом граду
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

02. 12. 2020.

Аутор: Виолета Глишић Извор: Цензоловка

Градоначелник Крагујевца повећава буџет за медије на 10 милиона. И даље далеко испод потреба медија у тако великом граду

За Цензоловку је речено да ће градоначелник Никола Дашић срамни износ за медијски конкурс увећати више од три пута – са три на десет милиона. Четврти град у земљи, који је без многих медија остао и зато што годинама за њих ништа није издвајано, и даље има много тањи медијски буџет и од упола мањих градова

Град Крагујевац је у нацрту одлуке буџета за 2021. годину издвојио три милиона динара за „остваривање и унапређивање јавног интереса у области јавног информисања“, односно за медијски конкурс.

Тај износ је три пута мањи него овогодишњи, а чак 15 пута мањи од оног из 2019. године, с тим што тај новац није подељен – Крагујевац конкурс за медије никада није расписао.

Градоначелник Никола Дашић је обећао да ће се то догодити наредне године, али новинари у Крагујевцу кажу да обећањима више не верују – толико су их се наслушали од претходног градоначелника. Наредне године ћемо видети да ли ће се то променити.

Сада је 10 милиона, али…

Чак и да се конкурс распише, био би то најмањи износ у Србији у односу на величину града. Тешко је замислити да, ако конкурс буде расписан и ако неколико медија подели тај износ и плати таксе, може да спроведе и најмање захтеван пројекат који траје годину дана.

Рецимо, оближња општина Рековац, са 12.000 становника, за медијске садржаје у 2020. години издвојила је 2,8 милиона динара. Крагујевац има готово 200.000 становника.

На питање Цензоловке због чега је износ за медије тако мали, драстично мањи и у односу на претходне године (када предвиђени новац није додељен), у Градској управи су истакли да је у питању само нацрт, а не одлука о буџету. Односно, да је могуће да ће сума издвојена за медије бити битно другачија.

„Одлуком о буџету Града Крагујевца за 2021. годину биће намењено 10 милиона динара на предлог градоначелника“, наводи се у одговору из Градске управе.

То је већ на нивоу износа који је буџетом био предвиђен за 2020. годину (који никада није додељен).

Градоначелник није прецизирао из којих извора ће обезбедити додатних седам милиона динара, пошто се зна да је градска каса празнија него прошле године, о чему сведочи и повећање пореске основице за 30 одсто.

Крагујевачки новинари са којима смо разговарали су скептични и подсећају да је и Дашићев претходник Радомир Николић обећавао да ће расписати конкурс, али да никада из градске касе нису добили ни динар.

Биће, кажу, стрпљиви и чекаће да градоначелник пређе са речи на дело и да први пут од када је то по закону обавезан – Крагујевац заиста и распише медијски конкурс.

Буџет за медије на нивоу варошице

Новинари са којима је разговарала Цензоловка истичу да је 10 милиона минимум, да све испод тога представља додатно понижење новинарске професије и срамоту за град величине Крагујевца.

Крагујевац је са скоро 200.000 становника четврти град у Србији, иза Београда, Новог Сада и Ниша.

Београд је за 2020. годину предвидео 85, Ниш 89, а Нови Сад 33 милиона за медије.

Нешто мањи градови, Суботица и Панчево, за медије издвајају око 40 милиона, четири пута више новца него што је Дашић обећао или 13 пута више уколико буџет за медије остане три милиона.

Градови у окружењу -– Чачак, Краљево и Крушевац – годишње за суфинансирање медијских садржаја дају око 20 милиона динара.

У актуелном нацрту одлуке буџета није наведено како ће и у ком износу у 2021. години бити финансирана Радио-телевизија Крагујевац. Претходних година је тој телевизији годишње исплаћивано од 45 до 50 милиона динара.

Тим је занимљивије то како се дошло до идеје да ће свим осталим медијима бити довољно три милиона динара.

САВ НОВАЦ ЗА МЕДИЈЕ ОДЛАЗИО РТК

Када је почело пројектно суфинансирање, 2015. године медијима је било намењено 40 милиона, наредне 2016. године рекордних 80 милиона.

У 2017. било је предвиђено 20, слично и у 2018. години (26), а у 2019. години 45 милиона, да би тај износ ребалансом био повећан на 50 милиона.

Досадашња власт је могла да „издваја“ колико год је желела, пошто конкурс, у ствари, никада није расписан, већ је сав новац одлазио Радио-телевизији Крагујевац.

Та телевизија је финансирана и мимо буџета, па је тако 2017. године, када је раскинута приватизација и она поново прешла у власништво Града, на њен рачун уплаћено рекордних 137 милиона динара, да би се покрили дугови бившег власника Радоице Милосављевића.

Сваком по 2.000 динара месечно

У Регистру медија тренутно је уписано 38 медија са територије Крагујевца. Ако томе додамо и независне продукције које се баве производњом и продајом медијског садржаја, а потом и медије из других градова (београдски таблоиди редовно добијају на конкурсима по Србији), који по закону могу да се пријаве на конкурс, у Крагујевцу би могло и 50 медија да конкурише за три милиона динара.

Ако се то догоди, медији би за производњу садржаја у јавном интересу могли да добију по 30.000 динара. Када се одбије порез, то би било око 2.000 месечно, пошто се новац добија на годину дана.

Истина, вероватно се на конкурс – ако буде расписан – неће јавити толико медија, али у то нико, па ни градска власт, не може да буде сигуран. Не само да су сви локални медији остали без новца већ и многи београдски, национални медији воле да покупе кајмак на локалним конкурсима.

Према речима Гордане Јоцић, уреднице Радија Златоусти, то очигледно није довољно да се спроведе један озбиљан и квалитетан пројекат.

„Ја сам доследни заговорник онога за шта се залаже цела медијска заједница – да се за медијске садржаје издваја два одсто градског буџета. Ако знамо да је буџет пројектован на девет милијарди, то је онда око 180 милиона динара. Упоредите ту суму са најављеном“, каже Гордана Јоцић за Цензоловку.

Она верује да у градској каси има мање новца, али је сигурна и да има много расипања.

„Они годинама финансирају привредно друштво Радио-телевизију Крагујевац. Дакле, не финансира се медиј, ни медијски садржај, већ привредно друштво. То је само један од примера расипања новца који може да буде преусмерен на финансирање медијског садржаја од јавног интереса“, закључује Гордана Јоцић.

Са њом се слаже и директорка недељника Крагујевачке Гордана Божић која сматра да ни 10 милиона није довољно, а да су три милиона понижавајућа сума.

„Нисмо ни рачунали на то да ћемо са новцем од пројекта који ће Град финансирати моћи да преживимо, али би он требало да помогне медијима да буду у мало бољој ситуацији. Сви знамо колико је тешко у Крагујевцу и да смо готово остали без медија. Сума предложена у буџету ништа неће значити чак ни порталима који немају велике трошкове, а о новинама које имају и трошкове штампе и простора да не говорим“, истиче Гордана Божић.

Пре неколико месеци, у првом сусрету са крагујевачким новинарима у Медијском склоништу, градоначелник Никола Дашић је у неформалном разговору истакао да ће се трудити да буџет за медијске садржаје буде на нивоу градова сличне величине, ако не и већи.

Прво обећање крагујевачким медијима већ није испунио. Остаје да се види да ли ће конкурс заиста бити расписан почетком 2021. године, као што је најавио.

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси