Naslovna  |  Aktuelno  |  2% za medije  |  Đura Mornar priznao da je vlasnik „Essentisa“
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

2% za medije

15. 01. 2019.

Autor: J. Pešić Izvor: UNS

Đura Mornar priznao da je vlasnik „Essentisa“

Produkcija „Essentis“ emitovala je film „Srbija-sto godina nakon Soluna na „više televizija“, a njen „advokatski tim zaštitiće integritet ove produkcijske kuće“. Ovo su neki od odgovora koje je Vladimir Đurić, poznatiji kao Đura Mornar, u ime firme „Essentis“ poslao Udruženju novinara Srbije (UNS).

Inače, UNS je produkciji koja je 2018. godine dobila najviše novca na Konkursu Ministarstva kulture i informisanja (MKI) - 4,9 miliona dinara, pitanja slao u julu, avgustu i septembru 2018. i u januaru ove godine.  UNS-u su odgovori prvi put stigli prošle nedelje.

Potpisao ih je novinar i dramaturg Vladimir Đurić.  Reč je o kompozitoru, pevaču i piscu, javnosti poznatijem kao Đura Mornar.

Podsetimo, produkcija „Essentis“ je  u septembru prošle godine promenila vlasnika, pa je umesto dotadašnje vlasnice Tatjane Lukić, upisan Đurić.

UNS je ranije prošle godine pretraživanjem javno dostupnih podataka utvrdio da je novi vlasnik firme „Essentis“ Vladimir Đurić zapravo Đura Mornar. Međutim, Đurić je tada negirao da je to on.

Na pitanje  UNS-u da li je sada zaista on potpisao odgovore, Đura Mornar je odgovorio potvrdno.

Inače, Vladimir Đurić je u 2018. godini, kao nezavisni stručnjak, bio i u komisiji za ocenjivanje medijskih projekta na konkursu MKI.

Zašto film koji je dobio najviše novca na konkursu MKI nije emitovan na RTS-u?

Film „Srbija - 100 godina nakon Soluna“ produkcije „Essentis“ nije emitovan na Drugom programu Radio-televiziji Srbije (RTS), iako je to bilo predviđeno projektom i najavljeno u  programskoj šemi.

Na pitanje UNS-a zašto film „Srbija - 100 godina nakon Soluna“ nije prikazan, u RTS-u su rekli da „pomenuti sadržaj nije, niti će biti emitovan, jer nisu ispoštovane interne procedure RTS-a“.

UNS-u u RTS-u ni posle 18 dana nije odgovoreno o kojim precedurama je reč i ko ih nije ispoštovao.

„Po našim saznanjima, to će biti emitovano na drugoj televiziji“, rečeno je UNS-u ranije u RTS-u.

Na pitanje UNS-a kako komentarišu to što film nije emitovan, u firmi „Essentis“ rečeno je da je „to pre svega pitanje za RTS, a možda i za UNS, a ne za njih“.

„Emitovanje filma je najavljeno u programskoj šemi na Drugom programu RTS-a. Prema našim saznanjima film nije emitovan nakon vaših neosnovanih pritisaka, iako ništa niste znali o sadržaju filma, koji ima četiri epizode u ukupnom trajanju od 190 minuta“, navodi se u odgovoru UNS-u firme „Essentis“.

U njemu se dodaje da se „Dušan Vojvodić, čiji film nije prošao na konkursu MKI, inače prijatelj generalnog sekretara UNS-a, javno hvalio da je uspeo u saradnji sa UNS-om izdejstvuje da se film ne prikaže na RTS-u“.

Inače, na sajtu RTS-a bilo je najavljeno je da će biti prikazan film u trajanju od 45 minuta, suprotno odgovoru firme „Essentis“ da on traje 190 minuta.

Gde je film emitovan?

„Film 'Srbija-sto godina nakon Soluna'  već je emitovan na više televizija“, odgovorio je Vladimir Đurić na pitanje UNS-a da li je film emitovan i na kojoj televiziji.

„Amatersko je pitanje na kojoj televiziji je film emitovan. Pogledajte sve programske šeme, pa utvrdite“, rekao je UNS-u Đurić.

Na pitanje UNS-a zašto nisu odgovorili kolegijumu T1 televizije i Za medije da njihov film bude emitovan na ovoj televiziji, Đurić je rekao UNS-u da „prvi put čuju za taj poziv“ i da će „ukoliko im stigne zvanično, razmisliti“.

Podsetimo, nakon što film nije emitovan na RTS-u, kolegijum T1 televizije i Za medije je „doneo odluku da ponudi produkciji ‘Essentis’ da njihov film emituje na TV programu i digitalnoj platformi njihove dve medijske kuće“.

Pisanjem o firmi „EssentisUNS joj narušio ugled?

Đurić je u odgovorima upitao UNS „čije interese zastupa“.

„Naš advokatski tim već radi na zaštiti integriteta naše produkcijske kuće koju neosnovano napadaju pojedini ljudi iz UNS-a krijući se iza krovnog udruženja novinara, što smatramo neprimernim i neosnovanim, a što ozbiljno narušava Vaš ugled“, navodi se u odgovoru UNS-u.

Generalni sekretar UNS-a Nino Brajović kaže da je ovo „još jedno pucanje iz prazne puške kojim vlasnik ove produkcije preti svakome ko, kao UNS, u interesu kolega, poreskih obveznika i javnosti, istražuje i ukazuje na nepravilnosti u projektnom sufinansiranju“.

Šta je UNS ranije pisao o produkciji „Essentis?

Podsetimo, UNS je nakon raspodele novca projektima na konkursu MKI u 2018. godini utvrdio da produkcija „Essentis“, koja je dobila najviše novca na konkursu, ne proizvodi medijske sadržaje, nema zaposlene, niti isplaćuje honorare.

U prijavi na Konkurs ove produkcije stoji da je u prethodnoj godini proizvela „video spotove i promo materijale“, ali ne i medijske sadržaje.

Takođe, UNS je utvrdio da „Essentis“ od 2014. godini nije imao zaposlene, niti isplaćivao honorare.

U prijavi na konkurs ove firme navodi se da je broj zaposlenih (ukupan broj stalno zaposlenih i honorarnih saradnika) 15.

Prema evidenciji Agencije za privredne registre (APR), ova firma je u 2014. bila neaktivna. Iz finansijskih izveštaja sa sajta APR-a u 2015. i 2016. i 2017. godini očigledno je da produkcija "Essentis" nije isplaćivala novac fizičkim licima po osnovu autorskog i ugovora o delu, odnosno nije isplaćivala honorare.

Još jedna sporna činjenica je to što u prijavi ove firme stoji da, u delu „tehnički kapaciteti“ , poseduje HD kameru Panasonic AF100, komplet Nicon i Laica optiku, nelinernu montažu, rasvetu i tonsku opremu.

Međutim, u prijavi, u delu budžeta „operativni troškovi“, navedeno je da će firma, kako bi realizovala projekat potrošiti više od 2 miliona dinara za kameru, stative, kontrolni monitor, tonsku opremu, rasvetu, „specijalne efekte“, „izradu i najam scenografije i rekvizita“, „specijalne efekte“, „najam montaže“…

Novinarska i medijska udruženja su u avgustu prošle godine poslala pismo ministru kulture i informisanja Vladanu Vukosavljeviću i pozvala ga da ispita da li su opravdane njihove sumnje da je bilo nezakonitosti u prijavi i realizaciji konkursa i raspodele. U pismu je bilo navedeno između ostalog, da se ispita i prijava produkcije „Essentis”.

Da bi navodi iz pisma udruženja „o potencijalnim nedostacima i propustima pri dodeli sredstava na konkursu“ bili provereni, Vukosavljević je početkom avgusta rekao da je formirana Radna grupa MKI i da će ona sutradan saopštiti zaključak.

U zaključcima Radne grupe MKI, u koje je UNS imao uvid, navodi se da „prihodi firme nisu deo projektne dokumentacije“, te da se u prijavi na konkurs „traži broj stalno zaposlenih i honorarnih saradnika što znači da podaci u APR-u i prijavi ne moraju biti identični“, kao  da je „komisija mogla da konstatuje da predlagač projekta poseduje visoke stručne i profesionalne reference“.

„Sva sredstva koja je firma ‘Essentis’tražila za proizvodnju medijskih sadržaja, moraju po realizaciji projekta biti pravdana. U suprotnom, na osnovu potpisanog ugovora Ministarstvo će tražiti povraćaj sredstava“, navodi se u zaključcima Radne grupe, koji su dostavljeni ministru.

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi