Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  INTERVJU Ljiljana Smajlović: "Tviter" na usluzi Americi
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

20. 08. 2021.

Autor: D. Milinković Izvor: Večernje novosti

INTERVJU Ljiljana Smajlović: "Tviter" na usluzi Americi

TVITER je sve više na usluzi američkoj političkoj eliti, odnosno partiji na vlasti, a sada počinje da funkcioniše i kao integralni deo "javne diplomatije" te zemlje, šraf u važnom američkom projektu državne propagande. Ovo što sada kod nas radi je oblik modernog žigosanja učesnika u javnom dijalogu. To je pokušaj svojevrsne stigmatizacije medija koji se smatraju bliskim Vladi Srbije.

Ovako novinarka i kolumnistkinja "Nedeljnika" Ljiljana Smajlović, za "Novosti", komentariše odluku "Tvitera" da pojedine medije u Srbiji etiketira kao "one koji sarađuju sa vladom".

* Kako ocenjujete argumente da se iza ovog poteza zapravo krije briga ove društvene mreže za stanje demokratije i medijskih sloboda u Srbiji?

- Možemo mirne savesti da isključimo svaku mogućnost da "Tviter" radi to što radi iz brige za demokratiju ili slobodu govora. U to smo se valjda uverili još u januaru, kada je Donaldu Trampu isključen nalog čim je kontrola nad zakonodavnim telima koji će odlučivati o finansijskoj sudbini vlasnika društvenih mreža prešla u ruke njegovih političkih protivnika. "Tviter" je potpuno usvojio tezu Stejt departmenta i Fridom hausa da su slobodni i nezavisni samo oni mediji čija se uređivačka politika uklapa u glavne američke političke ciljeve. Ako se uklapa, ti se mediji proglašavaju slobodnim. Ako se ne uklapa - primera radi, ako zastupa tezu da nezavisnost Kosova nije svršena stvar - takvi se mediji označavaju kao zavisni od političke vlasti, dakle manje slobodni od onih sa poželjnom uređivačkom politikom.

* Znači li to da se ovakvim etiketiranjem medija "Tviter" zapravo uključio u politizaciju medijske scene u Srbiji, doprinoseći podeli na tzv. nezavisne i medije pod kontrolom vlasti?

- Mislim da je jedan od najvećih uspeha američke državne propagande upravo to što je izvan Amerike odomaćio ideju da je "slobodno" ono što američka država finansira na tuđoj teritoriji, a "neslobodno" ono na šta američka propaganda nema uticaja. Tako se vekovna podela na provladine i opozicione medije gura u stranu, u korist podele koju nameće tuđa državna propaganda. Pravo je čudo što to prihvata i javnost zemalja koje formalno nisu u kolonijalnom položaju.

* Slažete li se sa tumačenjima da je i ova odluka "Tvitera" deo hibridnog rata protiv vlasti u Srbiji, a u susret rešavanju pitanja KiM, odbrani RS, izborima naredne godine?

- Ne. Mislim da je ovde posredi globalni američki propagandni projekat u koji je sada upregnut "Tviter", a uskoro će se isto desiti i sa drugim mrežama i privatnim kompanijama ove vrste na koje američka vlada može da utiče. Sa stanovišta Vašingtona, lepota ovog projekta je upravo u tome što Stejt department u svakom trenutku može da kaže: Molim lepo, ovo su privatne kompanije, mi sa tim nemamo nikakve veze, vidi ruke... A privatne kompanije nisu dužne da javnosti objašnjavaju svoje odluke. Da je ovo odluka Stejt departmenta, neki portparol u Fogi botomu bi morao javno da tumači razlike između hrvatskog, srpskog ili crnogorskog javnog servisa. Ovako ni to ne mora da čini jer je odluka, tobož, u rukama privatnih vlasnika privatne kompanije, koji nisu dužni nikome da se pravdaju, osim akcionarima.

ETIKETE BEZ KRITERIJUMA

* ETIKETU medija koji sarađuje sa Vladom dobio je i RTS dok, na primer, tu odrednicu nemaju Hrvatska radio-televizija, Televizija Crne Gore, Bi-Bi-Si.

- Etiketiraju se samo mediji čijom uređivačkom politikom Vašington nije do kraja zadovoljan, dok je kriterijum sasvim proizvoljan.


Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi