Вести
06. 02. 2013.
До 2015. без државних медија
Медији ће, према новом закону, морати да се уписују у Регистар јавних гласила приликом чега ће, поред основних података о гласилу и власницима, бити обавезни и подаци о особама повезаним са власницима медија, међу којима се подразумевају брачни или ванбрачни другови, сродници, особе које живе заједно са њима или њихови пуномоћници, наводи се у нацрту закона о јавном информисању и медијима у који је Данас имао увид.
Новим прописом, наиме, требало би да се поново донесе обавеза уписивања медија у Регистар јавних гласила, који ће водити Агенција за привредне регистре.
Предвиђа се, између осталог, да регистар мора садржи и податке о државној помоћи додељеној медију, о финансијским средствима добијеним од државних органа и објављивањем огласа, као и податке о особи које током године у укупним приходима медија учествују са више од трећине укупних прихода.
Новим законом предвиђена је и забрана концентрације медијског власништва, па тако један власник не може имати истовремено два или више дневних листова уколико њихов тираж прелази 50 одсто од укупно продатог или на други начин реализованог тиража дневних новина током календарске године.
У нацрту закона, који још није у стављен на јавну расправу, забрањује се и власништво два или више електронска медија уколико би удео у слушаности, односно гледаности, прелазио 35 одсто.
Забрањено је, такође, и да један власник има уједно и дневне новине и електронски медиј, као и да истовремено поседује медиј и организацију „која се бави дистрибуцијом медијских садржаја, односно организацију која се бави закупљивањем и дистрибуцијом огласа за медије“.
Нацрт закона који ће регулисати област информисања предвиђа да медиј може основати само правно лице, као и да то не могу чинити, непосредно или посредно, Република, аутономна покрајина и јединица локалне самоуправе, као ни установа, предузеће и друго правно лице које је у целини или делу у државној својини и које се у целини или делом финансира из јавних прихода. Међутим, оснивачи медија на језику националне мањине могу бити национални савети мањина, Република за потребе информисања становништва на КиМ, али и државни универзитети у циљу информисања и обуке студената.
Медији који су у државном власништву, како се додаје, престају са радом у року од две године од дана ступања на снагу овог закона, док одговорно лице у том медију мора да поднесе иницијативу за покретање поступка приватизације у року од 30 дана.
Овим законом уређују се, иначе, и начела јавног информисања, јавни интерес, рад уредника и новинара, професионална удружења новинара, импресум, дистрибуција медија, привремено чување и увид у медијски запис, посебна права и обавезе у јавном информисању, информације о личности, поступци правне заштите, надзор над применом одредаба овог закона, као и казнене одредбе.
Нацрт закона о јавном информисању још није завршен нити представљен јавности, иако су из Министарства културе и информисања најављивали да ће то бити раније.
Током ове седмице одржаће се консултације о коначном тексту нацрта са медијским удружењима и дипломатама из ЕУ, а министар Братислав Петковић истакао је недавно да ће се медијски закони у скупштинској процедури наћи у марту.
Казне
Нацрт закона о јавном информисању и медијима предвиђа новчане казне за осниваче медија од 100.000 до милион динара уколико се не објави импресум на прописан начин, медиј не упише у Регистар или ако не испуњава обавезу чувања записа.
Новчаном казном од 30.000 до 200.000 динара казниће се одговорни уредник медија ако се у објављеној информацији неко означи учиниоцем кажњивог дела пре правноснажности одлуке суда или ако садржај медија који може угрозити развој малолетника није јасно означен. Уколико одговорно лице не поднесе иницијативу за покретање поступка приватизације казниће се сумом од 50.000 до 100.000 динара.
Коментари (4)
Остави коментар07.02.
2013.
Ovo, zaista nema naslov
Jako me zanima kako ce , i koji medij, koji se trenutno finansira iz sredstava drzave (bilo lokalno ili na visem nivou) kreitari svoj program. Ovo se odnosi na radio i televizijske stanice. Koliko cemo od 2015.godine na (tada vec svim privatnim medijima) imati edukativnih emisija, obrazovnih sadrzaja, dokumentarnih programa, dramskih segmenata.... Pobogu, pa zar neko sada razmislja o tome da ce na trzistu od sponzora i prodaje reklama (imajuci u vidu obrazovnu i specificnu strukturu licnosti (prazilukovici)) onih koji mogu da uloze u reklamu, moci da izvuce "neki dinar" ne bi li finansirao ozbiljne projekte i sadrzaje koji u sebi gaje nacionalu tradiciju.
ОдговориNaravno, kako se sada stvari odvijaju, sponzori i reklameri ce instistirati na "pesmama koje su im srcu prirasle", pevacicama koje imaju sta da prikazu u vizuelnom smislu, kicu i neukusu ispod svakog kriterijuma. Njihovi zahtevi ce, idirektno, putem elektronskih medija vaspitavati nasu decu i unucice u svako doba dana, a emisije poput "cuvenih" i nadaleko poznatih koje trenutno zatrpavaju, prvenstvenu jednu od televizija koje kroz svoju primitivnu prizmu nude bolji "ruzicasti" zivot...(de ne okolisam: Preljubnici, Svadba, Trenutak istine, i mnooooogo toga...), 2015. godine bice evergrin za neke tadasnje emisije.
Cinjenica je da u svetu nema nezavisnog medija - ako ti je gazda privatnik, moras pa pises ili snimas ono i onako kako ti naredi (on ili njegova zena). Ako imas jakog sponzora, o njemu pises i snimas sve u superlativu, pa makar on i djubre prodavao, a ako u pojedinom slucaju ne objavis nesto sto ide u korist stete tvog velikog sponzora (citaj: blati njegovu konkurenciju), ode novac u drugi medij koji ce igrati kako mu sponzor svira. Pa, kako da onda budes nezavistan, bilo gde da si na planeti?
Radio i televizija nisu zamo informacija. Radio i televizija nisu zamo zabava. Radio i televizija nisu samo edukacija. Radio i televizija nisu samo ocuvanje tradcije. Radio i televizija su simbioza svih navedenih i ovde ne navedenih segemana. Nezavisnost pomenutih medija moze se realizovati na adekvatan nacin: programsko uredjivacki savet koji nece formirati ni Skupstina, ni Drzava, ni lokalna samouprava, vec institucija poput SANU, RRA i sl... i koji ce kreirati i odgovarati za sadrzaje koji se emituju na medijima.
U pravdanju sadasnjeh haosa i medijskog kica, obicno se navodi recenica: Narod to voli. A niko ne zeli da prizna da narod m o r a da zavoli ono sto mu se servira, jer bolje nema, a moze da se kreira i da bude. Pa, svi znamo recitaciju "Pacija skola", sto znaci, ako devet puta emitujes negu glupost u medijima, deseti put je sam reprodukujes..... Ja se raspisao, ali... imali smo neku bolu proslost: sjajne televijiske serije i drame, skolski program na kojima su zavidele mnoge svetske TV kuce, decije emisije i serije koje su nas ucile zivotu.... izuzetna radiofonska ostvarenja, radio drame, Veselo vece, nekadasnji Karavan....
No, sve ce to mili moji prekriti ruzmarin, snjegovi i sas... Evopejski ili naski - to ne znam!
06.02.
2013.
Zar verujete u to
U APR-u je dovoljno da popunite ispravno sve obrasce, uplatite odgovarajuće obrasce, napravite pečat i vi ste na konju. I dalje će strine, ujne i tetke da budu vlasnici novina, bilborda, TV kanala, da finansiraju štampane i elektronske medije. Teško je poverovati da će se tajkuni lako odreći udela u medijima. To ih drži na vlasti a o tome najbolje svedoči prepiska izmedju predsednice UNS-a i aktuelnog gradonačelnika Beograda. Fotelja se može ponovo "osvojiti" na izborima ali vlast u medijima je toliko moćna da postavlja i smenjuje ministre, a vrši atak, svojim novcem, i na poslanike. Tokovi novca se lako otkrivaju to se posebno odnosi na finansiranje medija i pojedinaca iz inostranstva.
Одговори06.02.
2013.
Jedva čekamo
Uh al će sada biti Grand zvezda na svim kanalima, jedva čekam da svi igraju na stolu i pijano pevaju. Kafanica, sudnica, ludnica.
Одговори06.02.
2013.
Obecanje ludom radovanje
ОдговориKao sto Nacrt zakona o javnom informisanju još nije završen niti predstavljen javnosti, iako su iz Ministarstva kulture i informisanja najavljivali da će to biti ranije, tako se od pocetka novembra prosle godine ceka mišljenje Ministarstva spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija o daljoj sudbini 33 kanala koje su koristili predajnici bivse "TV Avale" (ranije "RTS 3K"). “Da bismo održali svoju reč, najbolje je da je nikada ne dajemo” (Napoleon).