Vesti
07. 02. 2014.
Izveštaj Savet za borbu protiv korupcije Vlade Republike Srbije o pritiscima i kontroli medija (septembar 2011) 16
Sukob interesa
Kampanja Ministarstva zdravlja za vakcinaciju protiv gripa AH1N1, vredna 6,7 miliona dinara, bila je najpoznatija kampanja ove marketinške agencije. Ipak, najznačajnije marketinške usluge „Universal McCann” (odnedavno „Universal media”), članica „Meken Erikson grupe”, pružala je „Telekomu Srbija”, koji inače ima grupu angažovanih agencija za produkciju i odnose sa medijima.
Ta agencija je u vlasništvu Srđana Šapera, doskorašnjeg člana predsedništva DS-a i neformalnog savetnika predsednika Srbije Borisa Tadića, koji je za DS radio razne predizborne kampanje. O toj neformalnoj Šaperovoj ulozi govorio je za magazin „Status”, u junu ove (2011) godine, i sam predsednik Tadić. U razgovoru sa književnikom Svetislavom Basarom, Tadić je rekao:
„Može ti delovati previše atipično kako sam ušao u ovo. A ušao sam u sve tako što smo se nas četvorica, moji drugovi iz detinjstva i ja, našli i jedne noći razgovarali o tome da li Srbiju treba prepustiti radikalima... Bili smo samo nas četvorica....
Basara: Ti, Krle, Šaper i ko je četvrti?
Tadić: Tucko. Nas četvorica”.
Šaper je, takođe, na predlog Vlade Srbije postao predsednik Upravnog odbora Beogradske filharmonije, sa kojom, prema izvodima Uprave za trezor, njegove agencije ostvaruju direktnu poslovnu saradnju, što predstavlja sukob interesa. Agencija „Universal media” posluje u okviru velike marketinške mreže „Meken Erikson” za jugoistočnu Evropu, koja radi u Srbiji, Crnoj Gori, Makedoniji i Albaniji, na čijem je čelu takođe Šaper. Marketinška mreža zastupa neke od najvećih domaćih i stranih kompanija i odlučuje najvećim marketinškim budžetima u regionu.
Godišnji obrt joj je, prema navodima predstavnika same firme, oko 25 miliona evra u regionu, a samo u Srbiji, prema podacima APR-a, kompanije u sastavu grupe („McCann Grupa”, „McCann Ericson”, „McCann Ericson Public Relations” i „McCann Ericson Clipping”) ostvarile su prihod od oko 1,19 milijardi dinara, što je oko 12 miliona evra.
Agencija „McCann Ericson Public Relations” je samo tokom 2009. godine od budžetskih institucija potraživala skoro 26 miliona dinara, što je bilo značajno povećanje u odnosu na prihod od 9,8 miliona dinara, koliko je od ovih institucija ostvarila tokom 2007. godine, ili 14,6 miliona dinara tokom 2008. godine. Prema podacima APR-a, „McCann Ericson Public Relations” danas je sa 40 odsto akcija u vlasništvu „McCann Erickson preduzeća za marketing i tržišne komunikacije”, koje je u stoprocentnom vlasništvu Srđana Šapera, dok 60 odsto akcija poseduje Borislav Miljanović, nekadašnji novinar BK televizije.
Paralelno je, tokom 2009. godine, povećanje prihoda od budžetskih institucija imala i agencija „McCann Ericson Press Clipping” (danas „Real Time Clipping”), osnovana krajem 2007. godine, na koju su se „prelili” neki poslovi sa budžetskim institucijama. Kod te agencije ukupan godišnji prihod od državnih organa u 2009. bio je 7,1 milion dinara, a u 2010. godini 6,5 miliona dinara.
Treba reći i da je toj agenciji od osnivanja, 2008. godine, neto dobitak u konstantnom porastu. Tako je prve godine rada, a nije nevažan podatak da je „McCann Ericson Press Clipping” osnovan u oktobru 2008, dakle ubrzo nakon formiranja aktuelne (2011) Vlade Srbije i dolaska Demokratske stranke na vlast, neto dobitak bio 35.000 dinara, 2009. je iznosio 7.866.000 dinara, a 2010. dostigao iznos od 8.856.000 dinara.
„McCann Ericson Press Clipping” (odnosno „Real Time Clipping”) danas je u stoprocentnom vlasništvu već pomenutog Borislava Miljanovića, kome je svoj udeo od 51 odsto, kako nam je objašnjeno u „Meken Erikson grupi”, Srđan Šaper prodao nakon „slučaja Filharmonija”. Podsetimo da je početkom ove (2011) godine otkriveno da je ta agencija sklapala poslovne ugovore sa Beogradskom filharmonijom, u kojoj je Šaper predsednik Upravnog odbora, zbog čega se našao u sukobu interesa.
Interesantno je, takođe, da godišnji iznosi realizovanih plaćanja usluga agencijama „Meken Erikson” uglavnom nisu prelazili zakonski minimum za sprovođenje redovnog postupka javnih nabavki, ili su bile u okviru iznosa nabavki male vrednosti, što se, inače, u analizama korupcije pri javnim nabavkama, karakteriše kao područje u kojem se odliva najviše budžetskih sredstava bez kontrole.
Osim marketinških usluga koje je „Universal media”, članica „Meken Erikson grupe”, pružala „Telekomu Srbija”, sa ovim preduzećem brojne ugovore potpisala je i produkcijska kuća „Adrenalin”, koja je takođe deo Šaperove grupe i u njegovom je stoprocentnom vlasništvu. „Telekom” je 2008. godine sponzorisao „Adrenalin” sa 23,28 miliona dinara za 30 epizoda „Karaoke obračuna” na TV Pink, pa sa 4,68 miliona dinara za 20 epizoda emisije „Genijalni šou” na TV Avala, potom je u 2009. dato 28 miliona dinara za serijal „Imam talenat”, a zatim u prošloj (2010) godini 26,6 miliona dinara za serijal „Šesto čulo”.
„Telekomu Srbija” marketinške usluge u 2008. i 2009. godini, pružala je i agencija „Initiative”, koja je u vlasništvu „Lowe& Friends”, čiji je danas jedini vlasnik jedan od njenih osnivača – Branimir Dimitrijević Tucko. Naime, on je 1990. godine osnovao „Lowe& Friends” zajedno sa Srđanom Šaperom i Nebojšom Krstićem, zvaničnim savetnikom predsednika Tadića i vlasnikom marketinške agencije „Nova Communitations”.
„Media pool” je takođe jedna od agencija koja je poslovala sa „Telekomom” u 2010. godini. Prema ugovoru, za usluge promovisanja te kompanije u TV seriji „Selo gori, a baba se češlja”, „Telekom” je trebalo da plati 28,71 milion dinara. „Media pool” je u vlasništvu „Magna Europe”, izvesne firme iz Makedonije, ali se kao direktor te agencije na ugovorima sa „Telekomom” pojavljuje Tatjana Pantić, koja je prethodno zastupala Šaperov „Adrenalin”.
Nastaviće se

Komentari (0)
ostavi komentarNema komentara.