Vesti
04. 08. 2014.
Vredi li biti redovan platiša
Da li ćemo i dalje biti država koja brine, izgleda, samo o onima koji ne izmiruju na vreme svoje račune i zbog toga ne snose nikakve posledice
Opraštanje dugova, otpisivanje kamata, plaćanje na rate, reprogrami na 100 načina, pa i poslednje ukidanje RTV pretplate potpuno su razbesneli građane koji redovno plaćaju svoje račune. Ko je onda u pravu, oni građani koji se odriču svega da bi izmirili obaveze ili oni koji na sve načine to izbegavaju, potpuno sigurni da će im „grehovi” biti oprošteni. Ili makar prepolovljeni.
Podatak da je RTV pretplatu redovno plaćalo otprilike milion građana dovoljan je da se napravi računica. Za deset godina svako od njih je za ovu obavezu izdvojio oko 60.000 dinara, za razliku od onih koji su pretplatu platili ponekad ili baš nikad. I sa pravom pitaju - sprema li država neki plan za ovaj njihov neplaniran trošak. Da li će možda taj novac prebaciti za njihove buduće mesečne obaveza za električnu energiju, da li se neko slučajno setio da ovaj milion platiša bude oslobođen plaćanja buduće TV takse na makar godinu dana? Da li ćemo i dalje biti država koja brine, čini se, samo o onima koji ne izmiruju na vreme svoje obaveze i zbog toga ne snose nikakve posledice.
Potrošač je istraživao i među velikim kompanijama kako one gledaju na ovaj problem i da li se i njima čini da smo daleko od uspostavljanja finansijske discipline. Velika preduzeća svaljuju krivicu i na medije koji jednostavno, kažu, više pažnje posvećuju dužnicima, nego što promovišu obavezu svakog građanina na čiju je adresu ispostavljen neki račun - da plaćaju obaveze.
- U regionu Šumadije i zapadne Srbije potrošači uglavnom imaju razvijenu svest o redovnom plaćanju računa. Manji broj ne izvršava svoje obaveze iz opšte poznatih razloga, teške ekonomske situacije, ali postoje i vrlo platežni potrošači koji jednostavno ne plaćaju. Mentalitet ljudi u ovim krajevima ne dozvoljava da duguju previše jer će, sigurni su, jednog dana morati da plate (ili ne?). Kada se zaračuna i kamata, naknada za sudske izvršitelje i sve druge takse neuporedivo je lakše i isplativije redovno servisirati nastale obaveze - kaže Zoran Nikolić, potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača i predsednik Udruženja u1087 ďotrošača Kragujevac. On navodi da je poznato da EPS odobrava popust od pet odsto za redovne platiše.
- Prema našim saznanjima ne postoji sličan način nagrađivanja redovnih platiša u širem regionu centralne Srbije. Generalno, neophodno je stvoriti sistem naplate koji će prosečnom potrošaču omogućiti da plati ono što je potrošio, ali i da se prekine sa praksom „kažnjavanja” redovnih platiša. Na ovaj način neposredno se poručuje da redovno izmirivanje obaveza nije u redu, čime se ugrožava i poslovanje svih javnih i javnokomunalnih preduzeća koji pružaju usluge od opšteg ekonomskog interesa - kaže on..
U NOPSu navode da je obećanje koje je Vlada Srbije dala pre nešto više od godinu dana o ukidanju televizijske pretplate dovelo do znatnog pada naplate RTV pretplate. Procenjuje se da je tek oko trećine građana plaća, što je i nivo koji važi u Šumadiji. Međutim, sama najava uvođenja posebne takse od 500 dinara već početkom 2016. godine otvara nove polemike u vezi sa pomenutom dažbinom. Nije bitna promena naziva, već suština - odrediti se prema stvaranju javnog servisa koji, nesporno, treba da postoji u našoj zemlji i da bude potpuno nezavisan od aktuelne vlasti i političkog uticaja. Jelica Antelj
Beogas: nema povlašćenih
Aleksandar Predragović, direktor distribucije u kompaniji „Beogas” kaže da je za razliku od javnih preduzeća u privatnim kompanijama poput njihove sistem naplate malo stroži. Naime, nema povlašćenih, a kao nagrada onima koji plaćaju smatra se redovna isporuka i kvalitetan gas. - Gas je roba, koji i mi kupujemo i ukoliko ne platimo dobavljaču kupcu nećemo moći da je isporučimo. I u našoj firmi je bilo borbe oko naplate potraživanja, menjali smo čak i zaposlene na tim mestima i možemo se pohvaliti da je taj procenat u prošloj godini iznosio 99,36 odsto. Tolerišemo neplaćanje do jedne granice, ali ukoliko imamo kupca koji se oglušuje o sva naša upozorenja idemo i na utuženja, pa na kraju i na prekid isporuke - kaže naš sagovornik iz „Beogasa”. On kaže da je činjenica da smo kao država godinama unazad popularisali neplaćanje računa iz više razloga, ali da će uskoro prestati takva praksa ukoliko kompanije žele napred.
SatTrakt: brinemo o korisnicima
U telekomunikacionoj kompaniji „SatTrakt” iz Bačke Topole koja pruža usluge kablovske televizije i interneta u većem delu Vojvodine imaju iskustvo da korisnici sve teže plaćaju račune. Iako je jedan od važnih razloga teška ekonomska situacija, pokazalo se, kažu, da su korisnici u manjim sredinama korektne platiše, pa i ako ostanu dužni, trude se da zaostale obaveze što pre izmire. - Naplata nam je gotovo 100 odsto i nemamo nikakve posebne metode sa kojima se služimo da bismo ostvarili naplatu na vreme. Dosledni smo, isporučujemo svoje usluge na vreme i u kvalitetu koji je ugovorom garantovan, što korisnici znaju da cene. Isključujemo one koji ne plaćaju račune, jer je to način da im se dug ne nagomilava, zbog čega mogu da se nađu u još težoj situaciji - kaže Janoš Žemberi, vlasnik „SatTrakta”.
Infostan: popusti za uredne platiše
Od početka akcije reprograma duga „Infostanu”, u prvih mesec i po dana potpisano je četiri hiljade o priznanju duga i otplati na rate u iznosu od 525 miliona dinara, saopštili su u ovom preduzeću. Trećina korisnika opredelila se za plaćanje duga u celosti prilikom čega im je otpisano 15 odsto dugovanja. Reprogram dugovanja prema „Infostanu”, kako je „Politika” već pisala, do sada je čini se najliberalniji u istoriji objedinjene naplate računa za komunalije u Beogradu. Jer, prema informacijama koje smo dobili u ovom preduzeću, mogu da ga potpišu apsolutno svi dužnici koji su zaključno sa aprilom ove godine imali najmanje šest neplaćenih računa. Na sajtu ovog preduzeća zahvaljuju urednim platišama i uz redovne popuste ih podsećaju da su u toku akcije i popusti za razne događaje, sportske aktivnosti, karte za pozorište, učlanjenje u AMSS…
EPS snabdevanje: upozorenje, pa obustava
Poboljšanje odnosa sa kupcima, a posebno sa onima koji redovno izmiruju svoje račune prioritet je u poslovanju „Elektroprivrede Srbije”. U avgustu prošle godine pomeranjem roka za redovno plaćanje utrošene električne energije za domaćinstva sa 20. na 25. u mesecu EPS je izašao u susret kupcima koji redovno plaćaju račune za struju. U ovoj godini EPS će odobriti dve milijarde dinara na ime popusta od pet odsto za plaćanje utrošene električne energije do 25. u mesecu, kažu u ovom preduzeću. Prošlogodišnji reprogram dugova, objašnjavaju, desio se u trenutku kada je došlo do razdvajanja distribucija i snabdevanja radi otvaranja tržišta i poštovanja Zakona o energetici i zato je bilo potrebno raščistiti stare dugove. „EPS snabdevanje” uredno preduzima sve zakonom predviđene mogućnosti za naplatu duga. To podrazumeva dostavljanje upozorenja pred obustavu električne energije, a u slučaju neplaćanja i posle opomene, obustavlja se isporuka električne energije. Ukoliko ni ova mera ne dovede do naplate potraživanja, pokreće se postupak naplate pravnim putem, navode u EPSu.
Telekom Srbija: plaćanje na rate
Građanima koji redovno izmiruju svoja dugovanja, a nađu se u situaciji nisu u mogućnosti da plate račun odobravamo im plaćanje na rate, kažu u „Telekomu Srbija”. Ne prave razliku između potrošača, bez obzira na to da li izmiruju svoje obaveze ili ne. Račun mora da se u1087 ďlati i ukoliko to ne učine u predviđenom roku, telefon se isključuje. Naplativost potraživanja ove kompanije je oko 99 odsto.
Komentari (0)
ostavi komentarNema komentara.