Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Звезда је рођена: Фирма основана после расписивања медијских конкурса добија милионе у Војводини
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

02. 03. 2020.

Аутор: Зоран Стрика Извор: Цензоловка

Звезда је рођена: Фирма основана после расписивања медијских конкурса добија милионе у Војводини

Дунав продукција, основана пре нешто више од месец дана, забележила је одличан пословни старт којем су допринели милиони динара пореских обвезника. И поред тако кратког постојања, Дунав продукција је већ приходовала 3,6 милиона динара од девет локалних самоуправа у Војводини. Користи ће имати и новосадски лист Дневник

Док се већина грађана Србије првих дана 2020. године опорављала од новогодишњег мамурлука и празничног преједања, чиновници у локалним самоуправама у Војводини марљиво су припремали конкурсну документацију за нови круг суфинансирања медијских пројеката.

Тако је расписаних конкурса било већ у првој недељи јануара, а свеукупно, до краја тог месеца, од 45 војвођанских општина, њих 39 огласило је позив за подношење пројеката. Такав потез одмах је протумачен као спремност актуелне власти да нахрани своје медије у изборној години.

Тих дана, почетком јануара, Јована Лукић из Новог Сада вероватно је развијала своју нову бизнис идеју. Иако анонимус у новосадском медијском свету, одлучила је да оснује продукцију која ће се бавити „производњом кинематографског дела, аудио-визуелних производа и телевизијског програма“.

Чини то већ 20. јануара, с хиљаду динара оснивачког капитала, а од наредног дана предузеће Дунав продукција из Новог Сада и формално је заживело.

Међутим, тај уторак, 21. јануар, био је датум када су већ у многим војвођанским општинама били расписани медијски конкурси. На трагу Боба Рока из „Алана Форда“ да је „сада тренутак великих одлука“, те да је „боље живјети сто година као милијунаш него седам дана у биједи“, Јована Лукић није чекала наредни конкурсни циклус да тестира знање и срећу: не, деловала је брзо, те је на адресе локалних самоуправа одмах почела да шаље своје пројекте.

Дунав прелива у Дневник

Одважност се исплатила. За нешто више од месец дана постојања Дунав продукција (ДП) добила је из буџета локалних самоуправа у Војводини 3,6 милиона динара. По свему судећи, у питању је сума која ће расти како буду стизали резултати конкурса из осталих војвођанских општина.

Дунав продукцију до сада су наградиле општине Ковин, Шид, Бела Црква, Сремски Карловци, Бач, Нова Црња, Пландиште, Опово и Жабаљ. Највише новца фирма је добила у Сремским Карловцима, где је пројекат „иновативног“ назива „Информисање у општини Сремски Карловци“ суфинансиран са 600.000 динара.

Помало шокантан епилог конкурса догодио се у Тителу, где је Дунав продукција одбијена, уз напомену да је буџет пројекта „предимензиониран“, те да намена пројекта није довољно дефинисана.

У свакој од општина које су подржале ДП конкурси су били расписани и по две недеље пре него што је предузеће уопште почело да постоји. Уз то, у свакој општини која је до сада помогла пројекте новоосноване фирме седели су представници Професионалног удружења новинара Србије, Нове мреже Србије, Асоцијације електронских медија Војводине, те Удружење електронских медија КомНет, удружења која су познатија више по учешћу у конкурсним комисијама него по унапређењу положаја новинара и медија у Србији.

Користи од активности ДП-а имаће и Дневник Војводина Прес, издавач јединог дневног листа на српском језику у Војводини – Дневника. Према расположивој документацији коју је прикупила Цензоловка, барем шест од девет до сада награђених пројеката биће током ове године реализовано управо у Дневнику, а сва је прилика да постоји договор о сарадњи на основу којег би заправо сви пројекти Дунав продукције били реализовани у овом новосадском дневном листу.

На питања Цензоловке о новооснованом предузећу и наглом успеху у Војводини, директорка Дунав продукције Јована Лукић до објављивања овог текста није одговорила. Одговор смо потражили и на адреси Браће Јовандић 11 у Новом Саду, где је регистровано предузеће, али тамо нема ни трага од нечега што би могло да буде ДП.

Подједнако нем остао је и директор Дневник Војводина Преса Душан Влаовић, који није одговорио на питања о повезаности предузећа којим управља и нове продукције, о томе какву ће корист од сарадње имати Дневник, да ли ће све своје пројекте ДП реализовати у овом медију, као ни да ли ће на овим пројектима бити ангажовани новинари овог дневног листа.

Међутим, одговоре на питања о томе да ли константно имају пројектне задатке, знају ли у чије име их реализују, као и да ли су додатно плаћени за те текстове, одговоре нисмо добили ни од запослених у Дневнику с којима смо контактирали, јер кажу да нису упућени у ту тему.

САРАДЊА КОЈУ ПЛАЋАЈУ ГРАЂАНИ

Ово није први пут да Дневник има блиску сарадњу са неком продукцијом. Прошле године у Војводини су биле изузетно активне фирме ДВП Продукција и ДВП Дигитал, које су регистроване на истој адреси као и Дневник Војводина Прес.

Осим заједничке адресе ове три фирме, спона између њих је и директорка финансија у Дневник Војводина Пресу Сенка Јовановић, која је истовремено и директорка у обе ћерке фирме које су прошле године похарале конкурсе у Војводини, заједно добивши, како је показало истраживање Цензоловке, више од 23 милиона динара у 36 од 45 војвођанских општина.

ДВП Дигитал и ДВП Продукција само су наставили традицију фирме Панонија медиа са којом је Дневник имао успешну конкурсну сарадњу током 2018. године. У 2020. години ту традицију ће, по свему судећи, наставити младо предузеће Дунав продукција, али, како показују резултати конкурса у Кикинди и Новом Кнежевцу, Дневникове ћерке фирме и у овој години ће имати још шта да покажу.

Сврху оснивања продукција уочи нове конкурсне сезоне и логику пословне сарадње с „великим“ – углавном провладиним медијима – у доброј мери осликава пример пројекта „Подршка особама с инвалидитетом“ продукције Панониа медиа која је од Града Новог Сада добила 400.000 динара, а за реализацију пројекта изабран је Дневник. Међутим, од те суме, Панонији је остало свега 40.000 динара, док је Дневнику припало чак 360.000 динара на име „трошкова лекторисања, графичке обраде, прелома и објављивања пројектног материјала“.

Како је раније речено за Цензоловку, оснивање продукција и сарадња медија с њима само је маневар како би се заобишао законски максимум дозвољене државне помоћи. Провладини медији, какав је Дневник, немају проблема када је у питању конкурсна подршка, једини проблем могао је да се јави у случају преласка 23 милиона динара, колико је лимит државне помоћи који један медиј може да добије у року од три године (de minimis). У таквој ситуацији прибегава се оснивању продукција, о чему више можете да читате ОВДЕ.

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси