Naslovna  |  Aktuelno  |  UNS vesti  |  Kako je Vašington post izgubio čitaoce, a dobio TikTok pratioce
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

UNS vesti

26. 06. 2025.

Autor: Artur Demek Izvor: UNS

Kako je Vašington post izgubio čitaoce, a dobio TikTok pratioce

Štampano izdanje Vašington posta (The Washington Post), jednog od vodećih dnevnih listova u SAD, palo je ispod 100 hiljada prodatih primeraka prvi put u poslednjih 55 godina - prosečno na 97.000 - pokazuju junski podaci nezavisne organizacije za verifikaciju tiraža AAM (Alliance for Audited Media). Poređenja radi, pre pet godina prodavano je 250 hiljada.

Reklo bi se da u eri izumiranja štampanih medija pad tiraža ne predstavlja neku naročitu vest. Ipak, ovde se radi o specijalnom slučaju. Vašington post je u prošlom veku izborio oreol bastiona nezavisnog novinarstva obaranjem Niksonove administracije u „Aferi Votergejt“ (Watergate Scandal), i, nekoliko godina ranije, glavnom ulogom koju je, zajedno sa Njujork tajmsom (The New York Times), odigrao u slučaju poznatom kao „Pentagonski dokumenti“ (Pentagon Papers). Vašington post je na talasu tih uspeha postao poznat kao stub svetskog istraživačkog novinarstva, oličenje slobodnih medija i ideje o pravu javnosti da zna.

Oba događaja dobila su i filmske verzije: Afera Votergejt 1976. u filmu Alana Pakule „Svi predsednikovi ljudi“ (All the President’s Men) sa Robertom Redfordom i Dastinom Hofmanom (Dustin Hoffman) u glavnim ulogama, a Pentagonski dokumenti 2017. godine u filmu Stivena Spilberga (Steven Spielberg) „Doušnik“ (The Post) sa Meril Strip (Meryl Streep) i Tomom Henksom (Tom Hanks) u glavnim ulogama.

Novi vek je doneo nove trendove, pa je i Vašington post doživeo velike promene. Svakako najpoznatija je da je list 2013. godine postao vlasništvo Džefa Bezosa (Jeff Bezos), jednog od najbogatijih ljudi na svetu. Bezos je za tri godine transformisao tradicionalne novine u snažni digitalni medij i, prema mišljenju različitih posmatrača, u velikoj meri očuvao nezavisnost uređivačke politike, podržavajući istraživačko novinarstvo.

Ali, vlasnički interesi su nadjačali prošle godine u finišu kampanje za predsedničke izbore (11 dana pre izbora, u oktobru), Bezos je lično doneo odluku da Vašington post neće podržati nijednog kandidata za predsednika, čime je okončao 50 godina dugu tradiciju da uoči izbora list objavi kog kandidata redakcija preporučuje biračima. Redakcija je nameravala da preporuči Kamalu Haris (Harris), a Bezos je to sprečio. List je odmah izgubio oko 200 hiljada digitalnih pretplatnika, od oko 2,7 miliona, i deo uređivačke strukture.

Bezosovo uplitanje bilo je kulminacija tenzija koje su trajale dve-tri godine unazad. Prošlog juna, dugogodišnja urednica Sali Bazbi (Sally Buzbee) napustila je kompaniju zbog neslaganja sa direktorom oko uredničkih vrednosti i digitalne metrike o tome kakve sadržaje publika najviše konzumira.

Pad broja digitalnih pretplatnika i kupaca štampanog izdanja ukazuje na trenutni nedostatak jasnog uređivačkog pravca. Publika je talasom kritika zapljusnula stranice za mišljenja čitalaca, negodujući zbog izveštavanja u kome se prednost daje senzacionalističkom sadržaju, nauštrb suštinskih priča.

Pojedini medijski analitičari u SAD – Endi Mik (Andy Meek) iz Forbsa (Forbes), na primer – smatraju da je primarni razlog za gubitak publike to što je Vašington post u borbi za nove generacije konzumentata, izgubio auru vodećeg insajderskog medija u prestonici Amerike. Dobio je 1,9 miliona pratilaca na TikToku, ali nije više najobavešteniji medij na Kapitol hilu (Capitol Hill). Taj primat preuzimaju Politiko (Politico) i drugi.

Za to vreme Džef Bezos (61) je zakupio ovog vikenda „pola“ Venecije, za svoje prijatelje iz celog sveta sa kojima će tri dana proslavljati sopstveno venčanje. Procene su da će događaj koštati oko 50 miliona evra, a, prema jučerašnjem izveštaju Vašington posta, na venecijanski aerodrom će sleteti preko 100 privatnih džetova sa zvanicama. Neki Venecijanci su se pobunili jer će ovih dana morati da pitaju Bezosov tim čak i za dozvolu da se ukrcaju na vaporetto (javni prevoz na vodi u Veneciji).

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi