Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Лажна вест – највећа претња демократији или јефтин мамац за кликове
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

13. 02. 2020.

Аутор: Милица Пујкиловић Извор: РТС

Лажна вест – највећа претња демократији или јефтин мамац за кликове

Све је више такозваних лажних вести у медијима, на интернету. Оне, кажу упућени, иако се много губи на професионализму, доносе новац. Њихово искорењивање неће бити ни лако ни брзо. Брана им је, пре свега, образовани грађанин.

Вест да је преминуо Ратко Младић дошла је из Италије, од новинара Томаза Дебенедетија. У разговору за Гардијан објаснио је да шири лажне вести како би показао да су друштвене мреже непоуздан извор за медије.

Почео је са лажним интервјуима, између осталих, са Мариом Варгасом Љосом, Гором Видалом. Убрзо по објављивању, они су их демантовали.

"Ја мислим да би боље било да се о таквим стварима учи у школи него да неко емпиријски изводи овакве експерименте у којима показује колико смо заправо наивни и колико се слабо бранимо. То би било исто као када би неко рекао 'ја ћу да ти обијем стан, само да ти покажем колико је твој стан слабо чуван'. Ја бих волео да то не уради, ја бих радије да ми објасни на неки други мање инвазиван начин, као што и ово пуштање лажних вести некад може да има веома, веома негативне последице. Према томе, не бих се поигравао са тим", истиче уредник сајта РТС-а Зоран Станојевић.

Јучерашња, испоставило се лажна, вест могла је да се провери једним позивом Хашком трибуналу. На лажну вест се гледа, оцењују упућени, као на највећу претњу демократији. Поред тога, подсећају, то је омиљена фраза америчког председника.

"Ми смо на својој кожи осетили ту пропаганду и лажне вести које су пласиране пре свега током ратова овде. Уосталом, због једне лажне вести смо и бомбардовани 1999. Сада, јачањем интернета, проширило се поље и сада нису само државе које то пласирају већ може и појединац", објашњава председник УНС-а Владимир Радомировић.

Животињска глад 

Медији се, чини се, утркују последњих дана да што брже известе о вирусу у Кини који одузима животе. И Фејсбук се ангажовао да би спречио ширење дезинформација о коронавирусу - ограничио је ширење објава за које утврди да су лажне. Али публика је ипак гладна најсвежијих информација.

"На крају дана, ако се рачуна како се сада рачуна – а то је да се само броји колико имаш прегледа, онда су победници они који имају највише прегледа јер када продају свој простор за рекламе, они добијају најбоље паре. Онај који успе да најбоље прода свој простор, тај ће као медиј да опстане и то је оно ка чему сада идемо – број прегледа је једини критеријум твог квалитета, сви остали критеријуми су небитни, укључујући и професионалност и истинитост", додаје Зоран Станојевић.

Различити су критеријуми и оних којима се лажне вести пласирају. Психолози их виде као политичке и таблоидне.

"Враћање таблоидиним лажима, у смислу да се десило нешто некој селебрити или старлети, ту сад људи задовољавају неку своју потребу за сензацијама, доживљајима који су несвакидашњи, тако да враћање на те садржаје је задовољавање неких наших потреба да нам се нешто дешава и слично. Што се тиче политичких лажи, људи ће се на њих враћати док год је њима у интересу да у то верују јер свака информација се пропушта кроз неки наш лични филтер", појашњава психолошкиња Миа Попић.

Лажна вест (fake news) проглашена је 2017. за реч године. У исто време, Гугл је са рекламне платформе уклонио 200 веб-страница за које сматра да су базиране на неистинама. У таласу лажних вести заборавља се да су медији одговорни и за начин како преносе вести, чак и када говоре истину.

 

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси