Вести
19. 07. 2012.
Новински портали против тиража
Преко интернета 77 одсто корисника у Србији прати ТВ програм, 80 одсто слуша радио, а чак 95 одсто чита вести
Новине у Србији, због развоја интернета и мобилних телефона, све се мање купују у штампаном издању. Наиме, последњих неколико година, као и у свету, бележи се пад броја продатог тиража штампаних медија, док се, с друге стране, све више повећава број посетилаца на њиховим сајтовима на интернету. Иако је читаност новинских садржаја на овај начин већа, медијске куће се суочавају са проблемом због пада продајне моћи. Према подацима Завода за статистику, прошле године је чак 63,7 одсто корисника интернета у Србији читало онлајн новине и часописе.
У истраживању објављеном у децембру 2011. „Мапирање дигиталних медија“ дошло се до података да иако је већина штампаних медија доживела пад тиража током последњих неколико година, њихова популарност је порасла баш због пораста посећености на интернету. На пример, један дневни лист у Србији је 2007. имао штампани тираж око 200.000 продатих примерака, док је 2010. пао на 150.000 или за 25 одсто мање. Међутим, у истом периоду је сајт тог листа повећао број појединачних посета са 30.000 у 2007. на 400.000 посета дневно у 2010.
„И у свету је приметан тренд пораста читања дневних новина на интернету, те често новине нуде претплату или обједињену и за штампано и за интернет издање или претплата обухвата само интернет издање, тако да корисници имају приступ дневним новинама често по симболичној месечној накнади. Код нас још није заживело плаћање дневних новина на интернету, док на пример недељници Нин или Време нуде део издања бесплатно, али је приступ целом садржају могућ само уз претплата“, објашњава за Данас Јелена Сурчулија Милојевић, стручњак за право медија и интернета и асистент на Факултету политичких наука.
Најновије истраживање „Медиасцопе Еуропе 2012“ ИАБ Еуропе о начину и учесталости употребе медија показује да је све присутнији тренд да млађа популација све традиционалне медије, од ТВ програма до вести и радија, прати путем интернета. Када је реч о употреби медија, резултати истраживања показују да преко интернета 77 одсто корисника у Србији прати ТВ програм, 80 одсто слуша радио, а чак 95 одсто чита вести на овај начин.
Сурчулија наводи да се чини да онлајн портали штампаних медија дефинитивно преузимају примат над штампаним новинама. „Верујем да ће у наредних неколико година и код нас заживети претплата на онлајн издања дневних новина.
Тренутно ми се чини да медијске куће више иду на то да вести које објављују на интернету буду ексклузивне и прве у односу на конкуренцију, а често за посећене вести одлучују да део вести објаве на интернету, а да цео текст буде доступан само у штампаном издању“, истиче наша саговорница.
Према њеним речима, за сада се штампани медији на интернету још ослањају на оглашавање као примарни извор финансирања, пре него на претплату. Она додаје да је могуће да су медији свесни да је у Србији још ниска стопа плаћања путем интернета, али да је „реално да ће и код нас онлајн банкарство и е-трговина постати део свакодневног живота већине грађана у наредних неколико година“.
Самим тим, како каже, и штампани медији ће онда почети да продају своја онлајн издања на интернету.
Европа: Сваки шести лист бележи раст
Истраживањем националних тиража дневних листова које је спровела међународна федерација АБЦ (ИФАБЦ), а којим су обухваћени трендови од 2008. закључно са првим кварталом у 2011, добијени су подаци да од 373 одитованих дневних издања у Јужној Америци, Азији и Европи свега њих 111 бележе раст продатог тиража.
Када је у питању Европа, истраживањем је обухваћено 18 земаља и 229 дневних издања од којих 38 бележи раст продатог тиража. Од седам анализираних дневних листова у Србији, свега један таблоид бележи раст продаје, док се другима из године у годину смањује продати тираж.
Коментари (0)
Остави коментарНема коментара.