Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  Srbi prednjače u Evropi po informisanju putem društvenih mreža
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

20. 06. 2025.

Izvor: Nova ekonomija

Srbi prednjače u Evropi po informisanju putem društvenih mreža

Srbi su najveći korisnici društvenih mreža za informisanje u Evropi, a tačno dve trećine njih koristi ove digitalne platforme za informisanje o najvažnijim temama, odnosno za vesti, pokazalo je posledneje istraživanje Rojters instituta „Digital News Report 2025“. Mreže za ove namene najviše koriste mladi.

Mladi između 18 i 24 godine, njih čak 45 odsto, najčešće svoje vesti dobija na TikTok-u, dok ostatak pretežno koristi Instagram u iste svrhe.

Društvene mreže u se pokazale kao važan faktor u društvenoj krizi koja je snašla Srbiju, a studentski aktivisti ih koriste za širenje „necenzurisanih vesti i mobilizaciju protesta“, navodi se u godišnjem izveštaju Rojters instituta o medijima.

Istraživanje je pokazalo da samo 27 odsto građana ima poverenja u medije, kao i da je zabrinutost zbog dezinformacija veća od 50 odsto (58 odsto).

Kako se navodi u istraživanju, mediji se uglavnom smatraju „podložnim prekomernom uticaju političara i biznismena“. Prema onim medijima koji se najviše čitaju ili gledaju (a to su Informer i TV Pink), građani su najmanje poverljiviji, dok je kod onih medija koji su kritički nastrojeni (kao što su N1, Nova, Danas i Vreme), nivo poverenja viši.

Iako se veliki broj mladih informiše putem društvenih mreža, televizija ipak ostaje glavni izvor vesti za većinu građana, jer prosečno vreme gledanja televizije dnevno iznosi 5,3 sati, što je takođe među najvišima na svetu.

Radio televizija Srbije nastavlja da privlači najveću publiku, a Dnevnik 2 gleda približno 2,5 miliona gledalaca, zbog čega je odmah ispred komercijalnog kanala Televizije Pink po gledanosti.

„Srpska preduzeća sa bliskim političkim, pa čak i porodičnim vezama sa političkom elitom poseduju sva četiri komercijalna kanala. Zajedno, mejnstrim televizija snažno podržava i propagira političku agendu predsednika Vučića. Nedavna studija je pokazala da je predsednik imao preko 300 televizijskih nastupa tokom 11 meseci 2024. godine i 141 tokom samo prvih 90 dana 2025. godine“, navodi se u izveštaju.

Naime, glavni izvor nezavisnih vesti dolazi putem kablovskih kanala N1 i TV Nova, koji su u vlasništvu Junajted Medija Grupe.

U izveštaju se podseća da je vodeći kanal i pridruženi kanal CNN-a, TV N1, pokrenut 2014. godine, da je veoma kritičan prema vladi i da ga to, „zajedno sa visokim profesionalizmom i poverenjem“, čini metom čestih napada i kampanja blaćenja od strane državnih zvaničnika i provladinih medija.

U izveštaju Rojters instituta o medijima, spominje se i prihod od oglašavanja. Kako se navodi, prihod od oglašavanja raste pet odsto godišnje i trenutno iznosi više od 270 miliona evra, što je nedovoljno da bi se održalo 2.153 medija koji su registrovani u Srbiji.

„Štampani mediji gube čitaoce i prihode i sada čine samo pet odsto prihoda od oglašavanja u poređenju sa preko 27 odsto za onlajn medije. Tržište štampanih novina je zasićeno sa devet nacionalnih dnevnih novina i osam nedeljnika, od kojih se neki sele na onlajn ili kablovsku televiziju. Samo tri dnevna lista su u stranom vlasništvu, Blic je deo Ringijer grupe, a Danas i nedavno osnovana Nova su deo Junajted medijske grupe“, navodi se u izveštaju.

Dodaje se i da je „nakon mnogo spornih izbora“ 2023. i 2024. godine usvojen i novi zakon o medijima koji je omogućio državnom telekomunikacionom operateru Telekomu Srbija da uđe u medijski posao.

„U praksi, Telekom Srbija je pokrenuo svoj kanal Euronews čak i pre toga, 2021. godine, a njegovo širenje se nastavlja nedavnom akvizicijom Sport kluba i satelitske Total TV od Junajted Medija Grupe, čime se proširuje državni uticaj na platforme za isporuku medija“, dodaje se.

 

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi