Vesti
05. 11. 2025.
Izveštavanje medija o deci u 2025: Između dečijih prava i medijske odgovornosti
Deca predstavljaju jednu od najranjivijih društvenih grupa, a izveštavanje o njima jedno od najosetljivijih pitanja u novinarstvu. Način na koji mediji predstavljaju decu i mlade ostavlja dugoročne posledice – kako na njih same, tako i na stavove društva o detinjstvu, odgovornosti i zaštiti prava deteta.
Uprkos činjenici da se o ovoj temi govori decenijama unazad, praksa pokazuje da se profesionalni i etički standardi pri izveštavanju o deci i dalje svakodnevno krše. Deca se najčešće prikazuju kroz negativne, konfliktne i traumatične teme, dok su njihovi uspesi i dostignuća gotovo potpuno zanemareni. Osim toga, njihov glas i dalje je nečujan ili se nedovoljno čuje u većini medija.
Ovakvo medijsko izveštavanje ima izrazito negativan uticaj na samu decu, ali i na percepciju dece u javnosti jer doprinosi iskrivljenoj slici o njima u javnom prostoru i udaljava nas od ideje da su deca takođe aktivni subjekti društva i nosioci prava na mišljenje i njegovo izražavanje, a ne pasivni objekti tuđih odluka.
Kada je Centar za profesionalizaciju medija i medijsku pismenost (CEPROM) 2018. godine sproveo svoje prvo istraživanje izveštavanja domaćih medija o deci, nalazi su bili zabrinjavajući. Sedam godina kasnije razloga za brigu sve je više. To potvrđuje naš projekat „Medijska slika dece u Srbiji 2025.” i upravo završeno istoimeno istraživanje sprovedeno kao deo šireg projekta „Prava deteta su ljudska prava”, koji uz podršku Delegacije Evropske unije sprovodi Užički centar za prava deteta (UCPD).
Cilj projekta CEPROM-a je da doprinese profesionalnijem, odgovornijem i etički utemeljenom izveštavanju o deci u domaćim medijima, a prvi korak u tom procesu bilo je sprovođenje istraživanja o zastupljenosti i načinima predstavljanja dece u najuticajnijim srpskim medijima. Istraživanje je realizovano od 1. juna do 10. avgusta 2025. godine i obuhvatilo je centralne informativne emisije televizija sa nacionalnom frekvencijom (RTS 1, Pink, Prva, Happy i B92), devet dnevnih listova (Večernje novosti, Politika, Kurir, Alo, Informer, Srpski telegraf, Blic, Nova, Danas) i 20 najposećenijih portala u Srbiji. Za analizu onlajn medija korišćen je uzorak konstruisanih deset dana u navedenom periodu monitoringa.
Vođa istraživanja bio je doc. dr Marko Nedeljković, a tim za analizu sadržaja činili su Bojan Cvejić i Jelena Gajić. Neki od najbitnijih aspekata koji su obuhvaćeni istraživanjem bili su prisustvo dece u medijskim sadržajima, konotacija tema koja se odnose na njih i njihova zastupljenost kao sagovornika, potom poštovanje profesionalnih standarda i Kodeksa novinara i novinarki Srbije prilikom izveštavanja o ovoj društvenoj grupi, kao prostor i vreme koje im se posvećuje u medijskim sadržajima.
Najbitniji rezultati istraživanja biće objavljeni u publikaciji koja će biti predstavljena javnosti na panel diskusiji tokom novembra 2025. godine. Sve aktivnosti realizovane u okviru projekta deo su napora da se pitanje medijskog predstavljanja dece dodatno osvetli u javnosti, da se doprinese boljem razumevanju značaja ove teme i ukaže na posledice koje neadekvatno izveštavanje može imati na njihov položaj u društvu.
Cilj je da se kroz analizu i predstavljanje trenutnog stanja u medijima, trendova i najčešćih odstupanja od profesionalnih standarda doprinese unapređenju kvaliteta izveštavanja, većoj zastupljenosti dečijih perspektiva, stavova i osećanja, a samim tim i zaštiti prava deteta u javnom prostoru.

Komentari (0)
ostavi komentarNema komentara.