Вести
27. 05. 2020.
Недељков: РЕМ продубљује медијску кризу и подстиче непрофесионалност националних телевизија
Уместо свих кабловских оператера, РЕМ је одлучио да под надзор стави само телевизије Н1 и Нова С, и на крају закључио да је на те две телевизије владајућа партија тек на петом месту по заступљености, не узимајући у обзир да и највиши функционери СНС-а и државе јавно таргетирају те две телевизије, одбијајући да гостују у емисијама, каже Раша Недељков
„Апсурд који проистиче из РЕМ-овог извештаја гласио би да опозиција у Србији има и те како много простора да промовише своје ставове и комуницира с бирачима. Нажалост, истина је обрнута – представници опозиције, поготово онај део који је најавио бојкот избора, готово искључиво су приказани у негативном тону, а када се и налазе у програму, они немају прилику да сами кажу шта мисле, већ о њима говоре други и то најчешће негативно“, каже за Цензоловку Раша Недељков, програмски директор организације ЦРТА, коментаришући најновији РЕМ-ов мониторинг предизборног програма од 11. до 15. маја.
Извештај показује да је на телевизијама са националном фреквенцијом и кабловским телевизијама Н1 и Нова С највише био заступљен Савез за Србију (СЗС) и то 14,91 одсто времена, док се на другом месту нашла изборна листа „Александар Вучић – За нашу децу“ са 9,33 одсто заступљености.
Коментаришући методологију Регулатора, Недељков оцењује да РЕМ тенденциозно и селективно анализира делове програма разнородних медија, и тиме искривљује стварну слику медија у Србији, уместо да утиче на обезбеђивање једнаке заступљености учесника избора и штити јавни интерес.
Он мисли да РЕМ тиме додатно продубљује медијску кризу и подстиче непрофесионалност дела медија, нарочито телевизија које имају националну покривеност.
Од када је настављен изборни процес, у организацији ЦРТА често примећују изостанак појављивања актера владајуће већине у изборним блоковима у вестима, али и њихову апсолутну доминацију у делу информативног програма који није означен као предизборни.
Дисбаланс у извештавању о политичким актерима
За представнике организација БИРОДИ и ЦРТА, које се годинама баве мониторингом и надзором предизборних и изборних активности, ови налази нису релевантни јер методологија РЕМ-а, како тврде, није добра.
БИРОДИ је саопштио да анализа Регулатора није у складу са међународним стандардима ОДИХР, Венецијанске комисије и Директората за људска права Европске комисије, као ни са праксама које се поштују у изборно-посматрачким мисијама.
Посебно је проблематично, сматрају у БИРОДИ-ју, то што се не анализира тоналитет – позитиван, негативан и неутралан – приликом извештавања о актерима у изборном процесу.
Досадашњи мониторинзи организације БИРОДИ показали су не само изостанак медијског диверзитета и баланса већ и доминацију Александра Вучића. Методологија БИРОДИ-ја, између осталог, обухвата анализу и временске и тоналитетске заступљености јавних и страначких функционера у централним информативним емисијама, тематској и жанровској структури мониторисаних прилога, садржају политичке комуникације јавних функционера и лидера политичких партија, што далеко одступа од правила за надзор која је РЕМ поставио.
ФУНКЦИОНЕРСКА КАМПАЊА УТИЦАЈНИЈА ОД СПОТОВА У ИЗБОРНОМ БЛОКУ
Функционерска кампања је далеко заступљенија у делу информативног програма који није означен као предизборни, упозорава Раша Недељков.
Управо је овај део програма много утицајнији од колажа промо спотова у изборном блоку који више личи на класичан, комерцијални рекламни блок него на информативни садржај. Недостатак медијског плурализма не може се надоместити једномесечним блоком „предизборног програма“, нити тенденциозним извештајима РЕМ-а, каже Недељков.
До сличних резултата праћења извештавања медија с националном покривеношћу дошла је и ЦРТА. Та организација већ дуже времена бележи значајан дисбаланс у извештавању о политичким актерима који учествују у власти и актерима из опозиције, истиче Раша Недељков.
Према налазима њиховог мониторинга, од 14. октобра 2019. године до почетка изборне кампање 4. марта владајућа већина била је заступљена у 75 одсто укупног времена у програмима посвећеним домаћим политичким актерима. Опозицији која изборе бојкотује, у том периоду припало је 15 одсто, а опозицији која учествује на изборима 10 одсто од укупног времена.
Током овог периода бележи се константан тренд пристрасног извештавања – о власти се извештавало претежно у позитивном или неутралном тону, о опозицији која се залаже за бојкот углавном се извештавало негативно, а о опозицији која је најавила учешће на изборима – неутрално.
Зашто баш ТВ Н1 и Нова С?
Осим предизборног програма јавних сервиса, РЕМ је пратио и медијски садржај емитера са националном фреквенцијом, али и телевизија Н1 и Нова С. Образлажући одлуку да те две комерцијалне телевизије ставе под надзор, из РЕМ-а су тада објаснили да је „одлука донета у складу са начелима које је Савет Регулатора објавио на свом веб-сајту, а која се односе на све пружаоце медијских услуга чији је програм доступан грађанима Републике Србије“. У том смислу, онда није јасно зашто, на пример, није мониторисан програм Студија Б, БК и ТВ Коперникус, телевизија које су конкурисале за националну фреквенцију, али су одбијене. На сајту ТВ Коперникус наводи се да је то једна од најгледанијих телевизија у Србији после емитера са националном фреквенцијом.
Ту нелогичност истиче и Раша Недељков, програмски директор организације ЦРТА, постављајући питање зашто су изабрани баш ти кабловски канали, а не сви који имају информативно-политичко-предизборни програм. И како је могуће да се у истом кошу пореде секунде на телевизијама са националном покривеношћу и јавним сервисима, са кабловским или радијским каналима?
ПРОЧИТАЈТЕ И: Како је РЕМ успео да закључи да је СЗС на телевизијама заступљенији од листе Александра Вучића
Коментари (0)
Остави коментарНема коментара.