Vesti
03. 07. 2012.
Veća sloboda govora
Prve tri godine posle demokratskih promena naglo porasla ocena o stanju u srpskim medijima, posle toga sledila stagnacija, a od 2006. trend je opadajući, pokazali rezultati istraživanja američke NVO
Mediji u Srbiji su pod velikim uticajem političara, a sloboda govora je neznatno poboljšana u odnosu na period neposredno nakon demokratskih promena, ukazano je u juče predstavljenom izveštaju američke nevladine organizacije
„Irex promedija“. Na okruglom stolu „Rezultati Indeksa održivosti medija za Srbiju 2012.“ u beogradskom Medija centru, Goran Cetinić iz „Irex promedije“ rekao je da podaci govore da je sloboda govora u srpskim medijima marginalno poboljšana u odnosu na 2001. godinu, ali je kazao da je i danas prevelika politizacija medija.
Cetinić je podsetio da se indeks održivosti medija za Srbiju radi već 11 godina i da se u obzir uzimaju pokazatelji poput slobode govora, transparentnosti izvora, ekonomske samodovoljnosti i medijskog profesionalizma. Kako je naveo, najnoviji izveštaj o stanju u srpskim medijima koji je posvećen 2011. godini pokazuje da se situacija posebno pogoršava od 2006. godine, kao i da se zbog toga može reći da su srpski mediji danas u istom položaju kao i neposredno nakon demokratskih promena 2001. godine.
„Prva faza posle demokratskih promena je nagli rast ocene (o stanju u srpskim medijima) u prve tri godine, posle toga sledi stagnacija, a od 2006. opadajući trend“, rekao je on i dodao da se ti podaci poklapaju i sa ubistvom srpskog premijera Zorana Đinđića.
Istraživač Dragan Kremer je rekao da u Srbiji uprkos postojanju velikog broja medija postoje važne društvene teme o kojima se uopšte ne piše, a i ako se to čini onda se to radi na senzacionalistički način. „Postoje teme koje se uopšte
ne pojavljuju u medijima, a značajne su za građane Srbije ili se o njima piše senzacionalistički“, rekao je on i dodao da uprkos postojanju velikog broja kanala informisanja postoji mali broj različitih mišljenja. Pojedine teme se, kako je naveo, uvek posmatraju iz samo jednog ugla ili mediji jednostavno prenose stavove vlasti i njihovih službi za informisanje.
U izveštaju „Indeks održivosti medija za Srbiju 2012.“ ukazano je, između ostalog, da novinska agencija Tanjug, koja se finansira iz državnog budžeta, nudi servise vesti po „damping cenama“, koristeći činjenicu da ima obezbeđeno finansiranje, čime ugrožava privatne novinske agencije, Betu i Fonet, orijentisane isključivo na tržišno poslovanje.
Dragan Janjić iz Nezavisnog udruženja novinara Srbije rekao je na okruglom stolu u Medija centru da se novac iz državnog budžeta za medije ne koristi za poboljšanje informisanosti građana već da koristi političarima za njihov uticaj na medije.
„Imamo sistem u kome je tržište deformisano i nema zdrave konkurencije“, rekao je Janjić govoreći o stanju u medijskom sektoru u Srbiji. On je dodao da od nove vlasti očekuje punu primenu Medijske strategije radi rešenja tih problema i stvaranja ravnopravnih tržišnih uslova.
Komentari (0)
ostavi komentarNema komentara.