Naslovna  |  Aktuelno  |  Sindikalne teme  |  Porodica Šemić: Uložili smo trud i vreme i uspeli smo da stvorimo održivi portal
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Sindikalne teme

18. 01. 2023.

Autor: A. Ničić Izvor: UNS

Porodica Šemić: Uložili smo trud i vreme i uspeli smo da stvorimo održivi portal

Bračni par Gabriela i Željko Šemić je 2016. godine osnovao lokalni onlajn medij Zr Klik, na kome svakodnevno objavljuju aktuelne informacije iz grada u kojem žive – Zrenjanina. Danas je ovaj „porodični portal“ finansijski samoodrživ, a njegove stranice na društvenim mrežama prati više desetina hiljada ljudi.

Gabriela i Željko Šemić (foto: privatna arhiva) Gabriela i Željko Šemić (foto: privatna arhiva)

Na ZR Kliku Šemići objavljuju isključivo vesti iz politike, sporta i kulture, a u izveštavanju im pomažu i deca.

O tome kako izgleda početak rada nekog portala, finansijskoj održivosti, modelima poslovanja i načinu funkcionisanja ZR Klika razgovarali smo sa glavnim i odgovornim urednikom i vlasnikom ZRKlika Željkom Šemićem.

Od ideje da pokrenete vlastiti medij prošlo je šest godina. Koliko ste zadovoljni onim što ste dosad postigli u odnosu na uložen trud, novac i vreme?

Željko Šemić: Uložili smo veliki trud i vreme da postavimo portal ZR Klik na medijsko nebo Zrenjanina i Srednjobanatskog okruga. Bilo je teško jer smo bili četvrti portal u našem gradu, ali konkurencija je uticala pozitivno na nas i terala nas da budemo u samom vrhu. Zahvaljujući organizovanosti i brzini, koja je inače jako bitna u onlajn novinarstvu, uspeli smo da ostavrimo cilj i u tom smislu smo zadovoljni, ali borba je neprestana.

 

Željko Šemić sa novinarom Željko Šemić sa novinarom "Sportskog žurnala" Budimirom Cvijetićem (foto: privatna arhiva)

Kako izgleda radni dan u Zr kliku s obzirom na to da na portalu praktično radi cela porodica?

Željko Šemić: Dobra stvar u porodičnom poslu je činjenica da se svi odlično poznajemo i znamo koliko možemo da pružimo. Svako veče okvirno se dogovaramo na koje terene sutra izlazimo i koje tekstove objavljujemo. Posao lokalnog novinara je nepredvidiv i nikada se ne zna kako dan može da se završi, što je ujedno i lepota ovog posla.

Kako ste sticali znanje o preduzetništvu na internetu?

Željko Šemić: Znanje se crpi iz dugogodišnjeg iskustva u privatnim vodama, kao i u stalnom edukovanju uz pomoć stručne literature i razmene iskustava sa starijim kolegama.

Od kada je Vaš portal finansijski održiv?

Željko Šemić: Kao i kod svakog privatnog posla i firme, trebalo je tri do pet godina da bi portal postao samoodrživ i finansijski stabilan.

Koji je dominantan model poslovanja Zr Klika?

Željko Šemić: Glavni izvor finansiranja je oglašavnje, koje čini 70% prihoda, i sufinansiranje medijskih projekata na teritoriji opštine Zrenjanin, Sečanj i Nova  Crnja.

Objavljujete i informacije kojima se kritikuje vlast, a zavisite i od budžetskog novca. Kako to uspevate?

Željko Šemić: Ako je kritika usmerena isključivo zarad poboljšanja uslova života u gradu ili lokalne zajednice uopšte  onda to i nije kritika već ukazivanje na postojeće i možda buduće probleme.

Da bi mogli da kritikujete vlast ili opoziciju, morate da imate kredibilitet u društvu i mestu gde poslujete, a sam kredibilitet je nešto što se stiče mukotrpnim i isključivo poštenim radom, što je u današnja vremena za većinu nezamislivo. Dosta je kompleksno pitanje, ali ovo je ukratko objašnjenje odnosa jednog lokalnog portala i vlasti.

Koliko često objavljujete tekstove koje spadaju u domen nejtiv oglašavanja?

Željko Šemić: Gledamo da takve tekstove raspodelimo na nedeljnom nivou kako bi čitaocima uvek u prvom planu bila informativa. Naravno, svaka  firma ili kompanija koju promovišemo ima svoju ciljnu grupu, tako da na osnovu toga određujemo kojim danima i u koje vreme postavljamo objave. Dosta objava se odnosi na oglase za posao u kojima smo prepoznatljivi u ovom delu Banata.

Na koji način ste sklapali saradnju sa firmama koje će se oglašavati kod vas?

Željko Šemić: Saradnja sa firmama tekla je postepeno, uz sam rast posećenosti našeg portala, kao i uz porast pratilaca i objava na  društvenim mrežama (Fejsbuk i Instagram). Većinu naših klijenata privukli smo jer smo posvećeni poslu i pored PR tekstova radimo i fotografije i video priloge. Takođe posedujemo firmu za pružanje usluga hostinga, kao i za  izradu sajtova i aplikacija, tako da  svakom našem klijentu pružamo usluge za uspešan biznis, promociju na društvenim mrežama i stvaranje brenda. 

Zbog čega Vam PR tekstovi nisu svuda jasno obeleženi i odvojeni od ostatka sadržaja?

Željko Šemić: Smatramo da neke delatnosti, recimo kao na primer akcije u lancu prehrambenih  prodavnica Gomex, treba da su što čitanije, kako zbog portala tako i zbog kompanije sa kojom sarađujemo. Činjenica je da ako se neki tekst stavi u "Promo" rubriku uvek manje privlači pažnju čitalaca, jer oni uglavnom žele isključivo informacije o dešavanjima u lokalu, isključenju struje, stranačkim saopštenjima, sportu… Zato gledamo da poneke PR tekstove ubacimo u istu rubriku i tako dobijamo veći efekat (čitanost, bolju analitiku i povratnu informaciju o onome što plasiramo - kroz komentare, lajkove itd)

Čime ste se rukovodili u povećanju broja pratilaca na društvenim mrežama?

Željko Šemić: U samom početku smo radili kampanje za povećanje pratilaca, a kasnije su sami počeli da nas prate jer smo veoma ažurni i brzi, a čitaoci to veoma cene i vole. 

I na Instagramu i na portalu Zr klik dominiraju fotografije koje ste vi načinili u odnosu na one koje su preuzete. U kojoj meri na originalnost i vizuelnom opremanju teksta može doprineti tome da bude atraktivniji i čitaniji?

Željko Šemić: Fotografija i video prikaz su najvažniji segment u današnjem onlajn novinarstvu i u tom smislu smo se edukovali i kroz praksu naučili mnogo stvari. Čitaoci više vole da vide originalnu fotografiju sa lica mesta nego sa nekog stock-a, i to, naravno, mnogo utiče na čitanost. Pored dobrog naslova, fotografija igra veliku ulogu u današnjim medijima. 

Sa kim ste sarađivali u izradi aplikacije Zr Klik?

Željko Šemić: U okviru ZR Klika posluje i firma za izradu sajtova i aplikacija, tako da smo uz pomoć programera izradili sopstvenu aplikaciju.

Koliko su vam u izradi sajta pomagali veb dizajneri i programeri?

Željko Šemić: Vizuelni identitet, kao i ime portala i logo smo takođe osmislili zajedno sa tom firmom i pretvorili ga u današnji brend ZR Klik.

 

Snimak ekrana sajta ZR Klik Snimak ekrana sajta ZR Klik

Ko su bili vaši uzori za poslovanje kada ste se upustili u priču sa Zr Klikom?

Željko Šemić: Uzore nismo imali, ali smo gledali da uzmemo najbolje primere iz našeg posla i pokušamo da to sprovedemo u delo. Mnogo starijih kolega i urednika velikih portala, fotografa, snimatelja,  smo pažljivo saslušali i pokušali da sve savete primenimo na našem portalu i u poslovanju.

Kakvu vam podršku kao porodici koja je osnivač medija pružaju novinarska udruženja?

Željko Šemić: Kada nam je bilo najpotrebnije imali smo punu podršku UNS-a i veoma smo zahvalni na tome. Takođe uvek smo podržavali i sve naše kolege kada je bilo potrebno i mislim da nam se zato tako i vraća.

Deca nam pomažu kada je to potrebno, sin Zoran je apsolvent Pravnog fakulteta i sportista tako da nam dosta pomaže u toj oblasti novinarstva.

Gabriela i Željko Šemić sa sinom Zoranom (foto: privatna arhiva) Gabriela i Željko Šemić sa sinom Zoranom (foto: privatna arhiva)

Ćerka Milica student je Vojnomedicinske akademije i ona nam daje sugestije vezane za društvene mreže i često fotografiše događaje, naravno koliko joj obaveze na fakultetu dozvoljavaju. Najveći uspeh portala ZRklik je što je uspeo da obezbedi školovanje za našu decu i pruži objektivnu medijsku sliku iz našeg grada i ovog dela Banata.

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi