Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Грађани се о пандемији најчешће информисали путем телевизије и друштвених мрежа
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

22. 12. 2020.

Извор: novaekonomija.rs

Грађани се о пандемији најчешће информисали путем телевизије и друштвених мрежа

Више од половине грађана Србије се о току пандемије коронавируса, подацима о броју заражених и рестриктивним мерама информисало путем веб страница државних институција.

Од тог броја, 12 одсто се овим каналом информисало свакодневно. Водећи начини информисања о здравственој ситуацији су телевизија (50 одсто испитаника се редовно информисало) и друштвене мреже (51 одсто се информисало свакодневно или сваке недеље), наводи се у последњем истраживању Центра за слободне изборе и демократију (ЦеСИД).

У истраживању спроведеном у септембру је учествовало 1.200 грађана старосне доби од 12 до 60 година.

Просечна старост испитаника је 32 године, углавном су из урбаних средина у Србији, а грађани су у анкети оцењивали и своју способност да у дигиталном свету препознају и пронађу релевантне информације које су им потребне.

ЦеСИД наводи да 89 одсто испитаника сматра да је донекле или потпуно информисано о COVID-19, а међу онима који су се изјаснили као информисани, изнад просека се налазе жене и старија популација.

Са друге стране, млађи од 24 године, изнад просека наводе да нису информисани о пандемији.

Истраживање је показало и да су мишљења грађана подељена када треба да одлуче о начину на који државне институције комуницирају током пандемије.

Око трећине испитаника је незадовољно јер сматра да "државне институције уносе панику и нервозу", док 22 одсто мисли да у првом плану морају да буду лекари, а не политичари.

У делу анкете који се односи на радне навике током пандемије, 63 одсто испитаних није задовољно квалитетом посла код куће и то су углавном старији људи.

Zoom и Skype се издвајају као два алата који су најчешће коришћени за комуникацију, а најмлађи грађани су високо изнад просека у коришћењу дигиталних канала комуникације.

ИНДЕКС МЕДИЈСКЕ И ДИГИТАЛНЕ ПИСМЕНОСТИ

Индекс медијске писмености био је формиран од 6 питања (као и у истраживању из 2019.) и забележио је благи пад са 4,07 на 3,91.

Још већи пад је забележен на пољу индекса дигиталне писмености, у сфери креирања новог садржаја - са 10,97 у 2019. на 10,52 у 2020. години.

Међу кључним налазима истраживања истиче се да је 70 одсто испитаника свесно да им Facebook, Инстаграм и друге друштвене мреже рангирају и приказују садржаје, док 57 одсто наводи да проверава информације које добије путем медија из више различитих извора.

ЦеСИД-ово истраживање показало је да 95 процената грађана користи интернет, 84 одсто зна како да пронађе и инсталира апликације на свом телефону, 43 одсто њих зна да креира Поњер Поинт презентацију, а нешто мање од половине да сними видео и постави га онлине.

МЕДИЈСКЕ НАВИКЕ

Новост код медијских навика су инфлуенсери који су први пут понуђени као одговор у анкети. Свега 2 одсто грађана је одговорило да их најчешће користе за информисање и то су очекивано млађе генерације.

На питање ком медију највише верују, већина испитаника је одговорила да такав медиј не постоји, док су на другом и трећем месту телевизија и друштвене мреже.

Телевизији више верују старији грађани и жене, док друштвеним мрежама више верује млађа популација, друштвене мреже су и у 2020. години остале медиј који се највише користи, потом следи телевизија, а радио је доживео највећи пад у односу на резултате истраживања 2019.

Међу пет медијских тема које су највише интересовале учеснике анкете, на првом месту је остао спорт баш као и прошле године, док је COVID-19 био на 2. месту, али код грађана који имају више од 24 године.

Испитаницима испод те старосне границе вирус корна није у топ 5 тема које их занимају. Главне сфере њиховог интересовања су забава и музички програм.

На питање да ли обраћају пажњу на изворе медијских информација, 56 одсто популације је одговорило да никада или веома ретко обраћа пажњу на изворе, 34% грађана прочита само наслов, а још 37 одсто прочита само део вести.

Кључни налази о употреби медија, друштвених мрежа и садржаја кроз генерације показују да је Инстаграм најпопуларнија друштвена мрежа међу припадницима Генерације З (од 12 до 17 и од 18 до 23 године).

Миленијалци, baby boomeri и Генерација X највише користе Facebook.

ТикТок је најпопуларнији међу малолетним испитаницима. Они такође чине 72 одсто  укупног броја људи који прате инфлуенсере. Са порастом година испитаника, утицај који инфлуенсери имају опада.

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси