Vesti
09. 09. 2015.
Reklame proizvodima dodaju zdravstvena svojstva
Iako je Zakonom o bezbednosti hrane zabranjeno da se hrani i piću pripisuju zdravstvene karakteristike, preplavljeni smo reklamama koje promovišu proizvode za lečenje ili prevenciju, ozbiljnih, čak malignih oboljenja.
Nažalost, većina domaćih potrošača ne obraća pažnju na deklaraciju proizvoda, dok reklame imaju veliki uticaj na njihovo razumevanje nekog proizvoda, što proizvođačima ide u prilog.
Proizvođači sve češće svojim proizvodima dodaju zdravstvena svojstva, pa se tako potrošačima nude lekoviti hleb, napici koji poboljšavaju inteligenciju, sprečavaju maligna oboljenja, proizvodi koji otklanjaju stres i leče dijabetes, i gotovo sve vrste bolesti.
U Evropskoj uniji se takve zdravstvene izjave strogo zabranjuju i sankcionišu, dok je kod nas samo delimično uređena ta oblast.
U završnoj je fazi izrada Pravilnika o zdravstvenim i nutritivnim izjavama, koji će biti u skladu sa evropskom regulativom.
"Postoji još na tržištu mogućnost da se različiti prehrambeni proizvodi oglašavaju sa nekim tvrdnjama koje se smatraju zdravstvenim izjavama, koje nisu istinite ili su delimično istinite ili su u potpunosti obmanjujuće", kaže dr Milka Popović, sa Instituta za javno zdravlje Vojvodine.
U Institutu ukazuju na to da potrošači imaju pravo da budu tačno informisani o sastavu proizvoda, a ne da se obmanjuju.
Isto tako, potrošači moraju da sa rezervom prihvate te informacije, sve dok ta oblast kod nas ne bude jasno i nedvosmisleno regulisana i sankcionisana.
"Evropska unija je ovu oblast uredila na taj način što je jasno i doslovno definisala one zdravstvene izjave za koje postoje naučni dokazi i omogućila je javni uvid u listu takvih zdravstvenih izjava koje svi mogu kako potrošači, a pre svega i proizvođači, koji mogu da koriste pod uslovom da je njihov proizvod ispunio odgovarajuće uslove za nošenje takve zdravstvene izjave", objašnjava dr Milka Popović.
"Ogromne multinacionalne kompanije koriste raznorazne marketinške trikove i pojedine proizvode reklamiraju zdravo, sa raznim prefiksima fitnes, međutim kad vi pročitate deklaraciju, shvatite da tu ima i šećera i aditiva, i da je ta hrana sve, samo ne zdrava i ona za koju se reklamira", dodaje Mladen Alfirović iz Udruženja za zaštitu potrošača Vojvodine.
Zdravstvena izjava može da se koristi za određeni proizvod samo kada je naučno dokazano fiziološko svojstvo neke supstance koja je sadržana u proizvodu, ali ne odnosi se na ceo proizvod, ili kada proizvod.
Komentari (0)
ostavi komentarNema komentara.