Конкурс за годишње награде УНС-а
Конкурс за годишње награде УНС-а
Naslovna  |  Aktuelno  |  Dosije Politika (2012 - )  |  Preprodali “Politiku“ preko noći
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Dosije Politika (2012 - )

18. 07. 2012.

Autor: E. V. N. Izvor: Večernje novosti

Preprodali “Politiku“ preko noći

U APR kao vlasnik 50 odsto kapitala "Politike" upisano preduzeće iz Moskve, šabačkog biznismena Bogićevića

- SNS: Prodaja netransparentna i skandalozna
- Rukovodstvo „Politike“: Niko nas nije obavestio
- URS: Iza prodaje stoje Dušan Petrović i DS
- UNS: Zašto su tako brzo radili državni organi
- DS: Napadi na DS - odstupnica onih koji dolaze

Politika je preko noći dobila novog vlasnika! Polovinu udela u „Politika novine i magazini“, firmi koju su osnovali nemački VAC i „Politika a.d.“, kupila je ruska kompanije „Ist medija grup“, sa sedištem u Moskvi.

Vlasnik ove firme je Uroš Stefanović, jedan od najbližih saradnika Miroslava Bogićevića, vlasnika šabačkog „Farmakoma“ i jednog od najmoćnijih poslovnih ljudi u zemlji.

Da je „Politika NM“, čijih 50 odsto kapitala je u vlasništvu države, preko noći promenila vlasnika javnost je prva obavestila Srpska napredna stranka.

- Skandalozno je i sramotno što je najstarija novinska kuća u Srbiji preko noći, bez ičijeg znanja, netransparentno promenila vlasnika - stoji u saopštenju SNS. - Iza ove odluke stoji pokušaj Demokratske stranke da uguši medijsku slobodu. Pitamo da li iza ove zakulisne radnje stoje Miroslav Bogićević i Dušan Petrović ili možda Božidar Đelić, kao i da li DS misli da sve novine u Srbiji, poput „Blica“, treba da budu njeno partijsko glasilo.

Vest o prodaji VAC-ovog udela u „Politici“ zatekla je čelne ljude ove kuće.

Većina je, kažu, saznala za to ili iz medija ili sa sajta Agencije za privredne registre, na kome je juče promenjena vlasnička struktura „Politike NM“.

- Nisam znao ništa zvanično o prodaji, ali to i nije moj posao - rekao nam je juče Dragan Bujošević, glavni urednik lista „Politika“.

- Čuo sam od prijatelja koji se informisao na sajtu APR.

Ni direktor „Politike a.d.“ nije znao ništa o prodaji akcija firme koju su osnovali sa VAC-om.

- Vest me je iznenadila i smatram da je trebalo, kao suvlasnici, da budemo bar obavešteni - kaže za „Novosti“ Zefirino Grasi, direktor „Politike a.d.“.

- Sredinom marta dobili smo od VAC-a, po pravu preče kupovine, ponudu da kupimo njihov udeo. Neke pojedinosti o obavezama koje treba da preuzmemo nisu bile jasne, pa smo im tražili pojašnjenja i postavili pitanja na koja nismo nikada dobili odgovor. Sada smo, kao i svi ostali građani, saznali da je VAC prodao akcije. Moramo da se konsultujemo sa pravnicima da vidimo je li cela transakcija protivzakonita i šta nam je činiti.

I rukovodstvo kompanije PNM nije bilo obavešteno i kažu da odgovore jedino imaju vlasnici.Odlazeći ministar kulture Predrag Marković nije želeo da komentariše prodaju firme koja izdaje najstariji list na Balkanu, samo je u svom anegdotskom stilu rekao:

- Ministarstvo kulture nema ništa sa vlasništvom medija, niti smo mi određivali predstavnika državnog kapitala u „Politici“.

Udruženje novinara Srbije od odlazeće vlade zatražilo da otkrije detalje o toj „skandaloznoj transakciji“.

- Imućni biznismen Miroslav Bogićević, jedan od finansijera Demokratske stranke, povezan je sa „Ist media grupom“ - tvrdi UNS i navodi da je mesecima nagoveštavano da će upravo on finansirati kupovinu „Politike“, posredstvom tabloida „Kurir“ ili na drugi način.

UNS traži od Cvetkovićevog kabineta da odgovori ko je vlasnik „Ist media grupe“ i odakle potiče novac za kupovinu „Politike“, pominjući sumu koja prelazi deset miliona evra. Pitaju i da li je razrešeno pravo preče kupovine, koje ima „Politika a.d.“.

- Da li je Miroslav Bogićević povezan sa „Ist medija grupom“ i da li Komisija za zaštitu konkurencije zna ko je pravi vlasnik te firme? Kojom brzinom je Antimonopolska komisija izdala rešenje kojim je odobrena kupovina? Da li je Uprava za sprečavanje pranja novca proverila poreklo kapitala? Ko je dao bankarsku garanciju, odnosno pokriće za kredit kojim je kupljena „Politika“ i da li je tačno da je advokat „Ist medija grupe“ bivši zamenik direktora APR -
neka su od pitanja na koje je UNS juče od odlazeće vlade zatražio odgovore.

- Ujedinjeni regioni Srbije najoštrije osuđuju pokušaj DS da preko svog potpredsednika i njemu bliskih tajkuna u potpunosti zagospodari medijima u Srbiji. Netransparentna promena vlasnika naše najstarije novinske kuće „Politika“, koja se odigrala preko noći i bez znanja javnosti je jedan od najjačih udaraca slobodi medija u našoj zemlji koji ne sme da se prećuti, niti da se toleriše - navodi se u saopštenju. - Ko su novi vlasnici „Politike“ i da
li je tačno da je reč o potpredsedniku DS Dušanu Petroviću i sa njim povezanim licima, tajkunom i jednim od finansijera DS Miroslavom Bogićevićem i njegovim saradnikom Urošem Stefanovićem, koji je direktor moskovske firme „Ist medija grup“.

I URS traži da se u najkraćem roku javnosti predoči informacija ko stoji iza moskovske kompanije.

Bogićevićevi ljudi u Moskvi

Uroš Stefanović, koji se pominje kao vlasnik „Ist medija grupe“ registrovane u Rusiji, na ruskim poslovnim sajtovima pojavljuje se i kao menadžer prodaje u „Farmakom akumulatorima“, sa sedištem u Moskvi. Stefanović je Beograđanin,,
advokat, koji prema informacijama „Novosti“ duže vreme živi u Moskvi, gde je i završio studije.

Kompanija „Ist medija grup“, čiji je Stefanović zvanično prvi čovek, prema saznanjima „Novosti“ ne posluje na moskovskoj adresi koja je prijavljena Agenciji za privredne registre. Ključni čovek „Ist medija grupe“ je, kako saznajemo, Milan Barišić, koji je zvanično direktor „Farmakom akumulatora“.

U firmama Miroslava Bogićevića u Moskvi zaposlen je i Janko Đurić, nekadašnji predsednik opštine Vladimirci, koji je bio i šef predstavništva Privredne komore Srbije u ruskoj prestonici.

SLIKA VLASTI

Na prodaju „Politike“ još pre pola godine upozorila je Liberalno demokratska partija. Funkcioner te stranke Zoran Ostojić kaže da se ispostavilo da su bili u pravu.

- Ovo je prava slika odlazeće vlasti, ali i dolazeće vlade koja svoj mandat počinje ovako - skandalom oko prodaje nacionalne institucije na netransparentan način. Pravo je pitanje zašto država nije iskoristila pravo preče kupovine i da li joj je to bilo uopšte ponuđeno.

OPTUŽBE SNS I URS OPASNE PO DEMOKRATIJU U SRBIJI

Demokratska stranka demantuje i snažno osuđuje današnje optužbe iznete od strane SNS-a i URS-a da DS i njeni funkcioneri stoje iza promene vlasništva „Politike“ - piše u saopštenju koje je izdao centar za komunikacije DS.

Vladajuća većina koja se ovih dana formira i koja pretenduje da upravlja Srbijom, kontinuirano i pre stupanja na dužnost pokušava da obmanom građana i skoro svakodnevnim napadima na DS napravi odstupnicu za eventualne političke neuspehe sa kojima će se suočiti nakon formiranja Vlade jer se tek sada suočavaju sa svom kompleksnošću situacije u kojoj se Srbija danas nalazi.

Prikazujući ekonomsku situaciju i parametre značajno lošijim nego što jesu, sramnim optužbama da DS pokušava da uguši slobodu medija u Srbiji, Mlađan Dinkić koji je glavni kreator ekonomske politike Srbije u poslednjih 12 godina, tvorac i autor Zakona o informisanju i SNS čiji je v. d. predsednika bio autor ozloglašenog i nedemokratskog Zakona o informisanju, danas optužuju DS da sa tajkunima guši slobodu medija. Optužbe SNS-a i URS-a su opasni po demokratiju u Srbiji i veoma indikativni, posebno imajući u vidu činjenicu da su najveći tajkuni uticali da se ovakva većina i formira - kaže se na kraju saopštenja.

HITNA REAKCIJA DRŽAVE

Asocijacija medija očekuje hitnu reakciju nadležnih državnih organa kojom bi bila učinjena transparentnom nova vlasnička struktura najstarijeg dnevnog lista u Srbiji i na Balkanu.

- Više puta do sada UO Asocijacije medija je insistirao na potrebi apsolutne transparentnosti promene vlasništva posebno u onim medijima u čijoj vlasničkoj strukturi učestvuje država. UO Asocijacije medija smatra neprimerenim i
neodrživim ponašanjem koje promenu vlasničke strukture u dnevnom listu „Politika“ svodi na nivo slučajno ili usputno dobijene nevažne informacije - posebno kada se o novom vlasniku ništa ne zna. Ovakvo ponašanje ostavlja mesta najraznovrsnijim spekulacijama u pogledu stvarnih odnosno skrivenih vlasnika pa je očigledna potreba da javnost sa ovim postupkom bude upoznata na adekvatan način.

VLASNIŠTVO

„Politika novine i magazini“ je preduzeće koje su sa po 50 odsto vlasničkog udela formirali nemački VAC i „Politika a. d.“, kojom gazduje država. VAC je početkom aprila ponudio „Politici a.d.“ da kupi 50 odsto akcija po ceni od 4,7 miliona evra, uz preuzimanje određenih obaveza.

Na sajtu APR u ponedeljak je promenjena vlasnička struktura „Politike“, pa je izbrisano poslovno ime „OST HOLDING GMBH“, a upisano je „OOO East Media Group“, čija je adresa u Moskvi i navodi se da je njen udeo 50 odsto. Ova ruska
kompanija oformljena je pre samo nekoliko meseci.

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi