Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  Reklame ne smeju da podržavaju predrasude i stereotipe
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

25. 10. 2019.

Autor: Tanjug Izvor: RTV

Reklame ne smeju da podržavaju predrasude i stereotipe

Poverenica za zaštitu ravnopravnosti Brankica Janković uputila je preporuku marketinškim agencijama u Srbiji da prilikom kreiranja reklamnog sadržaja vode računa da ne zagovaraju ili podržavaju predrasude i stereotipe, a naročito ne da se tim sadržajima vređa dostojanstvo pojedinaca ili društvenih grupa zbog njihovog ličnog svojstva.

Naime, u toku postupka po pritužbama građana kao i kroz praksu Poverenika, uočeno je da su pojedine reklame podržavale obrasce ponašanja koji su zasnovani na ideji podređenosti ili nadređenosti polova, a nisu retke i reklame kojima se podržava i podstiču stereotipi prema starijima, navodi poverenica u saopštenju.

Poverenica ukazuje da su reklame jedan od najraširenijih medijskih proizvoda kojima je većina građana i građanki svesno ili nesvesno izložena, da istraživanja pokazuju kako je učinak oglašavanja na stavove i ponašanje vrlo snažan, naročito kod dece i mladih, kao i da reklame oblikuju javnost kroz promovisanje određenih životnih stilova koji se usvajaju kao obrazac ponašanja.

"Primera radi, nije retkost da se žena u pojedinim reklamama prikazuje ili kao domaćica, ili kao roditelj koji jedini ume da zameni pelenu i uključi veš mašinu, ili je oskudno odevena uz lascivne poruke i dvosmislene tekstove. Sa druge strane, muškarci su, uglavnom, prikazani kao uspešni poslovni ljudi, sportisti, vlasnici automobila...", navodi poverenica.

Uočljivo je, takođe, da se starije osobe prikazuju retko, a proizvodi koje reklamiraju uglavnom su lekovi, medicinska pomagala, kao i druga medicinska sredstva.

Na sve ove načine, umesto da se utiče na razgradnju stereotipa i predrasuda, pojedinim reklamama se, naprotiv, oni podržavaju i podstiču, navodi ona.

Poverenica ima u vidu da reklame predstavljaju svojevrstan vid slobode izražavanja kroz dizajnersko rešenje, ali sloboda ne sme biti izgovor za bilo koji vid diskriminacije i omalovažavanje po bilo kojem ličnom svojstvu.

Janković ističe da je, zahvaljujući društveno odgovornim marketinškim agencijama, u medijima već prisutan određeni broj reklama koje promovišu ravnopravnost.

S obzirom da je u javnom prostoru i dalje priličan broj reklama koje se mogu smatrati uvredljivim ili diskriminatornim, poverenica je uputila preporuku da one svojom sadržinom ne smeju podsticati diskriminaciju po bilo kom osnovu, niti sadržati izjave ili vizuelno predstavljanje koje se može smatrati uvredljivim.

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi