Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Бачка шема: Ко то тамо снима?
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

12. 05. 2022.

Аутор: Бранко М. Жујовић Извор: Suboticke.rs

Бачка шема: Ко то тамо снима?

Како се новооснованој приватној продукцији, са двоје запослених, једним хонорарцем, четири камере и мобилним студиом, лане исплатило да ангажује „подизвођаче“ за снимање видео-прилога у оквиру сопствених пројеката и да целокупан новац, добијен на медијским конкурсима, препусти „подизвођачима“? Како се догодило да Удружење грађана „Ја волим Сомбор“, као „подизвођач“, од фирме „Видео креатива тим“ у Новом Саду наплати услугу израде шпица, џинглова и форшпана, а да, потом, исту услугу, у оквиру сопственог пројекта у Апатину, уступи и плати фирми „Импрес“ из Бачке Тополе?

Када је у време расписивања прошлогодишњих медијских конкурса основао своју фирму, млади сниматељ из Црвенке, Милан Швељо, дугачким називом фирме јасно је дефинисао њену делатност. Дослован назив његове фирме гласи: “Милан Швељо ПР производња кинематографских дела аудио визуелних производа и телевизијског програма Видео креатива тим Сомбор”.

Назив фирме директно указује на то да се њен власник, који је и сам сниматељ, у основи бави снимањем видео садржаја.

Сниматељ и „подизвођачи“

Томе у прилог говоре подаци које је Швељо навео у пројекту “Сачувај себе и друге”, за који је лане из суботичке градске касе добио 2.500.000 динара.

Швељо је у поменутој пројектној документацији истакао да поседује комплетно опремљен теренски студио са 4 камере и да располаже редакцијом сачињеном од 2 стално запослена члана и 1 хонорарно ангажованим сарадником.

Имајући све ово у виду, разумно би било претпоставити да је, у циљу рационалног пословања, Швељова фирма сама снимала прилоге за своје пројекте, за које је на медијским конкурсима у Суботици, Сомбору, Новом Саду, Апатину и на нивоу АП Војводине лане добила око 55.000 евра.

Али, не лези враже. То се, упркос здраворазумским очекивањима, ипак, није догодило. Швељо је, из неког разлога, трошкове услужног снимања плаћао „подизвођачима“ уз њихову подразумевајућу зараду, а снимао тек понекад за друге.

Пословање Швељове фирме добар је показатељ онога што се на конкурсима у Бачкој лане заиста дешавало.

Овдашња јавности, тематски окупирана приземним страстима дневне политике, парапорнографском естрадом и крвавим светским темама, пречесто из вида испушта дешавања у најближој орбити властитог јавног џепа, односно буџета.

Сачувај и друге од себе

У оквиру свог поменутог суботичког пројекта, Швељо је комплетне трошкове снимања 20 кратких видео прилога, у износу од 400.000 динара, платио фирми “Медиа 025” Мирјане Ђерић из Колута.

Уколико је неко помислио да разлог томе лежи у географској удаљености, вреди поменути да је Колут од Суботице удаљен 79, а Црвенка, где је Швељова фирма основана, 58 километара.

Посреди су раздаљине занемарљиве разлике, чак и ако се у обзир узме раздаљина од Суботице до Новог Сада, где је Швељова фирма једно време лане имала седиште или Сомбора, где седиште има данас.

Због чега се онда Швељу исплатило да, уместо његове продукције, прилоге из његовог пројекта снима фирма Мирјане Ђерић која је, потом, угашена 29. октобра прошле године?

Било како било, извесно је да фирма Милана Швеља, премда у основи видео продукција и са посебно наглашеним капацитетима за снимање, није снимала сопствене прилоге у оквиру властитог медијског пројекта у Суботици, већ је услугу снимања платила фирми Мирјане Ђерић.

Вања Ђекић плаћа Швељу

Слично је било и са Швељовим пројектима у Новом Саду.

Скоро сав новац, добијен на прошлогодишњем конкурсу у том граду, о чему смо већ писали, Швељо је уплатио фирми Огњане Старовић, чланици Надзорног одбора Јавног предузећа “Емисиона техника и везе”.

Мањи део новца са новосадског конкурса, односно 100.000 динара, Швељо је уплатио Удружењу грађана “Ја волим Сомбор” за обезбеђење музике и тонских ефеката (50.000) и израду шпица, џинглова и форшпана (50.000).

Занимљиво је, притом, да је истоветну услугу (израда шпице, џинглова и форшпана) Удружење грађана „Ја волим Сомбор“, али у оквиру властитог пројекта у Апатину, платило другој фирми, „Импресу“ из Бачке Тополе, чији је власник Милош Лончар, иначе власник Радио Југовића из Каћа.

Како се догодило да поменуто удружење Вање Ђекић израђује шпицу за прилоге „Видео креатива тима“ Милана Швеља у Новом Саду, а да исту услугу, у оквиру сопственог пројекта у Апатину, уступа и плаћа „Импресу“ из Бачке Тополе?

Ни у Новом Саду Швељов “Видео креатива тим” није сам снимао властите медијске прилоге. За снимање 5 кратких медијских прилога, Швељо је Огњани Старовић платио 180.000 динара (половину укупно процењене суме у износу од 360.000 динара).

За трошкове снимања истог броја прилога, али на конкурсу код АП Војводина (пројекат “Упознај културу – упознај себе”), Швељо је фирми Огњане Старовић платио 75.000 (од укупно процењених трошкова снимања у износу од 150.000).

Швељо снимао за Вању Ђекић

Са друге стране, Удружење грађана “Ја волим Сомбор” Вање Ђекић, у оквиру свог прошлогодишњег сомборског пројекта, платило је 400.000 динара Швељовом “Видео креатива тиму” за снимање видео материјала и још толико, за исту услугу фирми, “Медиа 025” из Колута. Укупно, 800.000 динара.

У оквиру истог пројекта, Удружење “Ја волим Сомбор” фирми “Zoom media SN” Селме Николић из Оџака, о којој смо такође писали, платило је 300.000 динара за изнајмљивање дрона и још 300.000 фирми “Медиа 025” за монтажу видео прилога.

“Импрес” снимао опремом која је наслеђена

У оквиру свог апатинског пројекта (“Зелени опоравак”), Удружење грађана “Ја волим Сомбор” трошкове снимања платило је 120.000 динара фирми “Импрес” из Бачке Тополе, као и значајан део осталих трошкова (обезбеђивање музике 160.000, “припрема потписа” 60.000 и поменуте трошкове израде шпица у износу од 100.000 динара).

„Импрес“ из Бачке Тополе није нови, ни мали конкурсни играч. Судећи према подацима објављеним на сајту Центра за одрживе заједнице, предузеће “Импрес” је од 2015, закључно са прошлом годином, на медијским конкурсима добило 179.812 евра.

Овој суми треба придодати 400.000 динара које је Град Суботица уплатио „Импресу“, на основу решења од 9. септембра прошле године које је потписао градоначелник Стеван Бакић.

Законски заступник “Импреса” је Милош Лончар, директор и уредник Радио Југовића. Радио Југовић је, према подацима Центра за одрживе заједнице, у поменутом периоду на медијским конкурсима добио 312.667 евра.

Лончар је за Subotičke.rs изјавио да је његово предузеће од Радио-телевизије “Тренд” из Бачке Тополе, коју је купио пре неколико година, поред осталог, наследило опрему за видео снимање, што је био случај и са пројектом Удружења грађана „Ја волим Сомбор“. Отуда Радио ММ, чији је оснивач „Импрес“, међу кућама које се баве видео продукцијом.

– Услужно радимо снимање. Одустали смо од телевизије, посветили смо се радијском програм. Имамо двоје ангажованих људи који по потреби снимају видео садржаје – рекао нам је Лончар.

Владан Стефановић који је вишеструко повезан са Вањом Ђекић, њеним организацијом „Ја волим Сомбор“ и другим поменутим фирмама, као ни Милан Швељо, до сада, упркос обећањима, нису одговорили ни на једно наше питање.

За разлику од њих Вања Ђекић се одазвала нашем позиву да говори за Subotičke.rs. Тај разговор, који се одвија посредством имејлова, управо се приводи крају и требало би да буде објављен до краја ове недеље. 

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси