Vesti
23. 03. 2021.
Orbanova medijska imperija i njeni regionalni pipci
Orbanov prekogranični medijski projekat pomaže Fidesove političke saveznike
Viktor Orban stekao je popularnost kod mnogih na desnoj strani političkog spektra izvan Mađarske, kako kod običnih ljudi, tako i u krugovima političara. Što zbog njegovog tobožnjeg odlučnog njet stranom kapitalu i Briselu, što zbog tobožnje borbe za prave evropske i hrišćanske vrednosti, što zbog sposobnosti da tri puta zaredom osvoji dvotrećinsku većinu, iako je za to vreme kvalitet života mnogih glasača opadala.
Orbanov uspeh da stvori sliku o sebi kao o protivniku stranog kapitala, Brisela i borca za prave evropske vrednosti rezultat je jednog od njegovih istinskih podviga: postignutog stepena kontrole medija. I to ne samo na domaćem terenu.
Moć njegove vlade da upravlja medijskim sadržajem uspela je da pređe državne granice. Pomoću fondacija, nacionalnih saveta, političkih saveznika i klijentelističke mreže Orbanova partija Fides (Fidesz) nastoji da širi svoj medijski uticaj i u zemljama regiona.
Osim Rumunije i Slovenije, Orbanova medijska imperija je uspostavila svoje baze i u Makedoniji i Srbiji.
Prema nedavno objavljenom istraživanju Centra za istraživačko novinarstvo Srbije – CINS mađarski mediji u Vojvodini su, između 2011. i 2019, primili oko 12 miliona evra iz Mađarske. Većina tog novca, više od 9 miliona evra, završilo je na računu fondacije Panonija u čijem je vlasništvu RTV Pannon.
Preostali iznos deli veći broj medija među kojima su Magyar Szó i Hát Nap. Ta dva medija, poput RTV Pannon, kako piše CINS, nisu kritički nastrojeni prema politici mađarske Vlade, Savezu vojvođansih mađara, niti prema svom osnivaču Nacionalnom savetu vojvođanskih Mađara i često prenose saopštenja tih entiteta.
Regionalni pipci
Način medijskog uticaja u Vojovdini nije jedini model koji Fides primenjuje. Na drugim mestima akteri bliski vladajućoj mađarskoj partiji kupuju i osnivaju medijske kompanije. Preko njih Fides može da pruži ne samo medijsku, već i finansijsku podršku svojim politčikim saveznicima, što doro ilustruje slučaj u Sloveniji.
Mađarske medijske kompanije povezane sa Fidesom (Modern Media Group, Ripost i Ridikül Magazin) investirale su 800 hiljada evra u slovenački NovaTV24 2017. godine, što im je obezbedilo 45% vlasništva. Dotična televizija je najvažniji medij Slovenačke demokratske stranke (SDS) i njenog vođe Janeza Janše, aktuelnog premijera Slovenije. Orban i Janša se međusobno podržavaju od 2010. godine.
Nakon ove mađarske investicije u NovaTV24, Peter Šac (Schatz Péter), u to vreme suvlasnik Riposta, osnovao je Ripost Založništvo d.o.o. u Sloveniji koja je kupila kompaniju Nova obzorja, izdavača Demokracije, SDS-ovog nedeljnika. Nakon ove kupovine, Nova obzorja pokrenula je Škandal24 i Ripost News, tabloide koji objavljuju partijsku propagandu SDS-a i pišu o poznatim ličnostima.
Mediji povezani sa SDS-om značajno su se proširili u 2017. godini, pojavilo se njih trinaest u kratkom vremenskom periodu. Iako su formalno nepovezani, slovenački list Dnevnik otkrio je da svi imaju veze sa Janšinom strankom. Tokom iste godine, procenjuje se da je Orbanov poslovni krug u slovenačke desničarske medije uložio oko 1,43 miliona evra.
Medijski sadržaj nije jedini vid podrške koji je Fides nudio slovenačkim saveznicima.
Nova obzorja je posudila 60 hiljada evra SDS-u i učestvovala je u obezbeđivanju još jedne pozajmice od 450 hiljada evra. Ovaj brod malverzacije se ipak nasukao na sprud slovenačkog sudstva i Janšina stranka je zaradila kaznu od 20 hiljada evra.
U Makedoniji je Fides postupio slično kao u Sloveniji. Peter Šac i Agneš Adamik (Adamik Ágnes), osobe povezane sa Fidesom, su osnovali kompanije da bi investirali u medijski sektor u toj zemlji. Zajedno su kupili Alfa TV i sedam internet stranica i časopisa, koji su zatim podržavali desničarsku VMRO-DPMNE i bivšeg premijera Makedonije Nikolu Gruevskog (koji je dobio politički azil od Mađarske). Šac je u Makedoniji pokrenuo tabloid RipostMK.
Uticaj Orbanove vlade na medije izvan granice Mađarske detektovan je pre nekoliko godina i kako je istraživačica Agneš Urban prokomentarisala za OCCRP (Projekat za prijavljivanje organizovanog kriminala i korupcije), verovatno se radi o pokušajima širenja regionalnog uticaja Orbanove vlade putem pružanja podrške populističkim saveznicima u drugim državama.
Nacionalna košnica
Imajući u vidu Orbanov trud da proširi svoj prekogranični uticaj na medije, valja se upoznati i sa nacionalnim mehanizmom kontrole medija. Taj sistem kontrole, naime, bi mogao da bude vrlo atraktivan za vladajuće strukture u državama regiona.
Viktor Orban je prvi put pobedio na izborima 1998. godine i nakon poraza 2002. nastojao je da transformiše svoju stranku i poveća šanse za pobedu. U tome je uspeo i od 2010. vlada dvotrećinskom većinom u parlamentu.
Tokom godina izgradio je klijentelističku mrežu koja uključuje i vlasnike medija. Kontrola nad privatnim medijskim sektorom se razvijala širenjem vlasničkog udela Fidesu bliskih ljudi u tom sektoru.
U početku Gabor Liskaji (Liszkai Gábor) je upravljao fondacijom. Liskaji je dugo bio glavna figura u medijskom carstvu Fidesa. Čak je i fondacija bila registrovana na adresu Liskajievog letnjikovca.
Centralnoevrposka fondacija za štampu i medije postao je najveći vlasnik medija u Mađarskoj. U decembru 2018. ona je posedovala 100% akcija na nacionalnom radijskom tržištu i monopol na tržištu županijskih novina. Njoj su pripale dve od četiri televizije s informativnim porgramom i nacionalnom frekvencijom, tabloidi, muzičke radio stanice i internet magazini.
Tokom prve godine rada fondacije 476 medija postalo je deo Fidesovog projekta centralizacije kontrole nad medijima. Ovakav udeo u vlasništvu nad medijima pruža mogućnost strahovitog uticaja na proizvodnju medijskog sadržaja u celoj zemlji, kao i uticaja u povezanim oblastima proizvodnje, poput štampanja.
Ubrzo nakon svoje poslednje izborne pobede Orban je održao govor u kojem je istakao značaj jačanja veza sa zemljama regiona. Više puta je izjavio da je cilj njegove vlade da ponovo izgradi Panonsku niziju, i da ima šta da ponudi susedima.
Orbanov medijski projekat, poput projekta u sferi sporta i rekreacije, sugeriše da se ideja ponovne izgradnje Panonske nizije ne temelji na poboljanju saradnje zarad zajedničkog razvoja već da je u pitanju širenje političkog uticaja i zadovoljavanje interesa klijentelističke mreže Fidesa.1 Zato, ukoliko neko može da računa na dobit od Fidesovih prekograničnih projekata, to su određeni delovi desnice i poslovni partneri u klijentelističkim biznisima poslovnog kruga mađarske vladajuće partije.
Komentari (0)
ostavi komentarNema komentara.