Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  Opstanak na četiri jezika
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

25. 11. 2010.

Izvor: Dnevnik

Opstanak na četiri jezika


Lokalni mediji u višenacionalnoj Kovačici


U višenacionalnoj opštini Kovačica s oko 27.800 žitelja u ravnopravnoj službenoj upotrebi su srpski, slovački, mađarski i rumunski jezik, pa se u tom šarolikom miljeu na četiri jezika emituju i radijski i televizijski programi u RTV Kovačica, koja bitiše kao javno preduzeće.

Nije lako lokalnoj medijskoj kući da u maloj sredini opstaje na četiri jezika, ali u tome ipak uspeva. Iduće godine biće četiri decenije kako se u etru oglasila Radio Kovačica, dok se lokalno informisanje posredstvom televizijskih ekrana odvija nepunu deceniju.

Direktor RTV Kovač ica Gojko Vukadin kaže da se mukotrpnim poslom u ovoj medijskoj kući bavi 18 zaposlenih, da je prava sreća što se nije preterivalo u zapošljavanju, da se rad novinara koji znaju više jezika međusobno prepliće i dopunjuje u programima, praktično među zaposlenima nema administracije, nego su svi zaposleni ili novinari, kamermani i tehnič ari.

– Proces privatizacije lokalnih medija je započet pa obustavljen, a one privatizacije koje su obavljene uglavnom su prošle neslavno – podseća direktor Vukadin.

– Mediji koji se bave lokalnim informisanjem na više jezika, poput našeg, nerealno je da budu u privatnom vlasništvu jer bi to sigurno dovelo do njihovog gašenja. Kako je počelo, lokalne medijske kuće nuđene su po bagatelnim cenama pa su se novi vlasnici zaletali. Bez podrške lokalnih samouprava nemoguć je opstanak na jezicima manjina, za šta privatni vlasnici medija najčešće nemaju ekonomski interes.

RTV Kovačica iz opštinske kase ostvaruje 60 odsto prihoda, a preostalih 40 odsto su sopstveni komercijalni i prihodi iz drugih izvora. Po Vukadinovom mišljenju, opštinski atar je skučen da bi se ostvarivali veći sopstveni prihodi, a potreba građana za pravovremenim informisanjem je evidentna. Televizija uspeva da privuče nešto više reklama, a dodatna mogućnost je učešće na raznim konkursima. Budžet kovačičke opštine je 350 miliona, što je skromno, RTV Kovačica se pruža prema guberu jer joj iz opštinske kase u ovoj godini sleduje osam miliona dinara, a potrebe su gotovo 13.

Plate zaposlenih su skromne, prosek je oko 26.000 dinara, a u malim sredinama teško je obezbediti neophodne kadrove, u kojima Kovačica ipak ne oskudeva. Jedna novinarka je diplomirala žurnalistiku u Bratislavi, drugi novinar u slovačkoj redakciji je profesor književnosti, dvoje su s višom spremom, dvoje apsolventi, ostali sa srednjom školom. One koji vrede i potvrde se u novinarskom poslu teško je zadržati u maloj sredini, ili zbog malih plata u novinarstvu idu u svoj biznis, da obezbede bolju egzistenciju.

– Imali smo sreće što smo učestvovali u projektu Vlade Slovačke pa je nekadašnja zgrada Narodne odbrane prilagođena našim potrebama. U okviru tog projekta, vrednog oko 200.000 evra, solidno smo i tehnič ki opremljeni, u dva navrata po petoro zaposlenih išlo je na obuku u Slovačku, prijatelji iz Slovačke su dolazili kod nas – saznajemo od Vukadina.

U pogledu budućnosti lokalnih medija u višenacionalnoj sredini naše društvo treba da kaže šta hoće, smatra Vukadin jer, kako veli, nije prijatno što im se prebacuje da su na budžetu, mada su u proteklom periodu i privatne medijske kuće mnogo više zahvatale iz budžetskog kolača, ne samo iz opštinskog nego pokrajinskog i republičkog, a nisu morale da taj prihod knjiže kao imovinu države.

Antrfile: ne bavimo se belosvetskim vestima

– Nama u Kovačici i Vojvodini treba informisanje na jezicima manjinskih zajednica, koji treba da budu odraz kulture i potreba stanovništva. Ljudi u našoj sredini su naviknuti na to da nas čuju i vide, i to je velika prednost lokalnih medija jer mi ne pretendujemo na to da se bavimo belosvetskim vestima. Naš maksimalni nivo su najvažnije vesti iz Vojvodine, sve ostalo posvećeno je lokalnim zbivanjima, pa nas zato gledaju i slušaju. U toku je rasprava o strategiji za medije na pokrajinskom i državnom nivou. Kada su u pitanju elektronski mediji, predstoji nam digitalizacija, a još uvek se ne zna gde su u svemu tome lokalni mediji. U ovom trenutku mislim da niko u Srbiji nije spreman za taj poduhvat, pa ni najveće medijske kuće, a potrebno je da se pripremi i stanovništvo. Za našu lokalnu medijsku kuću za taj deo posla koji nam predstoji potrebna su značajna ulaganja. Grube procene su da će nam trebati 30.000 do 50.000 evra, što je za nas u lokalu velika cifra – predočava Vukadin.

S. Mitrović

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi