Конкурс за годишње награде УНС-а
Конкурс за годишње награде УНС-а
Naslovna  |  Aktuelno  |  Prepiska Politike i Kurira (2015)  |  Tabloidi, iznude i politika
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Prepiska Politike i Kurira (2015)

09. 11. 2015.

Izvor: Politika

Tabloidi, iznude i politika

Jučerašnje obraćanje vlasnika „Farmakoma” Miroslava Bogićevića na TV Pink otkrilo je niz novih detalja koji se odnose na ponašanje bivših državnih funkcionera, ali i na način na koji funkcionišu tabloidi u Srbiji. Šta smo, u stvari, saznali juče od Bogićevića? Za početak, ispostavilo se da je u Srbiji moguće zaraditi ogroman novac, samo pod uslovom da ste vlasnik tabloida koji trguje svojim uticajem.

Zapravo, ako je verovati tvrdnjama Bogićevića, Aleksandar Rodić, vlasnik „Kurira”, zaradio je milion evra na dnevnom listu „Politika”, a da je sumnjivo i samo njegovo ulaganje. Rodić je prosto preprodao neki ugovor koji je imao s nemačkim VAC-om i za to uzeo novac, a potraživao je još pet miliona evra od Bogićevića.

Time su se ispostavile kao tačne ocene onih koji su tvrdili da tabloid „Kurir” nije tako finansijski uspešan zahvaljujući tiražu i prihodu od reklama, već prevashodno zahvaljujući ucenjivačkim kapacitetima. Jer, kako drugačije opisati situaciju u kojoj se biznismen, uz znanje državnog vrha, natera da otkupi ugovor od preprodavca.

Iz Bogićevićevog jučerašnjeg obraćanja prvi put smo dobili i potvrdu ranijih nagađanja da je „Kurir” još 2011. hteo da kupi „Politiku”. Tačnije, ispostavilo se da je „Kurir” bio u igri i pre nego što je Bogićevićev „Farmakom” preko ruske kompanije „Ist medija grup” kupio 50 odsto „Politike novine i magazini” (PNM), kompanije koja izdaje dnevni list „Politika”.

Zapravo, o prodaji 50 odsto učešća u PNM vrlo se malo znalo, a svaki pokušaj objašnjavanja unosio je dodatnu zabunu u celu priču. Prodaja je delovala toliko komplikovano da je premijer Aleksandar Vučić jednom prilikom rekao da „ni Sveti Petar to ne bi mogao da razmrsi”. A sada, posle izjave Bogićevića, sve deluje dosta jednostavnije.

Za početak, ispostavilo se da je bio u pravu bivši poslanik Liberalno-demokratske partije (LDP) Zoran Ostojić kada je krajem 2011. saopštio da preduzeće „Kurir info” namerava da otkupi udeo nemačke kompanije VAC u dnevnim listovima „Politika”, „Večernje novosti” i „Dnevnik”.

Ostojić je saopštio da iza čitave transakcije stoje ljudi iz tadašnjeg državnog vrha i da će kupovina akcija VAC-a od strane „Kurira” dovesti do potpune medijske blokade.

Dan kasnije, na konferenciji za novinare Ostojić je proširio tvrdnje navođenjem konkretnih imena ljudi bliskih vlasti s kojima je dovedena u vezu moguća „Kurirova” kupovina akcija VAC-a u tri dnevna lista. Tada je rekao da iza tog pokušaja direktno stoji član Demokratske stranke i savetnik u Ministarstvu pravde Dušan Bjelopetrović, a sve u cilju da se monopolizuje uticaj na medije i zagospodari medijskom scenom pre izborne kampanje.

Ostojić je naveo i da su „Kurir” i njegov vlasnik Aleksandar Rodić samo paravan za uticaj grupe moćnih pojedinaca iz vlasti koji su se udružili u ovom poduhvatu. „Kupovinu ovih dnevnih novina vode delovi izvršne vlasti, koncentrisani oko nekih krugova u DS-u. Suština je da oni kroz niz prikrivenih aranžmana žele da otkupe udele nemačkog VAC-a u kompanijama koje su izdavači tri dnevna lista. Okvirni ugovor s predstavnikom VAC-a 10. novembra 2011. u Diseldorfu su potpisali Aleksandar Rodić i Dušan Bjelopetrović. Po tom ugovoru, do 22. decembra 2011. treba da bude realizovan i plaćen posao vredan četiri miliona evra”, tvrdio je tada Ostojić.

Ostojić je izneo tvrdnju da je novac za realizaciju ovog posla prvobitno tražen iz sredstava koje Evropska banka za obnovu i razvoj preko Vlade Srbije daje kroz subvencionisane kredite za pomoć medijima. Međutim, tvrdi Ostojić, ta namera je otkrivena, pa je napravljen novi plan da se kao finansijer kupovine pojavi konzorcijum domaćih firmi, opet pod posrednom kontrolom vladajućih krugova.

O svemu tome LDP je obavestio Agenciju za borbu protiv korupcije, koja je tada obavestila javnost da je predmet „uzet u razmatranje”. Do danas nisu poznati detalji njihovih provera.

Ostojić juče nije želeo dodatno da razgovara na ovu temu.

Druga bitna činjenica u jučerašnjem Bogićevićevom iskazu jeste uloga državnog vrha Srbije, tačnije tadašnjeg predsednika Srbije Borisa Tadića, šefa njegovog kabineta Miodraga Rakića i tadašnjeg zamenika predsednika DS-a Dušana Petrovića, koji je operativno rukovodio tada najmoćnijom strankom u zemlji.

Bogićević je juče tvrdio da su pomenuta trojica znala za ceo aranžman. Međutim, njihovo ponašanje iz perioda preprodaje „Politike” bilo je znatno drugačije. Može se pretpostaviti da su, umesto javnog i državnog interesa, štitili privatni i partijski interes.

Zapravo, država se tada ponašala kao da se ništa ne dešava. Kada je VAC po pravu preče kupovine ponudio „Politici AD” (koja je vlasnik 50 odsto udela u PNM) da otkupi akcije nemačkog koncerna, nije stigao nikakav odgovor. Zapravo, država nije odgovorila na ponudu da otkupi drugih 50 odsto akcija. VAC je to ćutanje protumačio tako da Srbija ne želi da otkupi taj deo, posle čega se okrenuo drugim potencijalnim kupcima. Sada se ispostavlja da država nije želela da otkupi udeo u „Politici” kako bi ga preuzeli ljudi bliski tadašnjoj vladajućoj garnituri. Ovde valja podsetiti da se sve ovo dešavalo 2012. godine, u vreme predsedničkih i parlamentarnih izbora, pa se namera tadašnjeg državnog vrha može veoma lako prepoznati.

Dalje, veoma je bitan deo jučerašnjeg iskaza Bogićevića koji se odnosi na kupovinu dugovanja „Politike”. Zapravo, Bogićević tvrdi da je „Kurir” još tada otkupio potraživanja „Politike” i da je hteo da im sam Bogićević za to plati pet miliona evra.

„Kurir” je, da podsetimo, tek sredinom oktobra ove godine saopštio da je otkupio prava i potraživanja „Politike”, posle čega je započeo jezivu kampanju protiv naše kompanije, lista i direktorke Mire Glišić-Simić.

Zato je pitanje: zašto je „Kurir” tek četiri godine kasnije saopštio da je otkupio potraživanja i da ima nameru da postane vlasnik najstarijeg lista na Balkanu.

Pritom, ta navodna dugovanja „Politike” predmet su sudskog spora koji se vodi u Nemačkoj, gde naša kuća žestoko osporava ta dugovanja.

Ono što je bitno, ispostavilo se i da je Aleksandar Rodić čovek koji je u to vreme radio za interese DS-a. Zato je i danas opet aktuelno pitanje: za koga sada Rodić radi i koga to sakriva njegova poslovna hobotnica? I da li ćemo morati da čekamo četiri godine da bismo to saznali?

Dušan Telesković

--------------------------------------------------------------------

Tadić poriče, tvrdi da se „nije mešao”

Predsednik Socijaldemokratske stranke Boris Tadić demantovao je tvrdnje Miroslava Bogićevića, vlasnika „Farmakoma”, iznete juče na TV Pink, da ima bilo kakve veze sa reketiranjem i iznudom u postupku prodaje „Politike”. On tvrdi da ne samo u slučaju Bogićevića, već i u svim slučajevima takve vrste, nikada nije imao udela.

„Bogićević me optužuje za učešće u kriminalnim aktivnostima, ucenama i reketiranju, i zato hoću da izjavim da nemam nikakve veze sa tim postupkom. Nikada ni od koga nisam uzimao novac, nikoga nisam reketirao i ucenjivao. Takođe, nikada u životu nisam tražio od Bogićevića, niti od bilo kog privrednika u Srbiji da kupi bilo koju novinu konkretno”, istakao je Tadić, na jučerašnjoj vanrednoj konferenciji za novinare.

On uverava da je od srpskih privrednika tražio da investiraju ne samo u auto-industriju, poljoprivredu ili nove tehnologije, nego i u medije, jer, kako je Tadić rekao, nije dobro da stranci budu vlasnici svih srpskih kompanija.

„Ali nikada u životu nisam vodio razgovor ni sa jednim privrednikom u Srbiji da kupi bilo koje konkretne novine”, naglasio je Tadić.

On je priznao da je kao predsednik Srbije, znao da je u toku postupak kupovine „Kurira” i da je u toku postupak privatizacije svih ostalih kompanija, ali, uverava da se nije mešao u taj proces.

„U međusobne odnose srpskih kompanija, bilo da su pitanju „Kurir”, „Farmakom” ili „Vac” nisam se mešao. Ali često sam kao predsednik Republike imao situaciju da pokušavam da razrešim probleme iz prošlosti u vezi sa raznim privatizacijama pogotovo za one u kojima su učestvovale strane kompanije”, naglasio je Tadić.

Kada je reč o nemačkom „Vacu”, Tadić tvrdi da je o tome je govorio Bodo Hombah i da je to, kako on kaže, najčešće bilo političko pitanje o kome je bilo reči na sastancima najviših predstavnika nemačke i srpske države.

„O optužbama iznetim na moj račun govoriću u sudskom postupku, ukoliko tužilac nađe za shodno da sudski proces otvori i podigne optužnicu. Ali svakako neću govoriti pred režimskim medijima, pred naručenim analitičarima, pred ljudima koji urušavaju pravni sistem ove zemlje”, rekao je Tadić.

Boris Tadić je juče konstatovao da se napadi na njega događaju samo dan posle formiranja novog o opozicionog saveza LDP-a i SDS-a.

„Odmah posle toga imamo ovakvu vrstu emisija, orkestriranu kampanju privatnih medija, Vlade Republike Srbije, naručenih komentatora, takozvanih kriminologa, analitičara i svih ostalih. Ovo je kraj pravnog sistema i kraj pravne države. I ukoliko se ovako bude nastavilo cenu za ovakav postupak platiće građani”, naglasio je Tadić.

On je zbog prozivki na svoj račun zaključio da je u Srbiji na delu „urušavanje demokratije i osnovnih evropskih vrednosti” i zaključio je da se u Srbiji ne sprovodi reformski proces.

„Način upravljanja zemljom od strane vlasti je takav da se ugrožavaju ljudska prava, ugrožava krivični proces i uspostavljanje pravnog poretka u državi”, rekao je Tadić.

D. Spalović

--------------------------------------------------------------------

Tadić: Ponašajte se pristojno; Vučićević: Odgovorite na pitanja

Jučerašnju konferenciju za novinare obeležio je verbalni sukob lidera SDS-a Borisa Tadića i glavnog i odgovornog urednika lista „Informer” Dragana Vučićevića, koji je inicirao bivši predsednik Srbije jer je dozvolio da mu se postavi samo tri pitanja. Pre nego što je odgovorio na pitanja, Tadić je zaključio „da su mediji iz Srbije, u ovoj sali, kada se vrši direktan napad na opozicione političare”. Tadić je naglasio da to, kako je rekao, govori o jednoj neverovatnoj situaciji, sa stanovišta demokratije i medija u Srbiji.

Predsednik SDS-a prvo je saslušao prvi set pitanja, ali kada nije dao odgovor na pitanja novinarke TV Pink, burno je reagovao Dragan Vučićević.

„Vi nemate nameru da odgovorite na pitanja. Kako vas nije sramota. Ljude ovo interesuje i red je da dobiju odgovor o tome da li ste tražili od Bogićevića da kupi ’Politiku’”, pitao je između ostalog, Vučićević.

Tadić mu je dva puta rekao: „Molio bih vas da se ponašate pristojno”.

Vučićević je odgovorio: „Ja se i ponašam pristojno. Šta je to nepristojno u pitanjima moje koleginice”, pitao je urednik „Informera”.

Kada je uskraćen za odgovore, Vučićević je oštro reagovao: „Što ste nas zvali ako nećete da odgovarate na pitanja? Kakav je to način? Rekli ste tri pitanja, a mi vas pitamo i ostajemo bez odgovora”.

Posle toga Tadić je saslušao pitanja novinara „Politike” i onda je odgovorio na sva pitanja, ali tim odgovorima nije bio zadovoljan Vučićević koji je pitao zašto su dozvoljena samo tri pitanja.

„Ma dolaziću mu na svaku konferenciju za novinare i tražiću odgovore na pitanja o njegovoj umešanosti u kupovini „Politike”. Neće se mene tako lako rešiti”, zaključio je Vučićević po završetku konferencije za novinare.

--------------------------------------------------------------------

Dušan Petrović: ništa nije bilo nezakonito

Miroslav Bogićević izjavio je juče za TV Pink i da je za reketiranje kojem je bio izložen, osim bivšeg predsednika Srbije Borisa Tadića i šefa njegovog kabineta Miodraga Rakića, znao i Dušan Petrović, koji je u vreme pomenutih dešavanja 2012. godine bio potpredsednik Demokratske stranke.

Zatražili smo od Petrovića komentar povodom optužbi Bogićevića i on nam je odgovor poslao u SMS poruci.

„U toku prethodnih nekoliko godina više puta sam izjavio da nemam saznanja da je bilo ko učinio bilo šta mimo svoje slobodne volje ili na bilo koji način nezakonito u vezi s pravnim poslovima u vezi s vlasništvom nad ’Politikom’ i ’Novostima’ u vreme pre formiranja vlade u leto 2012. godine. Koliko mi je poznato, nemački VAC je imao jasnu nameru da svoju imovinu u Srbiji proda, a svi koji su s njima o tome pregovarali, činili su to svojom slobodnom voljom. Dakle, prema mojim saznanjima, kako nemačka kompanija, tako i drugi učesnici u ovom procesu, vodili su se isključivo svojim poslovnim interesima. Takođe, nemam saznanje da je svim ovim događajima u vremenu o kojem govorim javni interes oštećen na bilo koji način.”, naveo je sinoć u pisanoj izjavi za „Politiku” Dušan Petrović.

D. Ivanović

--------------------------------------------------------------------

Krstić: Bio sam savetnik za medije, a ne savetnik za prodaju medija

Savetnik za medije bivšeg predsednika Borisa Tadića Nebojša Krstić kaže za „Politiku” da nije imao saznanja o spornoj prodaji „Politike”. „Znam da mi mnogi ljudi neće verovati, ali u to vreme zaista ništa nisam znao, a ni kasnije nisam bio upućen u poslove ili dogovore o kojima se danas govori. Ljudi koje me danas pitaju šta znam o privatizaciji ’Politike’ ili ’Novosti’ zaboravljaju da sam ja bio savetnik za medije a ne savetnik za prodaju medija.”

--------------------------------------------------------------------

Stefanović: Predajemo izveštaj tužilaštvu

„Danas ćemo predati izveštaj tužilaštvu koje dalje treba da postupa. Tvrdnje Bogićevića otkrivaju novi pravac rada za policiju, jer ovo što se desilo ne može da se ostavi nerasvetljeno. Neko će za to morati da odgovara”, rekao je sinoć na TV Pink Nebojša Stefanović, ministar unutrašnjih poslova.

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi