Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Медији мењају представу јавности о политичарима
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

11. 02. 2013.

Аутор: Ивана Анојчић Извор: Политика

Медији мењају представу јавности о политичарима

Ивица Дачић је начет. Најкраће речено то је закључак људи који се баве популарношћу политичара у јавном мњењу, који је уследио после медијске обраде две афере у које се уплео премијер Ивица Дачић: веза с кланом шверцера кокаина и појављивање у некој врсти „скривене камере”.

 

Срђан Богосављевић, из „Ипсос Стратешког маркетинга”, каже да је за промену рејтинга најзначајнија медијска презентација.

„Моје искуство говори да је велика медијска презентација најзначајнија чак и ако је напад неаргументован. Рејтинг политичара ће ићи доле и због свађа унутар истог корпуса. После сукоба Божидара Ђелића и Млађана Динкића на телевизији обојици је драматично пао рејтинг. Неспоразуми између Бориса Тадића и Драгана Ђиласа такође су обојици оборили рејтинг. Ако се посвађају политичари из супротстављених опција рејтинг им не пада.”

Богосављевић каже да Александар Вучић има фантастичан раст рејтинга, да га је и Ивица Дачић имао, али да је његов рејтинг кренуо да пада, иако нема доказа да је нешто згрешио у афери „Шарић”.

„Има људи који тврде да рејтинг може да падне само људима који раде.”

Богосављевић каже да је Војислав Коштуница имао највећу популарност која је дуго трајала.

„Приближавали су му се Тадић и Вучић, али га нису достигли. То је било и другачије, оптимистичко време. Када је Коштуница пао, пао је доста, али није нестао. Војислав Шешељ је био популаран, али више није, он је нестао.”

Богосављевић објашњава и да код једног броја политичара има пораста или пада рејтинга, али да се то догађа у периоду од два месеца, што је медијски утицај.

„За разлику од политичара, институције могу имати нагли раст или пад рејтинга. Цркви је нагло скочио рејтинг када је преминуо патријарх Павле, а после два месеца због скандала у Грачаници је рејтинг нагло пао. Однос према ЕУ генеришу догађаји. На то да ли грађани воле ЕУ или не утицаће, на пример, да ли је пуштен Готовина. Политичари се углавном одржавају на истом нивоу, али догађа се и нагли скок, као код Вучића, или спори пад код Тадића. Може се рећи да догађаји доводе до наглог пада или пораста рејтинга.”

Ђорђе Вуковић, из Цесида, каже да рејтинг одређују неке детерминанте везане за оно што је партијска идентификација. „Лидери великих странака имају подршку оних који гласају за ту странку и углавном имају уједначен рејтинг. Лидери чије странке заузимају полове, као што су Војислав Коштуница или Чедомир Јовановић, имају и негативан став испитаника Ако странка није на половима, онда ће став према вођи бити неутралан. У једном тренутку се Вучић посвађао с Ђиласом, али Вучић није пао испод броја својих гласача.”

Вуковић објашњава да популарност политичара не значи да ће бирачи гласати за њега.

„Расим Љајић је популаран, али не гласају сви за њега и није капитализовао свој рејтинг, нити се појавио на председничким изборима. Љајић је председник странке, али ако неки члан странке има висок рејтинг, као што га је имао Будимир Кошутић, може му се догодити да буде склоњен с јавне сцене.

Њега је Слободан Милошевић послао у амбасаду. Вучић се такође допада људима и сада га подржавају и неки и из ДС-а, али не значи да ће гласати за њега.

Дачићу су бирачи СНС-а и ДС-а давали добре оцене што не значи да ће гласати за њега. У времену без тензија је сигурно да ће ваши бирачи гласати за вас, а у времену тензија ни то није сигурно.”

„Свакодневно писање таблоида о Ђиласу тешко да ће одвратити његове бираче да гласају за њега. Међутим, верујем да, иако једног тренутка то писање постиже ефекат и покреће се негативни рејтинг, после одређеног времена то има контраефекат”, објашњава Вуковић. Он каже да су Милошевић и Коштуница били најдуже популарни.

„Рејтинзи се брзо мењају, према околностима. Ако лидере странака људи позитивно оцењују њима скаче рејтинг, а ако не ниво подршке им пада на страначки рејтинг.”

Владимир Пејић, директор Фактора плус, каже да јавно мњење у Србији врло ретко кажњава политичаре.

„Политичари имају седам живота, такво је наше јавно мњење. Не знам да ли су људи на такво понашање политичара навикли, или је нешто друго у питању, али чини се да је доста пресудна инерција. Тешко је прогнозирати докле ће политичари ићи и тешко је донети политичку стратегију, јер се све ради од данас до сутра. Догађају се ређају као на траци.”

„Рејтинге мењају спектакуларни потези. Људи воле победнике и Тадић је пао када је отишао с власти. Наши људи воле озбиљне политичаре као што су Коштуница, Милошевић, Николић. Ђинђић није био толико популаран. Вучић је сада озбиљан и популаран. Нико сада не може предвидети како ће се најновији догађаји одразити на Дачића јер је важна и општа клима, а не само то да ли је с неким причао. Зато када радимо истраживања често се изненадимо и у недоумици смо да ли да то објавимо”, каже Пејић.

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси