Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Како Ер Србији није експлодирао мотор на авиону приликом полетања из Тивта и због чега није лепо а ни корисно као путник претити изласком у медије
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

18. 08. 2022.

Аутор: Петар Војиновић Извор: Танго сикс

Како Ер Србији није експлодирао мотор на авиону приликом полетања из Тивта и због чега није лепо а ни корисно као путник претити изласком у медије

Када серија текстова узнемири јавност више него „да се најежиш драма“ техничког отказа од које се изнедрило само једно рутинско ванредно слетање без жртава или друге материјалне штете, интересантно је поставити ствари у контекст.

Не због авио-компаније и њене репутације (волећете је или мрзети ван једног појединачног случаја) већ због илустрације колико су домаћи класични медији (чак и они који нису део државне пропаганде) непрофесионални, неедуковани и колико због (ироније ли) и онако нефункционалног пословног модела злоупотрављају стрес, у овом случају, путника.

Овај текст биће и прилика да Танго Сикс (Tango Six), као и обично, предочи шта се и како заиста догодило.

Дешавање и нетачне медијске интерпретације

Ербас А319 авио-компаније Ер Србија обављајући четврти лет тог дана, на линији Тиват – Београд, као ЈУ201, након полетања је, како Танго Сикс сазнаје, на једном мотору доживео прекид рада праћен потпуним гашењем. Посада је од контроле летења затражила повратак на тиватски аеродром, што се, након неколико „кругова“ због утврђивања квара и даљих потеза посаде и догодило. Авион је безбедно слетео без било какве драме или друге штете.

Кривицу за узнемирење јавности и прилично непрофесионално извештавање сноси свакако портал Нова.рс који је након догађаја објавио шест текстова о овом догађају у распону од пар сати.

Портал је на основу субјективних импресија путника, без провере других информација, укључивања дела мозга који се бави елементарном логиком и свакако без најједноставнијег Гугловања, написао неколико сегмената догађаја који нису тачни, нису се догодили и који су на крају приказали изузетно непријатну ситуацију путем видео снимка која заправо илуструје на колико погрешан начин људи схватају улогу медија.

Нова је емитовала снимак самог тренутка квара мотора, и пренела сведочење особе које по садржају и логици спада у нешто што ни један медиј који има уредника не би објавио. Тако смо добили путницу која је видела да авион испушта гориво у море што овај тип авиона никако не може да ради, тврдњу да је „све урађено по стандардној процедури и да је то путнике додатно уплашило“, да је поменута госпођа видела да нешто „варничи“ и да је из летелице „куљао“ дим. Скоро све из наведеног сведочења које се једино понављало кроз више текстова се није догодило или се није догодило на начин на који је описано. Новинар је имао толико храбрости и да тумачи податке сајта Флајт Радар о путањи и кружењу авиона констатацијом да је „покварени авион кружио“ и да је то „да се најежиш“.

Шта се заиста догодило?

Летелица је, како Танго Сиx сазнаје, доживела такозвани „engine stall“ након којег је дошло до гашења мотора. „Engine stall“ као узрок инцидента је феномен који се неретко дешава путничким авионима, односно њиховим моторима, у великој већини случајева не проузрокује фаталне исходе и, ако се то уопште може дефинисати на тај начин, спада у чешће отказе технике. „Engine stall“ је термин који обухвата више узрока и више исхода али генерално настаје када дође до већег поремећаја тока ваздуха који улази у млазни мотор у делу лопатица компресора. Поремећај тока ваздуха потом условљава аеродинамичке ефекте који „столирају“ лопатице компресора (попут слома узгона на крилу), што доводи до повећања притиска унутар мотора што се манифестује наглим и звучним праском односно ослобађањем те енергије или кроз усисни или издувни део мотора. Феномен се манифестује пламеном и са земље може изгледати да је у питању пожар мотора што често није случај. Мотор потом губи снагу, некад је поврати, односно ток ваздуха се поново успостави, док некад долази до додатног механичког квара што условљава гашење мотора. Гашење мотора као епилог се и догодило Ер Србијином лету ЈУ201.

Мотор свакако није експлодирао иако се, како се то чује на снимку који је објавила Нова, чуо гласни прасак.

Процедура за наставак лета након губитка снаге или гашења једног мотора је недраматична. Авион може без проблема летети и са једним мотором до адекватне алтернације или ради повратка на аеродром полетања што се овде догодило. Будући да ускотрупни авиони немају системе за избацивање горива, некада се за те потребе ради кружење у ваздуху пре слетања зато што је слетање са пуном тежином горива (након полетања) ризичније. Свакако је и то могуће уколико је ситуација хитнија, једноставно се пази на брзину понирања а свакако, у овом случају, тежина горива није била велика због кратке дестинације до Београда. Због тога и није било предугог кружења изнад мора које је опет доказало да авион није био „покварен“. Вероватно је, у овом случају, кружење било само због потребе да се установи природа квара а не због потребе да се сагори што више горива. Једноставно, један мотор му је отказао, други који је радио га је рутински довео до безбедног слетања – баш као што је пројектовано.

Како Танго Сикс сазнаје, мотор ће на авиону бити замењен, нови ће бити послат копненим путем у Тиват данас а замена мотора се планира сутра што у хангару обично траје три дана (у Тивту нема хангара).

Злоупотреба медија

Нова.рс је у серији текстова о догађају објавила и снимак једног од путника на којем се види представник Ер Србије који покушава да разговара са разумљиво узнемиреним путницима лета ЈУ201. Представник ту покушава да објасни тренутне околности, путници очекивано немају разумевања за то што чују али потом се дешава илустрација штетног утицаја непрофесионалних медија. На питање представника Ер Србије због чега га путник снима, путник одговара са: „Зато што морате да идете у медије“. Претња слањем „у медије“ очекивано фрустрира представника компаније која је заправо (а то се није видело на снимку нити је Нова о томе известила) решавала проблем путника.

Иза сцене се дешавало рутинско збрињавање путника које је, како то у реалном животу и операцијама авио-компанија бива, било, у најмању руку, компликовано. Како Танго Сикс сазнаје, први следећи слободан авион компаније који би дошао по путнике била је опција чартер лета који је након слетања у Београд могао доћи по путнике у Црну Гору најраније у 21 час. Аеродром Тиват, у ово доба године, ради до 20:20 часова. Следећа логична алтернатива била је да исти тај авион по путнике слети у Подгорицу. Међутим, због протеста који су блокирали подгорички аеродром, та опција је отпала. Трећа алтернатива било је слетање авиона у Дубровник али због чињенице да одређен број путника није имао пасоше и та опција је одбачена. Компанија је на крају послала аутобусе којим се део путника превезао у Београд. Сви путници на лету добили су ваучер за један бесплатан лет. Упркос авиону мање и најоптерећенијем месецу у години за операције Ер Србија дан после инцидента није отказала ни један лет и није имала већа кашњења.

Све наведено се свакако није догодило због писања Нове и догодило се упркос утиску који је створен емитовањем видео снимка ограниченог трајања који ни на који начин не илуструје оно шта се заиста догађало. Баш као што путници Виз ера нису добили авион ту ноћ или чак следећи дан јер су „слали у медије“, баш као што ономад ни лекари нису ништа урадили Луфтханзи „изласком у српске медије“. У реалном животу намерног појачавања драматургије само и једино због кликова свака авио-компанија на планети урадиће све што оперативно може да се „заробљеним путницима“ крајња дестинација што пре догоди. Не обавезно због тога што им је стало до путника већ зато што ће их све друго много више коштати.

Коментари (2)

Остави коментар
пет

19.08.

2022.

anonymous [нерегистровани] у 19:09

Не разумем

Поред једностраног и повољног текста по ко зна чију компанију "Ер Србија" и ко зна чијих авиона (јавна је тајна да је чак и лизинг тих летећих направа из треће руке?! - цитираћу једног уваженог политичара: "Не могу да тврдим али могу да сумњам" завршен цитат), са потпуно угашеном "Јат техником" и опет одржавањем авиона ко зна где, путници су заиста добро прошли. Баш ме брига и за Луфтханзу, Виз ер и остале. Једино заиста не разумем реч: "неедукован"? Да ли је то необразован? Неупућен? Слабо научен? "Education"? Енглеска реч. Нема је у нашем, српском, језику...

Одговори
пет

19.08.

2022.

Kolega [нерегистровани] у 16:12

Tabloidi

Dobra analiza problema, ali...

T6 je SPECIJALIZOVANI vazduhoplovni portal.
Komentar dolazi posle dva dana od događaja kad su sve informacije o događaju dostupne.

Ne možete očekivati da prosečan dežurni novinar tabloida "za drugu stranu", kao što je www.nova.rs zna sve ovo o čemu piše T6, a pri tome ima NULA vremena da što pre objavi vest, i da posle toga nastavi da je nekako "održava", jer Nova juri "klikove" i zabole ih za ispravnost prenete informacije, u šta sam se više puta lično uverio.

I to je tako...nema dalje.

Одговори

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси