Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  Šta nam daje televizija?
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

30. 05. 2013.

Autor: Darko Bročić Izvor: Novi magazin

Šta nam daje televizija?

Uprkos često katastrofičnim najavama i očekivanjima vezanim za budućnost i perspektivu televizije kao medija, ona je i dalje najmoćniji medij. I u svetu, a pogotovu kod nas, što se tiče uticaja i posebno auditorijuma. Pojavom Interneta, mnogi teoretičari su prerano proglasili smrt televizije.

To se nije dogodilo. Štaviše, razvoj moderne tehnologije omogućio je da se danas televizija gleda više nego ranije. To je posledica sve širih mogućnosti ljudi da sadržaje koji ga interesuju ne gledaju samo uživo, već i odloženo kada im najviše odgovara, ali i mogućnosti da se TV sadržaji prate putem Interneta, mobilnog telefona i sl.

Slikovito, odnos Interneta i televizija danas više liči na onaj između brata i sestre nego neprijatelja koji se bore do istrebljenja. Jedna od teza jeste da je sadržaj najvažniji - kvalitetan i zanimljiv program najviše zanima potencijalne konzumente, a gde će ga gledati – na televizoru, kompjuteru/tabletu, mobilnom telefonu - to su samo tipovi gledanja.

U proseku, stanovnik Srbije provede više od pet sati dnevno u sobi u kojoj je uključen televizor, što je najšira definicija gledaoca. U samom smo svetskom vrhu. U evropskom vrhu po dužini gledanja televizije posle nas su zemlje iz najbližeg okruženja Makedonija, Mađarska, Grčka, Hrvatska, Rumunija...

Gledanje televizije je, očito, najjeftiniji i najčešći način ubijanja slobodnog vremena. Ako znamo da je naša populacija veoma stara, da smo dugo u ozbiljnim ekonomskim problemima i sa niskim standardom i da imamo armiju ljudi koja ne radi, ovaj podatak ne treba da čudi.

Od 2006. do 2012. sa izuzetkom desete prvi program RTS-a je bio najgledanija televizija u zemlji. Od marta 2013. situacija se promenila; komercijalna TV stanica televizija Pink, pretekla je RTS 1 i sada je najgledanija. Više je nego očigledno da javni servis, doveden u gotovo nemoguću poziciju sa nerešenim pitanjem finansiranja, sve teže može da parira komercijalnim televizijama. Nastavili se ovaj trend, nije nemoguće da dođe do postepenog urušavanja nacionalnog i regionalnog javnog servisa.

Da li je za razvoj jednog društva dobro da se odrekne civilizacijske tekovine kao što je javni servis? Sigurno nije. Zbog toga, ovaj problem se pod hitno mora na neki način rešiti, dok ne bude kasno.

Na trećem mestu po gledanosti je TV Prva sa respektabilnim rastom poslednjih godina, slede TV B92, Happy i RTS 2. Generalno, skoro tri četvrtine gledanosti televizije otpada na televizije sa nacionalnim pokrivanjem. Sve ostale, a puno ih je - regionalne, lokalne, kablovske, satelitske i TV stanice iz zemalja u okruženju – pokrivaju četvrtinu ukupne gledanosti televizije. I još, bez obzira na dominantnu poziciju televizija sa nacionalnim pokrivanjem, njihov udeo u ukupnoj gledanosti poslednjih godina ima tendenciju blagog pada.

To je posledica, pre svega, sve veće i bogatije programske ponude (govorimo o broju kanala, ne kvalitetu programa). Ta tendencija će se verovatno nastaviti i u budućnosti, pogotovu kada se, jednog dana, konačno i u Srbiji završi proces digitalizacije.

U prilog toj činjenici ide i podatak da skoro dve trećine domaćinstava ima bogatu ponudu kanala (kabl, satelit, IPTV...). S druge strane, procena je da nešto više od trećine domaćinstava još TV signal dobija klasičnim antenama (terestrijalni prijem) i može da gleda mnogo manje kanala. Završetkom digitalizacije to će nestati, doći će do veće fragmentacije televizijskog auditorijuma i porasta gledanosti kablovskih kanala.

Pojedinačno, još nijedan kablovski kanal ne može da parira kanalima sa nacionalnim pokrivanjem, ali može se očekivati porast njihovog udela u ukupnoj gledanosti televizije.

Kada se analizira lista 20 najgledanijih emisija u 2013, vidimo da polovinu čine emisije emitovane na RTS 1, a po pet je emitovano na Pinku i Prvoj. Apsolutno su dominantne emisije koje spadaju u kategoriju zabave, pre svega serije – šest je na listi TOP 20 najgledanijih emisija, četiri domaće: Na putu za Montevideo, Šešir profesora Koste Vujića, Led i Montevideo Bog te video i dve turske Kako vreme prolazi i Sulejman Veličanstveni.

Slede sportski programi, preciznije prenosi utakmica fudbalske reprezentacije Srbije, do sada najgledaniji program u Srbiji je prenos „istorijske“ utakmice Hrvatska - Srbija.

Četiri emisije vezane za reality show ’Farma’ našlo se na listi 20 najgledanijih. Inače, ovaj reality show je najviše pomogao Pinku da pretekne RTS 1 po gledanosti (kao i 2010). Nesporno, Farmu gleda veliki broj ljudi. Na rang listi najgledanijih emisija pojavljuju se i dva filma, dve emisije zabavno-muzičkog programa Ja imam talenat – finale i Beosong – finale, kviz Slagalica i samo jedna informativna emisija - Dnevnik 2 RTS-a.

Zabava najviše privlači gledaoce, čast informativnog programa brani, pre svega, Dnevnik 2 RTS-a. Emisije iz kulturno-obrazovnog programa su na začelju liste gledanosti. Kakve će dugoročne posledice na razvoj društva i pogotovu mladih generacija imati ovakve preferencije televizijskog auditorijuma, ostaje da se vidi. Čini se da nema razloga za preveliki optimizam.

 

 

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi