Вести
30. 05. 2013.
Шта нам даје телевизија?
Упркос често катастрофичним најавама и очекивањима везаним за будућност и перспективу телевизије као медија, она је и даље најмоћнији медиј. И у свету, а поготову код нас, што се тиче утицаја и посебно аудиторијума. Појавом Интернета, многи теоретичари су прерано прогласили смрт телевизије.
То се није догодило. Штавише, развој модерне технологије омогућио је да се данас телевизија гледа више него раније. То је последица све ширих могућности људи да садржаје који га интересују не гледају само уживо, већ и одложено када им највише одговара, али и могућности да се ТВ садржаји прате путем Интернета, мобилног телефона и сл.
Сликовито, однос Интернета и телевизија данас више личи на онај између брата и сестре него непријатеља који се боре до истребљења. Једна од теза јесте да је садржај најважнији - квалитетан и занимљив програм највише занима потенцијалне конзументе, а где ће га гледати – на телевизору, компјутеру/таблету, мобилном телефону - то су само типови гледања.
У просеку, становник Србије проведе више од пет сати дневно у соби у којој је укључен телевизор, што је најшира дефиниција гледаоца. У самом смо светском врху. У европском врху по дужини гледања телевизије после нас су земље из најближег окружења Македонија, Мађарска, Грчка, Хрватска, Румунија...
Гледање телевизије је, очито, најјефтинији и најчешћи начин убијања слободног времена. Ако знамо да је наша популација веома стара, да смо дуго у озбиљним економским проблемима и са ниским стандардом и да имамо армију људи која не ради, овај податак не треба да чуди.
Од 2006. до 2012. са изузетком десете први програм РТС-а је био најгледанија телевизија у земљи. Од марта 2013. ситуација се променила; комерцијална ТВ станица телевизија Пинк, претекла је РТС 1 и сада је најгледанија. Више је него очигледно да јавни сервис, доведен у готово немогућу позицију са нерешеним питањем финансирања, све теже може да парира комерцијалним телевизијама. Наставили се овај тренд, није немогуће да дође до постепеног урушавања националног и регионалног јавног сервиса.
Да ли је за развој једног друштва добро да се одрекне цивилизацијске тековине као што је јавни сервис? Сигурно није. Због тога, овај проблем се под хитно мора на неки начин решити, док не буде касно.
На трећем месту по гледаности је ТВ Прва са респектабилним растом последњих година, следе ТВ Б92, Хаппy и РТС 2. Генерално, скоро три четвртине гледаности телевизије отпада на телевизије са националним покривањем. Све остале, а пуно их је - регионалне, локалне, кабловске, сателитске и ТВ станице из земаља у окружењу – покривају четвртину укупне гледаности телевизије. И још, без обзира на доминантну позицију телевизија са националним покривањем, њихов удео у укупној гледаности последњих година има тенденцију благог пада.
То је последица, пре свега, све веће и богатије програмске понуде (говоримо о броју канала, не квалитету програма). Та тенденција ће се вероватно наставити и у будућности, поготову када се, једног дана, коначно и у Србији заврши процес дигитализације.
У прилог тој чињеници иде и податак да скоро две трећине домаћинстава има богату понуду канала (кабл, сателит, ИПТВ...). С друге стране, процена је да нешто више од трећине домаћинстава још ТВ сигнал добија класичним антенама (терестријални пријем) и може да гледа много мање канала. Завршетком дигитализације то ће нестати, доћи ће до веће фрагментације телевизијског аудиторијума и пораста гледаности кабловских канала.
Појединачно, још ниједан кабловски канал не може да парира каналима са националним покривањем, али може се очекивати пораст њиховог удела у укупној гледаности телевизије.
Када се анализира листа 20 најгледанијих емисија у 2013, видимо да половину чине емисије емитоване на РТС 1, а по пет је емитовано на Пинку и Првој. Апсолутно су доминантне емисије које спадају у категорију забаве, пре свега серије – шест је на листи ТОП 20 најгледанијих емисија, четири домаће: На путу за Монтевидео, Шешир професора Косте Вујића, Лед и Монтевидео Бог те видео и две турске Како време пролази и Сулејман Величанствени.
Следе спортски програми, прецизније преноси утакмица фудбалске репрезентације Србије, до сада најгледанији програм у Србији је пренос „историјске“ утакмице Хрватска - Србија.
Четири емисије везане за реалитy схоw ’Фарма’ нашло се на листи 20 најгледанијих. Иначе, овај реалитy схоw је највише помогао Пинку да претекне РТС 1 по гледаности (као и 2010). Неспорно, Фарму гледа велики број људи. На ранг листи најгледанијих емисија појављују се и два филма, две емисије забавно-музичког програма Ја имам таленат – финале и Беосонг – финале, квиз Слагалица и само једна информативна емисија - Дневник 2 РТС-а.
Забава највише привлачи гледаоце, част информативног програма брани, пре свега, Дневник 2 РТС-а. Емисије из културно-образовног програма су на зачељу листе гледаности. Какве ће дугорочне последице на развој друштва и поготову младих генерација имати овакве преференције телевизијског аудиторијума, остаје да се види. Чини се да нема разлога за превелики оптимизам.
Коментари (0)
Остави коментарНема коментара.