Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Сукоб интереса
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

07. 02. 2014.

Извор: Политика

Извештај Савет за борбу против корупције Владе Републике Србије о притисцима и контроли медија (септембар 2011) 16

Сукоб интереса

Кампања Министарства здравља за вакцинацију против грипа АХ1Н1, вредна 6,7 милиона динара, била је најпознатија кампања ове маркетиншке агенције. Ипак, најзначајније маркетиншке услуге „Universal McCann” (однедавно „Universal media”), чланица „Мекен Ериксон групе”, пружала је „Телекому Србија”, који иначе има групу ангажованих агенција за продукцију и односе са медијима.

Та агенција је у власништву Срђана Шапера, доскорашњег члана председништва ДС-а и неформалног саветника председника Србије Бориса Тадића, који је за ДС радио разне предизборне кампање. О тој неформалној Шаперовој улози говорио је за магазин „Статус”, у јуну ове (2011) године, и сам председник Тадић. У разговору са књижевником Светиславом Басаром, Тадић је рекао:

„Може ти деловати превише атипично како сам ушао у ово. А ушао сам у све тако што смо се нас четворица, моји другови из детињства и ја, нашли и једне ноћи разговарали о томе да ли Србију треба препустити радикалима... Били смо само нас четворица....

Басара: Ти, Крле, Шапер и ко је четврти?

Тадић: Туцко. Нас четворица”.

Шапер је, такође, на предлог Владе Србије постао председник Управног одбора Београдске филхармоније, са којом, према изводима Управе за трезор, његове агенције остварују директну пословну сарадњу, што представља сукоб интереса. Агенција „Universal media” послује у оквиру велике маркетиншке мреже „Мекен Ериксон” за југоисточну Европу, која ради у Србији, Црној Гори, Македонији и Албанији, на чијем је челу такође Шапер. Маркетиншка мрежа заступа неке од највећих домаћих и страних компанија и одлучује највећим маркетиншким буџетима у региону.

Годишњи обрт јој је, према наводима представника саме фирме, око 25 милиона евра у региону, а само у Србији, према подацима АПР-а, компаније у саставу групе („McCann Grupa”, „McCann Ericson”, „McCann Ericson Public Relations” и „McCann Ericson Clipping”) оствариле су приход од око 1,19 милијарди динара, што је око 12 милиона евра.

Агенција „McCann Ericson Public Relations” је само током 2009. године од буџетских институција потраживала скоро 26 милиона динара, што је било значајно повећање у односу на приход од 9,8 милиона динара, колико је од ових институција остварила током 2007. године, или 14,6 милиона динара током 2008. године. Према подацима АПР-а, „McCann Ericson Public Relations” данас је са 40 одсто акција у власништву „МцЦанн Ерицксон предузећа за маркетинг и тржишне комуникације”, које је у стопроцентном власништву Срђана Шапера, док 60 одсто акција поседује Борислав Миљановић, некадашњи новинар БК телевизије.

Паралелно је, током 2009. године, повећање прихода од буџетских институција имала и агенција „McCann Ericson Press Clipping” (данас „Real Time Clipping”), основана крајем 2007. године, на коју су се „прелили” неки послови са буџетским институцијама. Код те агенције укупан годишњи приход од државних органа у 2009. био је 7,1 милион динара, а у 2010. години 6,5 милиона динара.

Треба рећи и да је тој агенцији од оснивања, 2008. године, нето добитак у константном порасту. Тако је прве године рада, а није неважан податак да је „McCann Ericson Press Clipping” основан у октобру 2008, дакле убрзо након формирања актуелне (2011) Владе Србије и доласка Демократске странке на власт, нето добитак био 35.000 динара, 2009. је износио 7.866.000 динара, а 2010. достигао износ од 8.856.000 динара.

„McCann Ericson Press Clipping” (односно „Real Time Clipping”) данас је у стопроцентном власништву већ поменутог Борислава Миљановића, коме је свој удео од 51 одсто, како нам је објашњено у „Мекен Ериксон групи”, Срђан Шапер продао након „случаја Филхармонија”. Подсетимо да је почетком ове (2011) године откривено да је та агенција склапала пословне уговоре са Београдском филхармонијом, у којој је Шапер председник Управног одбора, због чега се нашао у сукобу интереса.

Интересантно је, такође, да годишњи износи реализованих плаћања услуга агенцијама „Мекен Ериксон” углавном нису прелазили законски минимум за спровођење редовног поступка јавних набавки, или су биле у оквиру износа набавки мале вредности, што се, иначе, у анализама корупције при јавним набавкама, карактерише као подручје у којем се одлива највише буџетских средстава без контроле.

Осим маркетиншких услуга које је „Universal media”, чланица „Мекен Ериксон групе”, пружала „Телекому Србија”, са овим предузећем бројне уговоре потписала је и продукцијска кућа „Адреналин”, која је такође део Шаперове групе и у његовом је стопроцентном власништву. „Телеком” је 2008. године спонзорисао „Адреналин” са 23,28 милиона динара за 30 епизода „Караоке обрачуна” на ТВ Пинк, па са 4,68 милиона динара за 20 епизода емисије „Генијални шоу” на ТВ Авала, потом је у 2009. дато 28 милиона динара за серијал „Имам таленат”, а затим у прошлој (2010) години 26,6 милиона динара за серијал „Шесто чуло”.

„Телекому Србија” маркетиншке услуге у 2008. и 2009. години, пружала је и агенција „Initiative”, која је у власништву „Lowe& Friends”, чији је данас једини власник један од њених оснивача – Бранимир Димитријевић Туцко. Наиме, он је 1990. године основао „Lowe& Friends” заједно са Срђаном Шапером и Небојшом Крстићем, званичним саветником председника Тадића и власником маркетиншке агенције „Nova Communitations”.

„Media pool” је такође једна од агенција која је пословала са „Телекомом” у 2010. години. Према уговору, за услуге промовисања те компаније у ТВ серији „Село гори, а баба се чешља”, „Телеком” је требало да плати 28,71 милион динара. „Media pool” је у власништву „Магна Еуропе”, извесне фирме из Македоније, али се као директор те агенције на уговорима са „Телекомом” појављује Татјана Пантић, која је претходно заступала Шаперов „Адреналин”.

Наставиће се

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси