Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Телевизије и партије саучесници у убијању демократије у Србији
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

22. 05. 2020.

Аутор: И. Николетић Извор: Данас

Бироди затражио да РЕМ реагује и спречи политичку пропаганду у изборној хроници на телевизијама са националном покривеношћу

Телевизије и партије саучесници у убијању демократије у Србији

Биро за друштвена истраживања (Бироди) затражио је од Регулаторне агенције за електронске медије (РЕМ) и медијских удружења да одреагују и спрече такозвани феномен „партијских камера“, односно прикривено рекламирање изборних листа у изборном блоку у дневницима током изборне кампање.

Како Бироди наводи, тиме се крши члан члан 47 став 2 Закона о електронским медијима, којим се од емитера захтева да обезбеде слободно, истинито, објективно, потпуно и благовремено информисање.

– Мониторинг медија, који Бироди спроводи, указује да се на почетку изборне кампање понавља ситуација коју бележимо од 2012. године, а која остаје несанкционисана. Наиме, ПР службе изборних листа достављају емитерима видео-материјале који нису медијски, попут саопштења, већ изборно-пропагандни садржај изборних листа, који садрже изјаве са високим степеном позитивног представљања или делове спота, а који се потом емитују у изборним хроникама у дневницима емитера као медијски садржај. Тако се дешава да уместо да новинари у медијима питају, запиткују, анализирају програме изборних актере и тако држе одговорнима учеснике изборне кампање, пружајући грађанима релевантне информације на основу којих ће они моћи да донесу одлуку да ли ће и за кога гласати на изборима, медији се супротно закону, претварају у средство пропаганде, а медијски садржаји у рекламе, наводи социолог Зоран Гавриловић, истраживач Биродија.

Како објашњава, странке пошаљу припремљен садржај, а телевизије само пусте, и тако пласирају своје спотове у најгледанијој информативној емисији током дана. Исти садржаји појављују се на свим телевизијама са националном фреквенцијом, које том феномену исто приступају.

– Резултат тога је да у нашим мониторинзима добијамо резултате да су странке препозитивно заступљене. Ми као грађани добијамо рекламе и немамо новинаре, као на озбиљним телевизијама, примера ради у региону, који на догађају постављају питања учесницима. Прави новинари питају у име грађана, запиткују, анализирају, проверавају испуњеност ранијих обећања. Ми предлажемо и да медији имају комуникацију са грађанима и друштвеним групама који ће постављати питања у вези програма странака. То је један од механизама на основу којих се и одређује да ли су неки избори демократски или не. Ово што тренутно имамо је  саучесништво телевизија са националном фреквенцијом и политичких странака у убијању демократије у Србији и смисла избора и кампање, додаје Гавриловић.

– Пример је и када водитељка јавног сервиса најављује велики спектакл, онлајн скуп напредњака, и каже „обратиће се председник Вучић“, не председник Србије, нити председник странке, објашњава Гавриловић.

Тако мониторинг програма, посебно у вези са странкама које излазе на изборе, показује да су оне позитивно заступљене у распону од 60 до 70 одсто, што није реално.

Објективно би било да је тај проценат по 30 одсто негативног, позитивног и неутралног контекста у извештавању, или да неутрални приступ буде што већи, јер би то значило да телевизије представљају чињенице и анализе.

– Сведочимо времену департизације и деполитизације друштва, односно прављењу култа личности. Од укупно 12 сати колико смо испратили мониторингом од 4. до 15. маја, пре увођења ванредног стања, Александар Вучић је био заступљен у 50 одсто надгледаног времена. Од тога, више од четири сата је емитовано на ТВ Пинку, па се може рећи да се читава прича око избора у Србији свела на једног човека и једну телевизију. Пинк је основно средство промоције и пропаганде ове власти, где од 2 сата и 6 минута чак 89 одсто времена припада Вучићу, уз искључиво позитивно извештавање, наводи Гавриловић и додаје да се током епидемије ковида 19 подаци нису значајно изменили.

Ипак, као куриозитет Гавриловић издваја податак по коме је власнику телевизије Пинк Жељку Митровићу и његовим „иновацијама“ посвећено чак четири до пет пута више времена него свим странкама заједно на телевизијама са националном фреквенцијом.

Има ли СНС-а без Вучића

– Мониторинг Биродија је показао да је питање какву ће будућност имати СНС са одласком Александра Вучића са чела странке, уколико се то деси, јер та странка без Вучића има врло упитно утемељење у јавном мњењу. Када буде отишао са места шефа странке, он неће оставити за собом јаког председника странке. Што је и велики проблем опозиционих странака, где такође они који су отишли са јавних функција нису иза себе остаили јаке следбенике. Доказ за то је и чињеница да у називу изборне листе СНС и не стоји име странке, већ Александра Вучића, што је парадоксално, јер бирамо посланике за парламент и локалне скупштине. Ми овде имамо те псеудо политичко верске организације које имају јаког вођу, и када он оде, иза њега не остане институција, већ група верника која се распада, или се траже нови тумачи онога што је претходни „месија“ хтео да каже, закључује Гавриловић.

 

 

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси